کد خبر: 493026
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ۱۳:۲۲:۰۰
| |

سرانجام طرح "رزاق" چه شد؟

مدیرکل پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: طرح رزاق به قوت خود باقی است و در حال بررسی نقاط ضعف هستیم.

سرانجام طرح "رزاق" چه شد؟
کد خبر: 493026
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ۱۳:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمودرضا افشاریان مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به چرایی اجرای ناقص «طرح رزاق» در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: این طرح در حدود دو تا سه سال قبل توسط سپاه قدس در استان سیستان و بلوچستان طراحی و پیشنهاد شد. متعاقبا به ستاد مبارزه با قاچاق اعلام شد و ستاد کلیات طرح را پذیرفت.

به گزارش بازار، او ادامه داد: در اواسط اجرا بود که مشکلاتی به وجود آمد. نهایتا این طرح در کارگروه مربوط مطرح و به تصویب هیئت دولت رسید. از این طرح استقبال شد.هدف این طرح در راستای کمک به تامین معاش کسانی که در حاشیه مرز‌های استان سیستان و بلوچستان طراحی شد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: نهایتا به این جمع بندی رسیدیم که طرح به مدت یک ماه به صورت آزمایشی انجام شود اگر موفقیت آمیز بود ادامه داده شود. وزیر نفت هم با روزانه یک میلیون لیتر موافقت کردند و قرار شد برای مراحل بعد تا سقف پنج میلیون لیتر اجرایی شود.

افشاریان اضافه کرد: اجرای طرح آغاز شد و به دلیل اینکه مبدا تامین سوخت برای معابر مرزی از استان هرمزگان به سیستان و بلوچستان انجام می‌گرفت هزینه تمام شده سوخت در نقطه صفر مرزی با قیمت آن طرف مرز یکسان بود و انگیزه‌ای برای خرید و فروش وجود ندارد. فاصله بندر عباس تا زاهدان زیاد بوده ،کرایه حملی که تعلق می‌گیرد میزان بالایی است و در نهایت موجب افزایش نرخ تمام شده می‌شود.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: اجرای طرح از سه نقطه مرزی شروع شد یکی از نقطه‌ها فاصله داشت و بیشتر خرید و فروش‌ها در آن منطقه انجام می‌شد و با بررسی‌ها و پیگیری ها اهالی از اجرای طرح رضایت داشتند و سطح رضایتمندی بالا بود. این گزارش به وزارت نفت منعکس شد که با توجه به نتایج رضایت بخش ادامه داده شود.

افشاریان افزود: ما مجدد پیشنهاد دادیم که این طرح برای سه ماه ادامه پیدا کند، البته با راهکاری که ما اعلام می‌کنیم. اینکه که مبدا از بندرعباس به استانی نزدیک به مرکز استان سیستان و بلوچستان تغییر کند. چابهار، کرمان یا در زاهدان باشد و سه ماه دیگر باید تمدید شود. بعد از ارزیابی مجدد و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت ادامه پیدا می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که این طرح در چه مرحله‌ای از اجراست، گفت: طرح متوقف نشده است و مرزنشینان می‌توانند با همان نرخ قبلی سوخت خریداری کنند.

افشاریان با اشاره به نرخ سوخت در این طرح گفت: نرخ سوخت در ایران 10 دلار پایین‌تر از نرخ بین المللی بوده, آنسوی مرز در پاکستان میزان بیشتری است، زیرا قیمت‌ها نوسان داشته ولی فعلا، چون طرح یک ماهه بوده و مجدد باید ارزیابی‌ها صورت بگیرد. پیشنهاد دادیم که جلسه ارزیابی در سطح وزرا برگزار شود.

مدیر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: منتظر هستیم بعد از برگزاری جلسه مبدا تامین سوخت و سهمیه تغییر پیدا کند و در صدد هستیم سهمیه را افزایش دهیم و قیمت تمام شده کمتر شود.

او همچنین در پاسخ به احتمال توقف طرح رزاق یادآور شد: این طرح به قوت خود باقی است و در حال بررسی نقاط ضعف هستیم . همچنین دو جایگاه برای عرضه سوخت احداث شده و آمادگی داریم که بعد از اعلام نرخ تمام شده در جلسات ارزیابی طرح مجدد شروع به فعالیت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها