کد خبر: 501716
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۱:۲۲:۰۰
| |

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری:

آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌ وکلا غیرقانونی است

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری اعلام کرد: اقدام اخیر قوه قضائیه در تنظیم و انتشار عجولانه و به دور از هرگونه صلاحیت در تدوین آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، فارغ از شکل غیرقانونی دارای ایرادات ماهیتی و موجبات نقض لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است.

آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌ وکلا غیرقانونی است
کد خبر: 501716
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۱:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شورای تشکل‌های وکلای دادگستری در مورد آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه‌ای را منتشر کردند.

به گزارش ایلنا، این بیانیه به شرح ذیل است:

بی‌تردید تحقق عدالت اجتماعی و قضایی در گرو رعایت حقوق ملت از طریق برخورداری از دفاع مستقل وکیل دادگستری و به طریق اولی استقلال کانون‌های وکلا و محترم شمردن و تاکید بر استقلال این کهن نهاد مدنی است.

اقدام اخیر قوه قضائیه در تنظیم و انتشار عجولانه و به دور از هرگونه صلاحیت در تدوین آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلای دادگستری مصوب 1400/4/6، فارغ از شکل غیرقانونی و خارج از صلاحیت قوه قضائیه در تنظیم و انتشار این آئین‌نامه، دارای ایرادات ماهیتی و موجبات نقض لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1333/12/05 و اصلاحات بعدی است.

لذا قوه قضائیه با شرح وظایف مندرج در اصل 158 قانون اساسی و بالاخص بند سوم و بندهای مقید در اصل 156 همین قانون فاقد هرگونه صلاحیتی در تنظیم و انتشار آیین‌نامه برای کانون‌های وکلا و ایضا وکیل دادگستری می‌باشد.

از این‌رو تاکید وکلای دادگستری و کانون‌های مستقل بر عدم امکان اجرای آیین‌نامه اخیرالتصویب قوه قضائیه علاوه بر عدم مطابقت با اصول فوق‌الذکر و نیز با عنایت به رعایت ماده 22 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، بر اساس سوگندی است که در پیشگاه خداوند متعال و در جهت اجرای قانون یاد کرده‌اند و از این رو ملزم و‌ ملتزم به رعایت و احترام به قوانین می‌باشند و نه امری خارج از قانون ...

پر واضح است همانطور که قوه قضاییه به شرح وظایف مقید در قانون اساسی می‌بایست ملجأ آحاد ملت باشد، کانون‌های وکلا و وکیل مستقل دادگستری نیز وفق اصل 35 همین قانون به عنوان یگانه ملجأ عموم ملت در برخورداری از حق دفاع مبتنی بر استقلال محسوب می‌شوند و لذا چنانچه استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری به هر نحوی از انحاء خدشه‌دار گردد، یقینا استقلال دستگاه قضا نیز مصون از خدشه نخواهد بود.

لایحه استقلال کانون وکلا صرف‌نظر از قانونی بودن به عنوان سندی پر افتخار در تضمین و تاکید بر حقوق ملت و در راستای نیل به عدالت قضایی است لذا برخلاف آنچه که عنوان می‌گردد، مفاد آیین‌نامه اخیرالانتشار از سوی قوه قضائیه، ناقض این سند ارزشمند به عنوان میراث گران‌بهای قریب به هفتاد سال مجاهدت وکلای نامدار در حفظ حقوق مردم در امر دفاع است و بدعت نامبارک عدم رعایت قانون، مصداق بارز بر شاخه نشستن و بن بریدن است...

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری ضمن حمایت از مواضع صریح و بیانیه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری( اسکودا ) در عدم امکان اجرای آیین‌نامه اخیر قوه قضائیه به لحاظ فقدان رعایت قوانین مربوطه در تدوین، تصویب و انتشار آن، قویا اعلام می‌دارد «استقلال» کانون‌های وکلا و وکیل دادگستری به عنوان بخشی از حقوق ملت طبق قانون اساسی، هرگز قابل معامله و توافق با هیچ مرجعی نمی‌باشد.

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری به تاریخ 1400/4/14

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها