کد خبر: 465742
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۰۸:۰۰:۲۹
| |

آخرین جزئیات از زلزله در کهگیلویه‌ و بویراحمد؛ هشدار درباره ساختمان‌های نیمه ساخته

ساعتی پیش زلزله نسبتا شدیدی استان کهگیلویه و بویر احمد را لرزاند.

آخرین جزئیات از زلزله در کهگیلویه‌ و بویراحمد؛ هشدار درباره ساختمان‌های نیمه ساخته
کد خبر: 465742
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۰۸:۰۰:۲۹

اعتمادآنلاین| متاسفانه ساعتی پیش زلزله‌ 5.6 ریشتری مرز استان کهگیلویه و بوراحمد و اصفهان را لرزاند، که تصاویر منتشر شده از آن منجر به نگرانی افراد زیادی شد.

فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، درباره این زلزله می‌گوید: عمق این زلزله حدود 10کیلومتر است و برای این منطقه زلزله بزرگی به حساب می‌آید، چراکه زلزله‌های زاگرس عموما قدرتی کمتر از 6 ریشتر دارند و این زلزله برای منطقه سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای اهمیت است.

او افزود: به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط منطقه و کانون زلزله، تلفاتی داشته باشیم. ممکن است این زلزله مصدومینی داشته باشد و به احتمال زیاد ساختمان‌ها شدیدا تخریب می‌شوند، به خصوص دیواره‌های پیرامونی و دیواره‌هایی که سیستم اسکلت ندارند.

ناطقی الهی در رابطه با این که مردم منطقه باید چه اقدامی انجام بدهند، گفت: عموما توصیه براین است که مردم منطقه خانه‌ها را تخلیه کنند و وارد خانه‌ها نشوند و بعد از بازدید مسئولین وزارت کشور و استانداری و در صورت مناسب بودن شرایط دوباره وارد ساختمان بشوند.

ناطقی الهی ادامه داد: انتظار نمی‌رود که زلزله بزرگتری در منطقه داشته باشیم، عموما زلزله‌های زاگرس پایین‌تر از 6ریشتر هستند و به نظر می‌رسد این زلزله 5.6 ریشتری شرایط یک زلزله بزرگ برای آن منطقه را داشته باشد. اما به هر حال عقل حکم می‌کند که در این مواقع، مردم از ساختمان‌ها به خصوص دیوارهای پیرامونی و منازل دور باشند.

استاد نمونه کشور در مهندسی سازه گفت: این منطقه دارای بافت قدیمی است، پس توصیه جدی من این است که تا می‌توانند از ساختمان یا هر نوع سازه‌ای دور باشند. مسلما، گمان می‌رود که هلال احمر و مسئولین استانداری تیم‌های بازرسی را فرستادند و این شرایط به زودی تمام می‌شود.

او در پایان درباره شایعات به وجود آمده گفت: در مکتوبات علمی هیچ ربطی بین باران و زلزله نداریم، پس مردم این را به عنوان یک پدیده خاص در نظر نگیرند و تا تهیه اطلاعات نهایی نگران نباشند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها