احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:

در تمام حوضه‌های آبریز کاهش بارش یکسان داشتیم / مدیران به فکر گزارش برای برنامه ششم توسعه باشند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سویی در مقایسه با خشکسالی‌های دیگر مشاهده می‌شود که در سال آبی جاری، در تمام حوضه‌های آبریز کاهش بارش یکسان داشتیم درحالی که در سال‌های قبل در زمان خشکسالی برخی از حوضه‌های آبریز شرایط نرمال داشتند.

در تمام حوضه‌های آبریز کاهش بارش یکسان داشتیم / مدیران به فکر گزارش برای برنامه ششم توسعه باشند
کد خبر: 487596
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۳:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها گفت: به دلیل کاهش بارندگی و آغاز زودهنگام گرما، ورودی به تالاب‌ها محدود شده است و در سال جاری وضعیت مناسبی از لحاظ منابع آبی نداریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از سوی دیگر در مقایسه با خشکسالی‌های دیگر مشاهده می‌شود که در سال آبی جاری، در تمام حوضه‌های آبریز کاهش بارش یکسان داشتیم درحالی که در سال‌های قبل در زمان خشکسالی برخی از حوضه‌های آبریز شرایط نرمال داشتند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت موضوع حق‌آبه‌ها و نیاز آبی خطاب به مدیران گفت: دوستان ممکن است در آینده نه چندان دور گرفتار مسئله ای شوند که آن هم بحث ترک فعل است. ترک فعل در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است. با برخی دوستان مکاتبه شده است و بحث ترک فعل را با جزییات دنبال می‌کنند. به عنوان مثال دادگستری گیلان مکاتبه کرده و به تمام محورهای مربوطه ورود کرده و حتی در حد ثبت تالاب در کنوانسیون رامسر پیگیری کرده و گفته است که اگر تا تاریخ مشخص شده مستندات ارائه نشود، به عنوان ترک فعل تلقی می‌شود.

وی افزود: به هر دلیلی باید وظایف قانونی خود را انجام دهیم. نمی‌توانیم به قوه قضاییه بگوییم به دلیل اینکه 55 درصد آورد رودخانه کم شده، به ما حق‌آبه ندادند. مدیران کل حتما پیگیری لازم را انجام دهند و تمام تلاش لازم صورت گیرد تا حق‌آبه تامین شود. هر اقدامی که صورت می‌گیرد نیز رونوشت آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ورود سازمان بازرسی کشور برای پیگیری موضوعات تالاب، پایداری زیست بوم‌ها و مدیریت زیست‌بومی در تالاب‌ها، مدیریت هوشمند تالاب ها و ... گفت: تمام برنامه‌ها باید پایش و تبدیل به گزارش شوند.

وی با اشاره به پایش هوشمند تالاب‌ها گفت: قراردادی برای کل تالاب‌های کشور در حال نهایی شدن است تا بتوانیم با سیستم‌های ماهواره‌ای تمام تالاب‌ها را رصد کنیم. امیدواریم تا تیرماه سال جاری مرکز مورد نظر دایر شود. در این صورت وضعیت خشکسالی، میزان آورد آب و ... به‌صورت دقیق‌تر رصد می‌شود.

لاهیجان‌زاده همچنین از پیگیری موضوع ثبت تالاب‌ها در کنوانسیون‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: برای ثبت 11 تالاب در کنوانسیون رامسر اقدام کردیم. ارسال اطلاعات از استان به کندی صورت می‌گیرد. در تلاش هستیم قبل از پایان دولت بتوانیم ثبت 11 تالاب را در کنوانسیون رامسر به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به تلاش و ورود وزارت نیرو برای ثبت سند تالاب به نام خود اظهارکرد: بعد از تلاش وزارت نیرو برای اینکه تملک بستر و حریم تالاب را داشته باشد، جلسه‌ای را در معاونت حقوقی رییس جمهوری داشتیم. وزارت نیرو با تمام بضاعت حقوقی ورود پیدا کرده بود، مسوولان سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت اسناد نیز حضور داشتند. تالاب‌هایی که هم زمان جزو مناطق چهارگانه شدند، از جمله تالاب انزلی، اداره ثبت قانونا اجازه نداشت که به وزارت نیرو واگذار کند بنابراین ما به دوستان شدیدا اعتراض کردیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که مدیران کل محیط زیست باید پیگیر باشند، این است که اگر تالابی هست که تنها نام تالاب به آن اطلاق شده است، پیگیری کنند وضع حفاظت شدگی و حیات وحش را نیز داشته باشند تا ما در شورای عالی مصوبه مربوطه را اخذ کنیم.

لاهیجان‌زاده با اشاره به تعهدات محیط زیست در برنامه ششم توسعه و لزوم مستند سازی اقدامات در دو ماه پیش رو خطاب به مدیران اظهار کرد: حدود سه ماه دیگر زمان اجرای برنامه ششم توسعه پایان می یابد بنابراین از هم اکنون گزارش‌های مربوطه تهیه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با تاکید بر لزوم پیگیری خسارت‌های زیست محیطی به اکوسیستم‌های تالابی، خطاب به مدیران کل زیست استان‌ها گفت: طرح تالاب‌ها ادامه دار است بنابراین مطالعات لازم را انجام دهید و به دنبال پروژه های تاثیرگذار باشید.

انتهای پیام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها