کد خبر: 399819
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۱۵:۴۵:۱۴
| |

مطب‌های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: براساس دستورالعملی که به سراسر کشور ابلاغ شد، مطب‌های دندانپزشکی هنوز اجازه فعالیت ندارند زیرا می‌توانند موجب اشاعه این ویروس پرخطر باشند.

مطب‌های دندانپزشکی تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارند
کد خبر: 399819
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۶ ۱۵:۴۵:۱۴

اعتمادآنلاین| مهدی شادنوش در نشست خبری اظهار کرد: ویروس کرونا آزمونی برای جوامع بشری است و می توان جوامع آماده برای بحران‌ها را شناسایی کرد و توانمندی‌های یک جامعه را شناخت.

وی گفت: از ابتدایی‌ترین روزهایی که تمهیدات برای مقابله با این ویروس اندیشیده می‌شد بیماران خاص در اولویت بودند. در بخش‌های مختلف تالاسمی هموفیلی و دیالیز و مواردی که نیاز به دریافت خدمات حضوری داشتند بلافاصله تلاش شد محل‌های جداگانه برای افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شود و سایر بیماران برای گرفتن خدمات جدا شوند و این اتفاق افتاد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: تلاش کردیم دستگاه‌های دیالیز فرسوده جایگزین شوند و این اقدام به سرعت انجام شد. الان دانشگاهی نیست که از ما درخواست دستگاه داشته باشد و ما دستگاه نداشته باشیم که در اختیار آنها قرار دهیم. برای بیش از 500 هزار بیماری که شرایط ویژه و خاص داشتند با همکاری سازمان هلال‌احمر تلاش شد، ماده ضدعفونی‌کننده و ماسک تامین و توزیع کنیم و در هفته گذشته در 10 استان این اقدامات انجام شد.

شادنوش گفت: بحران کرونا امروز به‌عنوان یک آزمون برای جوامع بشری تبدیل شده و باید به این ویروس غلبه کنیم. می‌بایست چرخ زندگی مردم بچرخد و فعالیت‌ها تا آنجا که امکان پذیر است به صورت روزمره در جریان باشد، با این حال نباید ویروس را یک امر عادی تلقی کنیم. این خطر در کمین ما و خانواده‌های ماست. طی روزهای گذشته برای اینکه خدمات به بیماران عرضه شود، دستورالعمل‌ها و راهنماهای بالینی در حوزه مدیریت بیماری‌های مختلف ابلاغ شده است. اورژانس دندانپزشکی در مراکز منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دهند اما کلینیک‌ها و مطب‌های شخصی تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارند.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه در حوزه پیوند اعضا شاهد توقف جراحی‌ها در بسیاری کشورهای جهان هستیم، اما ما تمهیدات لازم را دیدیم و از ابتدا با دستورالعملی مقرر شد که فقط پیوند برای بیماران اورژانس انجام شود و یک نوجوان 11 ساله که به سختی زندگی می کرد،‌ قلب دریافت کرد و با تمهیدات بسیار ویژه و آزمایش روی اهداکننده و حفاظت گیرنده قلب در کوتاهترین زمان ممکن به گیرنده پیوند زده شود و این نوجوان اکنون در سلامت کامل است و این نشان می دهد که حتی در سختی‌ها می توان امید داشت و به روزهای بهتر نگاه کرد.

شادنوش ادامه داد: کمیته‌های مشورتی ما در پیوند اعضای مختلف مرتب در حال رصد کشور هستند و شرایط را تطبیق می‌دهند و از تجربیات جهانی بهره‌برداری می‌کنند. به مرور اگر در هر حوزه‌ای بشود امور را پیش‌برد، تلاش خود را می‌کنند. پیوند اعضای ما به طور کامل تعطیل نشده است. در همین مدت در سخت‌ترین شرایط 20 پیوند کبد انجام شده که موارد اورژانسی بوده است. پیوند قلب هم انجام شده است. اگرچه پیوند از جسد، در پیوند کلیه همچنان برای موارد بسیار اورژانسی انجام شده اما پیوند از زنده به دلایل خاص خود متوقف بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: دلیلی ندارد که اعلام آمادگی برای اهدای عضو متوقف شود. آمادگی افراد برای اهدای عضو حتی در این مدت بالاتر هم رفته است اما دریافت کارت اهدای عضو به معنای اینکه پیوند روند عادی خود را ادامه می‌دهد، نیست و در آینده با از بین رفتن ویروس باید شرایط پیوند را برنامه ریزی کنیم.

وی درباره تامین داروهای بیماران خاص گفت: بیماران خاص در داروخانه‌های سراسر کشور محل توزیع بیماری‌های خاص را از سایر داروهایی که برای افراد دیگر توزیع می‌شده کاملا مجزا کرده اند تا هیچ اختلالی بین بیماران خاص و سایر بیماران اتفاق نیفتد.

شادنوش درباره خدمات دندانپزشکی اظهار کرد:‌ براساس اعلام مراکز جهانی سلامت از جمله سازمان جهانی بهداشت، دندانپزشکی از مشاغل بسیار پرخطر محسوب شده است، به همین دلیل طی دستورالعملی که طی 2 روز گذشته به سراسر کشور ابلاغ شد، مطب‌های دندانپزشکی هنوز اجازه فعالیت ندارند چون می‌توانند موجب اشاعه این ویروس پرخطر باشند.

صرفا کارهای اورژانسی دندانپزشکی می‌تواند انجام شود که کلینیک‌های معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف معرفی می‌شوند تا با رعایت تمهیدات سختگیرانه که برای آنها در نظر گرفته شده است، فعالیت کنند. چون قریب به اتفاق این مراکز دولتی هستند، هزینه‌های آن با تعرفه‌های دولتی است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با توصیه به بیماران پیوندی که داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن مصرف می کنند،‌گفت:‌ بیماران پیوندی باید نهایت مراعات بهداشتی را انجام دهند. شاید لازم باشد بیش از افراد جامعه که در شرایط عادی هستند، رعایت بهداشت را انجام دهند. اما اینکه نگران باشیم که مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن یک ریسک فاکتور باشد، به طور حتم بی تاثیر نیست و بر اساس گزارش‌هایی واصله بیماران پیوندی به اندازه بیماران دیابتی و فشار خونی در معرض خطر نیستند اما این بدان معنا نیست که این بیماران نکات بهداشتی را رعایت نکنند چرا که اگر به کرونا آلوده شوند این بیماران به زحمت می‌افتند و درمان آنها هم طول می‌کشد اما با رعایت کامل مسائل بهداشتی در مورد این موضوع نباید نگران باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار ابتلای بیماران سرطانی به کرونا آماری در دست داریم و مشکلی در تامین دارو داشتیم؟ گفت: باید به تحریم‌های ظالمانه اشاره کنم که سیستم اداره سلامت کشور را به زحمت می‌اندازد. اما این اطمینان خاطر را می‌دهم که با همکاری عزیزان در سازمان غذا و دارو تلاش شده که این بیماران دچار مشکل نشوند و تمهیدات لازم را برای تامین دارو در نظر گرفتیم و همین امروز در قرارگاه دارو که تصمیمات کلان دارویی در آنجا گرفته می‌شود، تصمیمات خوبی برای ماه‌های آینده بیماران خاص اخذ شده است.

شادنوش درباره اینکه قبل از شیوع کرونا صف طویل پیوند عضو را شاهد بودیم اما پس از بحران کرونا پیوند عضو متوقف شده و بیماران زیادی در انتظار پیوند هستند و این مسئله خطر مرگ و میر را افزایش می دهد، گفت:‌ همه اینها از عوارض بیماری شایع و پاندمی شده در دنیاست و کسانی در لیست انتظارهای پیوند بودند،‌در شرایط کنونی دچار مشکل می‌شوند و حتی ممکن است از دنیا بروند و این مسئله جهانی است و وقتی آمار پیوند کاهش پیدا می کند، بیماران نیازمند عضو دچار مشکل می‌شوند اما چاره‌ای غیر از این نیست، چون کرونا به صورت مرموز می‌تواند در همه جا نفوذ کند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشتادامه داد: در طول یک پیوند قلب در مدت زمان کوتاهی تیمی بالغ بر 150 نفر درگیر هستند و همه این عوامل باعث بالا رفتن خطر می‌شود و ما هم نمی‌خواهیم کار بیهوده‌ای انجام شود و فرد سالم با این پیوند به کرونا آلوده شود. لذا در همه دنیا پروتکلی را به صورت محلی در نظر می‌‌گیرند و اجرا می‌کنند. در کشور ما هم همینطور است. بزرگان پیوند کشور ما شرایط کشور را رصد و به اقتضای شرایط آن را مدیریت می‌کنند و امیدواریم که هیچ کس در لیست انتظار پیوند عضو ما به شرایط بحران نرسد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها