آموزش مهارت‌های خوب زیستن از رویکردهای دولت دوازدهم بود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: آموزش مهارت‌های توان افزایی، مهارت‌های‌ زندگی و مهارت خوب زیستن به جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان رویکرد مهم دولت دوازدهم بود.

آموزش مهارت‌های خوب زیستن از رویکردهای دولت دوازدهم بود
کد خبر: 503593
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۳:۰۱:۲۶

اعتمادآنلاین| معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم آغاز اجرای طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 9 کشور در مشهد افزود: هدف از آموزش این مهارتها انسجام خانواده و اجتماع است که اکنون یکی از ماموریتها در حوزه خانواده به شمار می‌رود.


به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: مساله‌یابی انجام شده در ارتباط با خانواده‌ها نشان می‌دهد نقص در مهارتهای ارتباطی یکی از مشکلات اصلی خانواده‌ها است که این اختلالات خاص ایران نیست و همه کشورها با این معضل گریبانگیر هستند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با همکاری دستگاههای اجرایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیاده‌سازی طرحهای مهارتهای زندگی و ارتباطی اقدامات خوبی انجام شده و اکنون که در هفته‌های پایانی دولت دوازدهم هستیم این طرحها به نتیجه و جمع بندی رسیده و می‌توانیم تاثیرات اجرای آنها را شاهد باشیم.


وی افزود: تاکنون نسبت به موضوع آموزشهای مهارتهای زندگی در کشور غفلت شده است اما سعی کردیم این خلاء و غفلت مورد توجه واقع شود و امیدواریم در دولت بعدی هم این طرحها استمرار یابد.


ابتکار ادامه داد: آموزش مستمر مهارت خوب زیستن، تفکر خلاق، مهارتهای ارتباطی و گفتگو و مهارتهای مرتبط با تاب‌آوری در شرایط سخت و دشوار اجتماعی و اقتصادی یکی از ضروریات کلیدی و راهبردی برای جامعه کنونی ما است.


وی با قدردانی از مسوولان دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت فرهنگی وزارت علوم در اجرای این طرحها گفت: دانشجویان مرجع مهمی در این زمینه به شمار می‌روند که می‌توانند در همسالان خود تاثیرگذاری داشته باشند و همچنین کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاهها گروههای هدف بوده و در این خصوص می‌توانند جریان سازی اجتماعی را بوجود آورند.


معاون رییس جمهوری افزود: اختلاف و تفاوت دیدگاه یکی از الزامات زندگی اجتماعی و خانوادگی است اما از طریق‌ مهارتهای زندگی و ارتباطی می‌توانیم تفاوت دیدگاه را مدیریت کنیم و مشکل را حل و فصل نماییم تا به خشونت و درگیری کشیده نشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین نسل‌های مختلف تفاوتهای بسیار وجود دارد و باید این تفاوتها را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم نسل جوان در ارتباط با دغدغه‌ها و سوالات گفتگوی موثر در خانواده، جامعه و بین والدین برقرار کند.


ابتکار گفت: در بسیاری از کنش‌های اجتماعی به دلیل اینکه گفتگو برقرار نبوده است، سوء تفاهم در سطح کلان و حتی قهر شکل گرفته و این قهر ناشی از انتقادات و نگرانی و شاید عدم تحقق مطالبات بوده که با گفتگو و انتقال درست مفاهیم قابل حل است.


وی با بیان اینکه مهارتهای گفتگو و زندگی، یک موضوع محوری است، افزود: این مهارتها برای همه جوامع ضروری است و طی سالهای گذشته اقدامات خوبی در کشور در این زمینه انجام شده بطوریکه علاوه بر دانشگاهها دوره‌های ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در هزار و 100 نقطه کشور برپا شده و برای مهارتهای خوب زیستن نیز کار بسیار انجام گرفته است.

معاون رییس جمهوری از تدوین طرح گفتگوی ملی خانواده خبر داد و گفت: هدف اصلی از این طرح ارتقای مهارتهای ارتباطی و گفتگو بوده و انتظار من این است این طرح در دانشگاهها استمرار یابد و به مثابه نهالی در دانشگاه کاشته شود و با همکاری خوب شهرداری ها این مهارتها توسعه یافته و تبدیل به نهالستان شود.

وی افزود: پیاده سازی مهارتهای زندگی نباید به برپایی یک دوره طرح سفیران فرهنگی محدود شود زیرا این امر ضرورت فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ما است و اگر توجه نکنیم مشکلات بسیار در آینده خواهیم داشت.

طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه 9 کشور به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد طی روزهای 20 تا 22 تیر ماه در حال اجراست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها