کد خبر: 422451
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۲۰:۰۲
| |

هپاتیت بین اهداکنندگان خون در ایران کاهش پیدا کرده است

دستاورد بزرگ انتقال خون ایران در زمینه سلامت خون، شیب کاهشی چشمگیر هپاتیت در بین اهداکنندگان خون است.

هپاتیت بین اهداکنندگان خون در ایران کاهش پیدا کرده است
کد خبر: 422451
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ۰۸:۲۰:۰۲

اعتمادآنلاین| 28 ژوییه برابر هفتم مرداد ماه روز جهانی هپاتیت است، هپاتیت یک بیماری شایع است که به علت التهاب حاد کبد ایجاد می شود. هپاتیت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود و در اثر انواع ویروس‌ها، داروها، الکل و جایگزینی بافت چربی در کبد ایجاد می شود.


هپاتیت‌های ویروسی که جزو علل مهم درگیری کبد هستند در اثر آلودگی با ویروس های هپاتیت نوع A-B-C-D-E-G و همچنین ویروس‌های CMV، BV، سرخک و سرخجه ایجاد می‌شود.


ما می توانیم با شناخت عوامل ایجاد کننده هپاتیت و راه های سرایت آن از خود و دیگران محافظت کنیم. یکی از اساسی ترین راه کارها در مقابله با این بیماری ها بحث خود مراقبتی است و افراد جامعه با شناخت عوامل بیماری و راه های پیشگیری از آن می توانند از ابتلا به هپاتیت جلوگیری کنند.


شایعترین نوع عوامل هپاتیت ویروس نوع B و C به ترتیب از شایعترین انوع عوامل ویروسی هستند که باعث ایجاد هپاتیت می شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون در این باره گفت: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.


بشیر حاجی بیگی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: در جامعه عمومی کشور نزدیک به دو میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.


وی خاطر نشان کرد: در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن هستند.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است. این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد و باید گفت خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می شود.

وی تصریح کرد:با انجام واکسیناسیون هپاتیت بی(HBV) در کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1372 قدم بزرگی در افزایش سلامت جامعه ایرانی و به دنبال آن افزایش ضریب امنیت و سلامت خون های اهدایی در کشور برداشته شد.


حاجی بیگی خاطر نشان کرد: سازمان انتقال خون ایران در زمینه آموزش جامعه اهداکنندگان خون برای راه های کنترل هپاتیت B و C در میان مراجعان به این سازمان قدم های مهمی را برداشته است.


وی اعلام کرد: رعایت اصول خود مراقبتی در اهداکنندگان مستمرخون (اهدا کنندگانی که در سال حداقل دو بار خون اهدا می کنند) در کشور گام مهمی در جهت افزایش ضریب امنیت و سلامت خون در جامعه اهدا کنندگان خون بوده است.


وی ادامه داد: در سال 1398 میزان موارد مثبت تائیدی هپاتیت «بی» در اهدا کنندگان خون در کشور 36 نفر در صد هزار اهدا کننده خون بوده است.

حاجی بیگی افزود: میزان موارد مثبت تائیدی هپاتیت C در اهداکنندگان خون در کشور 16 نفر در صد هزار اهدا کننده بوده است.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در میان اهدا کنندگان مستمر خون در کشور که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، امیدواریم میزان شیوع هپاتیت بی (HBV) در بین اهداکنندگان مستمر خون در کشور تا سال 1400 به صفر برسد.

حاجی بیگ گفت: خون‌های اهدایی در کشور که در آزمایشات غربالگری از نظر هپاتیت B و هپاتیت C مثبت گزارش شوند از چرخه مصرف خارج می شوند.

وی تاکید کرد: همچنین در 15 سال گذشته میزان شیوع هپاتیت C و موارد مثبت شده از 128 نفر در صد هزار نفر اهدا کننده خون در سال 1383به 16 نفر در صد هزار نفر اهدا کننده خون در سال 1398 رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : در 15 سال گذشته میزان شیوع هپاتیت B و موارد مثبت شده از 72 نفر در صد هزار نفر اهدا کننده خون در سال 1383 به 36 نفر در صد هزار نفر اهدا کننده خون در سال 1398 رسیده است که نشان دهنده شیب کاهشی آن در میان اهدا کنندگان خون در کشور است.

وی ادامه داد: علت شیب کاهشی در میزان شیوع هپاتیت B در میان جمعیت اهدا کنندگان خون انتخاب اهدا کنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و حضور اهداکنندگان مستمر خون بوده است.

حاجی بیگی افزود: در حال حاضر به طور میانگین نزدیک به 60 درصد اهدا کنندگان خون در کشور را اهدا کنندگان مستمر خون تشکیل می دهند و در بعضی از استان های کشور نظیر استان سمنان این میزان به 75 درصد می رسد.


وی تصریح کرد: ضریب امنیت و سلامت خون در اهدا کنندگان مستمر خون چند برابر بیشتر از اهدا کنندگان بار اول است و سالانه 500 هزار اهدا کننده مستمر خون در کشور داریم که حداقل سالی دو بار اهدای خون را انجام می دهند.


وی خاطر نشان کرد: هر فرد سالم در کشور در آقایان چهار بار در سال و خانم ها سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در جهان 290 میلیون نفر بدون دانستن اینکه به بیماری هپاتیت مبتلا هستند، زندگی می کنند. بدون پیدا کردن موارد تشخیص داده نشده و درمان آنها، میلیونها نفر به رنج کشیدن ادامه می دهند و زندگی های بسیاری از بین می رود.


وی ادامه داد: در روز جهانی هپاتیت، از مردم سراسر جهان خواسته شده است که وارد عمل شوند و آگاهی های عمومی در این راستا را ارتقاء دهند تا بتوانند این میلیون ها نفر را شناسایی کنند.


حاجی بیگی تاکید کرد: بنابراین شعار امسال روز جهانی هپاتیت را ‌ (پیدا کردن میلیون ها مورد گم شده) اختصاص داده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها