وزیر بهداشت اعلام کرد:

از فردا بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم/ هنوز پیک مرگ‌ها شکل نگرفته است

وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور، در عین حال درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: رنگ قرمز و نارنجی را داریم اما سطح پروتکل‌ها همان رعایتی است که در شهر زرد و آبی اتفاق می‌افتد. می‌گوییم رنگ قرمز است اما مشابه شهر زرد عمل می‌کنند و این نوع پروتکل‌ رعایت کردن سبب می‌شود همکاران من کف رودخانه جنازه و زخمی جمع کنند.

از فردا بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم/ هنوز پیک مرگ‌ها شکل نگرفته است
کد خبر: 479914
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۴:۵۸:۵۹

اعتمادآنلاین| دکتر سعید نمکی در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان، با اشاره به نگرانی‌هایی که پیرامون ورود ویروس هندی کرونا وجود دارد، گفت: ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند و هنر ما این است که ورود ویروس را به تاخیر بیندازیم و نگذاریم موج‌ها روی هم بیفتد و مارا گرفتار کند.

به گزارش ایسنا، ما می‌دانستیم ویروس انگلیسی خواهد آمد؛ اما تلاش کردیم که زمان جایگزینی ویروس ووهان که نجیب‌تر بود با این ویروس را به تاخیر بیندازیم‌.

برخی از ساده انگاری‌ها این زمان بندی را بهم ریخت و مازندران هنوز از گیر پیک ووهان در نیامده گرفتار ویروس انگلیسی شد. ما نگرانی‌های خود را داریم اما معنای آن بی برنامگی ما نیست.

وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطابق با رنگ بندی‌های کرونایی، گفت: رنگ قرمز و نارنجی را داریم اما سطح پروتکل‌ها همان رعایتی است که در شهر زرد و آبی اتفاق می‌افتد.

می‌گوییم رنگ قرمز است اما مشابه شهر زرد عمل می‌کنند و این نوع پروتکل‌ رعایت کردن سبب می‌شود همکاران من کف رودخانه جنازه و زخمی جمع کنند. متاسفانه ما مستمرا دچار این ساده انگاری‌ها هستیم و تاوان می‌دهیم.

وی افزود: برنامه اصلی امروز، کووید19 است. برای این منظور آموزش و ارتقا رعایت پروتکل‌ها اصل اساسی است. برای واکسن داریم کار می‌کنیم اما فراموش نکنید هندوستان نزدیک به 130 میلیون نفر را واکسینه کرد و حتی دادستان هند دستور داد حتی یک واکسن از هند خارج نشود که خودشان تزریق کنند و از 500 هزار دوزی که توسط ما خریداری شده بود تنها 125 هزار دُز تحویل داده شد و مابقی اجازه خروج نیافت‌. البته این به معنای عدم تاثیر واکسن نیست اما اینکه فکر کنیم تزریق واکسن جوشن محکمی برای عدم گرفتاری است، غلط است. تمام تلاش ما آوردن و تزریق واکسن بیشتر است.

نمکی تاکید کرد: فردا در مراسم فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن پاستور خواهم گفت که ما کجا ایستادیم و آنهایی که ته دلشان ذوق می‌کنند که بفهمند ما عقبیم بدانند اکنون در چه نقطه‌ای هستیم.

بعضی وقت‌ها میبینم یک سلطنت طلب با پرچم شیر و خورشید برای قهرمان ورزشکار ایرانی ذوق می‌کند و اشک می‌ریزد بعد اینجا برخی خود را متدین و وابسته به فلان و فلان می‌دانند و بعد ذوق می‌کنند که ما از مدیریت بیماری عقب بمانیم و این چه بیماری است من درک نمی‌کنم. ما که نمی‌توانیم یکسره به برخی مریض احوال توضیح دهیم.

وی با تاکید بر نظارت بر رعایت پروتکل‌ها، تصریح کرد: از کسی رو دربایستی نداشته باشید و با پروتکل شکنان مماشات نکنید و جلوی کسی که کارخانه بیماری سازی برای شما فراهم می‌کند بایستید. مقام معظم رهبری فرمودند امنیت و اقتصاد مهم است اما سلامت از همه مهم‌تر است.

ما متولی سلامت همه مردم از اصلاح طلب، اصولگرا، کلیمی، مسیحی، زندانی و.... هستیم. در بیمارستان از کسی نمی‌پرسیم به چه کسی رای داد یا خط سیاسی او چیست؛ به قول سهراب «کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ». بنابراین باید جلوی کسی که میخواهد پروتکل رعایت نکند بایستید.

وی با تشکر از اصحاب رسانه و ظرفیت صدا و سیما، ادامه داد: این عزیزان به پای ما ایستادند و برخی خبرنگارها تا پای کتک خوردن پیش رفتند. البته برخی سایت‌ها به دام دلالان واکسن افتادند. بچه‌ای که از کویر رفته و با جیب خالی تر قرار است برگردد را همه می‌شناسند و میدانند چگونه زندگی کرده است.

کسانی که در فلان مجموعه نفر دهم زیر دست او بودند در هلدینگ‌های دارویی الان خارج از کشور خانه دارند و این ( اشاره به خودش) هنوز یک ماشین از 19 سال قبل زیر پایش است. چند سایت هم ممکن است اجیر فلان موج واردات واکسن باشند که ما جلویشان ایستادیم و این ها کم عقل‌اند که نمی‌دانند این آدم را نمی‌توان خرید و یا ترساند.

اصحاب رسانه و صدا و سیما در خدمت مدیریت کرونا بود و این ستودنی است و نباید یک یا دو جریان سازمان یافته مخرب را از چشم همه دید.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی بیماران در درمانگاه‌های 16 ساعته، گفت: در این مراکز باید انجام تست دایر باشد. در رابطه با کاشان با توجه به حضور اتباع بویژه افغانستانی باید مراقب ویروس‌های موتاسیون یافته باشیم حتی موتاسیون‌های داخلی.

نگذارید مریضی برای تخت دچار گرفتاری شود این خواهش برای عزت این سرزمین است ‌و نباید بیمار ایرانی حتی یک روز تجربه‌ای را مشابه کشورهای خارحی با پول ‌و سرمایه زیاد داشته باشد. بیمار نباید پشت درب بیمارستان سرگردان شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در زمینه درمان ما علاوه بر کووید19 مشکلات دیگر از جمله بیماری‌های غیرواگیر هم داریم. در کووید19 هم ثابت شد یکی از عوامل خطر، بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و... است. بنابراین از بیماری‌های غیر واگیر غافل نشوید و حتما فضاها را فراهم کنید تا سایر بیماران بدون ترس از ابتلا به کرونا به ما مراجعه کنند.

در بخش بهداشت علاوه بر کرونا و NCD پیگیری موضوع هر خانه یک پایگاه سلامت بسیار جدی است. بحث بهداشت روان در شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی بسیار مهم است.

بهداشت سالمندان نیز موضوع مهم و در اولویت بعدی است، خیلی از سالمندان ما جوانی نکرده پیر می‌شوند و پیر افسرده داریم. از طرفی نباید از بهداشت دهان و دندان هم غافل شویم. ما پوشش واکسیناسیون خوبی داریم اما نباید دوره کرونا سبب غفلت از پوشش واکسیناسیون شود.

وی افزود: فاز دوم واکسیناسیون ما از فردا آغاز خواهد شد و غیر از کادر بهداشت و درمان از فردا بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم و از خرداد شاهد مصرف واکسن‌های داخل خواهیم بود.

نمکی گفت: در حوزه آموزش ممکن است در دوره کرونا دچار افت آموزش شده باشیم که باید جبران شود. دانشجوی پزشکی باید آماده رفتن به بالاسر بیمار باشد.

رزیدنت چشم حق ندارد بگوید بخش کرونا نمی‌رود، کسی نمی‌خواهد، برود رشته دیگر یا در خانه بنشیند، الان دوره کرونا است و پزشکی یعنی خدمت به بیمار. واکسیناسیون انترن، رزیدنت و ... هم باید تکمیل شود و دانشجوهای پزشکی، دندان پزشکی و... که تماس بیشتری با مریض دارند باید در پروتکل واکسیناسیون بیایند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش باید بودجه کشور درست هزینه شود و آدم هایی تربیت کنیم که جایگاه ارائه خدمت برایش تفسیر داشته باشد و با تله مدیسین حتی یک شهر محروم هم نباید از داشتن پزشک فوق تخصص محروم شود و توسعه ما باید مبتنی بر نیازهای ارائه خدمت ما باشد.

نمکی گفت: در حوزه توسعه سال گذشته سال طلایی از نظر توسعه بود و مجوز استخدام بیش از 50 هزار نیرو را دادیم و حقوق پرستاران نسبت به اسفند 97، 2.5 برابر افزایش یافت. بدهی دانشگاه‌ها به روز رسید، حق جذب و فوق العاده ویژه هیئت علمی را برقرار کردیم و در سال 1400 هم بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها دیدیم بسیار خوب است و مشکلات سال‌های قبل را رفع خواهد کرد.

نمکی ادامه داد: 14 ماه توان فرسا را طی کردیم و 3 موج سنگین را مهار کردیم ولی متاسفانه با ساده انگاری‌ها به دام موج چهارم با ویروسی مهاجم و سرکش افتادیم ولی بازهم ایستادیم خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم بیماری پشت درب بیمارستان سرگردان بماند و در این ماه مبارک ببینید وقتی نفس در سینه مانده‌ای را به جریان می‌اندازید چگونه عبادتی است و خداوند به آبروی امیرمومنان روزبروز به قدرت و توانمندی کادر درمان خواهد افزود و مردم قدرشناس هستند. باید هم قسم باهم رنج را از دوش مردم برداریم.

وی افزود: تاکنون بی صدا و خاموش کار کردیم و این بی صدایی سبب شده برخی فکر کنند ما منحنی بیماری را با فتوشاپ تغییر می‌دهیم و نمی‌دانند در هر میلیمتر از صعود و نزول چه سختی‌ها کشیده‌ایم. در تاریخ مملکت هر 100 یا 150 سال یکبار چنین رخدادی پیش می‌آید و این افتخار همراهی در کنار مردم در اوج تحریم‌های ظالمانه نصیب ما شد. خدمت به مردم لطفی از سوی خداوند است.

وی با اشاره به نامه‌ تسلیت که امروز به وزیر بهداشت عراق نوشته‌ است، اظهار کرد: با ترکیدن کپسول اکسیژن حدود 100 نفر در این کشور جان باختند و ما بسیار متاسف شدیم‌ اما این گوشه هم افتخار می‌کنیم که در جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته حدود 300 دستگاه اکسیژن ساز به کشور رساندیم و نگذاشتیم حتی یک بیمارستان در شهری دور افتاده به دلیل کمبود اکسیژن دچار مشکل شود آنهم در اوج مشکل تحریم و کمبود خزانه. با لطف خداوند نگذاشتیم لحظه‌ای هموطنی حس کمبود اکسیژن داشته باشد.

وی افزود: امروز نامه ای به وزیر بهداست هند نوشتم. ما شاهد این خیل عظیم بیماری در کشور آنها هستیم. در این نامه گفتم که ما در تحریم چه کشیدیم اما گفتم آماده کمک به آنها هستیم. ما امروز ونتیلاتور و دارو صادر می‌کنیم و حاضر هستیم به نیازمندان هدیه دهیم.

گرچه عده‌ای که تاب ندارند می‌خواهند این مدیریت مقتدرانه را زیر سوال ببرند اما نمی‌توانند انکار کنند ویروس انگلیسی در اروپا بیماران سرگردان در زمین چمن داشت، ولی ما به سمت مرگ دو رقمی رفتیم و در این ایام حتی یک بیمار کرونایی و غیر کرونایی پشت درب بیمارستان‌ها باقی نماند. البته برخی هم از داخل برایشان خوراک تامین می‌کردند مانند زمان جنگ.

وی افزود: سال گذشته سال سخت اما پر افتخاری بود و شما 3 پیک را به خوبی مدیریت کردید. در روزهای اول نه ما بلکه کل جهان نمی‌دانست این ویروس چیست.

امروز هم هر کس بگوید می داند آینده ویروس چیست، نشان از دانشمندی او نیست بلکه نشان از کم خردی او است؛ چون این ویروس ناشناخته‌های زیادی دارد. امروز دانش ما در مراقبت از بیماران کاملا با روزهای اول متفاوت است. روزهای اول ماسک و گان نداشتیم و از هرکجا می‌خواستیم وارد کنیم مشکل تراشی می‌کردند؛ اما امروز انقدر تولید می‌کنیم که در حال صادرات هستیم. روز اول باید 57 دلار رمدسیویر می‌خریدیم ولی امروز انقدر تولید کرده‌ایم که آمادگی صادرات هم داریم.

ما امروز متخصص مراقبت از بیمار شدیم و بازآرایی نیرو و تخت را آموخته‌ایم. سال قبل در اوج تحریم ماهی 1000 تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه کردیم و 3000 تخت آی سی یو اضافه کردیم. ما 13 هزار تخت داریم به تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌کنیم که این از افتخارات است.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز ما گرفتار موج چهارم بیماری هستیم که من قبل از عید فریاد زدم که باید با جمعیت ساکن، طرح شهید سلیمانی را پیش ببریم و بیماریابی کنیم و با جمعیت مواج قابلیت بیماریابی خانه به خانه نخواهیم داشت. وقتی دیدیم مدل عوض می‌شود به همکاران گفتیم خود را برای تعداد بیماران قابل توجه آماده کنید که آبروی نظام حفظ شود.

وی افزود: در تعطیلات نوروز به معاون درمان اعلام کردم بیمارستان دانشگاهی بیمار الکتیو پذیرش نکنند. در اوج پیک‌های قبلی 23 هزار و 500 تخت اشغال شده داشتیم و الان به پیک نرسیده حدود 47 هزار بیمار بستری داریم.

وی افزود: چند سیاست اساسی پاسخ داد. اول از پذیرش بیمار الکتیو خودداری کردیم و دوم درمان سرپایی را آغاز کرده و درمانگاه 16 ساعته را توسعه دادیم و می‌دانستیم موج سنگین است. داروی ضد ویروس سرپایی را آغاز کردیم و این کار را با مدیریت خودم در خوزستان آغاز کردیم و دیدم چقدر خوب جواب داد.

کار دیگر کمیته ترخیص بود که بیماران را بی دلیل در بیمارستان نگه نداریم‌. ضمن اینکه در کنار بیمارستان، بستری موقت هم راه انداختیم.

نمکی تاکید کرد: امروز روند به گونه‌ای است که تخت کم نخواهیم آورد اما نگران افزایش موارد مرگ و میر هستم. الان در پیک بستری هستیم و پیک مرگ‌ها شکل نگرفته است. بعد از این در پیک سنگین مرگ‌های سه رقمی خواهیم ماند و امیدواریم مرگ 4 رقمی را تجربه نکنیم. همه تلاش ما این است با این تعداد بیماران بستری و موج فعلی، ورودی ها را به حداقل برسانیم تا به فاز بدتری نیفتیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها