کد خبر: 470239
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

علی‌اصفر مونسان، وزیر میراث فرهنگی:

حفظ احترام متقابل، عامل توسعه روابط میان کشورها است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حفظ احترام متقابل و پیداکردن اشتراکات تاریخی و فرهنگی، عامل اصلی توسعه روابط میان کشورها است.

حفظ احترام متقابل، عامل توسعه روابط میان کشورها است
کد خبر: 470239
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصفر مونسان یکشنبه شب در آیین "شب فرهنگی ایران - قزاقستان" در گرگان، گردشگری را یکی از راه های نزدیکی بین کشورها دانست و اظهار داشت: گردشگری عامل تبادل پیام صلح و مودت بین ملت ها است و از طریق آن مردم ضمن آشنایی با جوامع و آداب و رسوم گوناگون، فرهنگ کشور خود را به نقاط دیگر دنیا منتقل می کنند.

به گزارش ایرنا، وی توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه را جزو اصول راهبردی ایران دانست و گفت: بر اساس این سیاست، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش می کند زمینه رونق گردشگری با اولویت فرهنگی را فراهم کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد برای تقویت روابط 2 کشور، برگزاری جشنواره های مشترک سالانه فرهنگی را به شرط داشتن چشم انداز بلند مدت در دستور کار خود قرار دهد.

مونسان در ادامه به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در افزون بر 7.5 سال اخیر بیش از 480 هتل و 2 هزار و 200 واحد بوم‌گردی در کشور به بهره برداری رسید.

وی کشاورزی، معدن و صنعت را شاخه های جدید گردشگری اعلام کرد و گفت: دولت تلاش کرد با توجه به فراهم بودن زیرساخت های کافی و جاذبه های متعدد، این بخش ها را توسعه داده و با معرفی ظرفیت‌های موجود از آن برای رونق اقتصادی بیشتر مناطق گوناگون کشور استفاده کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین توسعه گردشگری منطقه‌ای را دیگر اولویت این وزارتخانه دانست و گفت: با ارائه چند الگو برای رونق این بخش به گردشگری استان‌های مرزی از جمله گلستان توجه بیشتری خواهد شد.

سفیر قزاقستان در ایران هم در این مراسم با اشاره به روابط تاریخی تهران و آستانه گفت: تاریخ نشان داده روابط دو کشور در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برادرانه و عمیق است.

اسخت اورازبای با اشاره به سکونت گروهی از قوم قزاق در ایران از سالیان دور گفت که قزاقستان مهمان‌پذیری و اقامت هموطنان خود در خاک ایران را فراموش نمی‌کند.

استان گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت‌های دیگری هم با این کشور دارد چرا که 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته‌های دور در گرگان ساکن هستند.

استاندار گلستان هم در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت‌های مختلف گلستان به خصوص در زمینه کشاورزی، این استان می‌تواند مناسبات تجارت خود را با قزاقستان گسترش دهد.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: تلاش می کنیم فروردین سال آینده اولین پرواز گلستان - اکتائو را به عنوان عامل زیرساخت توسعه روابط دو کشور راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به سکونت افزون بر صدساله گروهی از قوم قزاق‌ در گرگان گفت: زندگی مسالمت آمیز قزاق ها با سایر ساکنان گلستان نمادی از صلح و آزادی در این استان و نشانه احترام متقابل ایران به سایر ادیان و ملل است.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم از همه ظرفیت‌های گلستان از جمله خطوط ریلی، هوایی و دریایی برای تقویت روابط ایران با قزاقستان استفاده کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردا در برنامه افتتاح متمرکز 308 پروژه مرمت بناهای تاریخی، میراث فرهنگی و مذهبی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهوری بهره برداری می‌شود شرکت خواهد کرد.

از مجموع این طرح ها 14 پروژه متعلق به گلستان است که برای حفظ، احیا و مرمت آن ها 240 میلیارد ریال هزینه شد.

همچنین با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردا دوشنبه 51 پروژه گردشگری و صنایع دستی دیگر گلستان افتتاح و یا عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.

افتتاح سه هتل، یک هتل آپارتمان، سه مجتمع گردشگری، سه واحد پذیرایی سنتی، سه دفتر خدمات مسافرتی، 16 اقامتگاه بومگردی، چهار مزرعه گردشگری و هفت خانه مسافر با سرمایه گذاری 21 میلیارد و 211 میلیون ریالی بخش خصوصی و ایجاد 591 فرصت شغلی از جمله پروژه های قابل بهره برداری فردا در این استان است.

گلستان 452 واحد گردشگری شامل 23 هتل، 6 هتل آپارتمان، پنج مُتل، 101 واحد اقامتی بوم‌گردی، 201 خانه مسافر، 14 مهمانپذیر، پنج پانسیون، 44 واحد پذیرایی، 22 سفره خانه سنتی، 75 دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، یک مزرعه گردشگری و چهار موسسه آموزش گردشگر دارد.

مجمموع تخت‌های واحدهای گردشگری گلستان هفت هزار و 314 تخت در هزار و 924 اتاق با ظرفیت پذیرش 24 هزار و 595 نفر روز و اشتغال 2 هزار و 360 نفر است.

گلستان با مناطق گردشگری، تفریحی، میراث فرهنگی و صنایع دستی گوناگون دارای افزون بر 700 اثر ثبت ملی و 2 اثر شامل برج آجری گنبدکاووس و بخشی از جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها