کد خبر: 396527
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۰:۳۳:۱۳
| |

یزد سرزمین گربه‌های شنی

کارشناس اداره کل محیط زیست یزد با بیان این که گربه شنی از گونه‌های خاص و در معرض انقراض یزد است، گفت: این گونه از حیث سازگاری بالا با این زیستگاه به شدت خشن حائز اهمیت است.

یزد سرزمین گربه‌های شنی
کد خبر: 396527
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۰:۳۳:۱۳

اعتمادآنلاین| «موسی شمسایی» در رابطه با معرفی یکی از گونه‌های بومی و منحصر بفرد یزد، اظهار کرد: این گونه که در ایران در معرض خطر انقراض قرار دارد، در ضمیمه دو طبقه‌بندی حفاظتی کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض، قرار گرفته است.

وی یکی از علل اصلی وضعیت ناخوشایند این گونه را تخریب زیستگاه‌های آن به بهانه برداشت ماسه خواند و افزود: گربه شنی یکی از هشت گربه‌سان موجود در کشور و کوچکترین آن‌ها به شمار می‌رود که در تپه‌های ماسه‌ای و شنزارهای وسیع دارای پوشش گیاهی، زندگی می‌کند.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: این گربه‌سان از جوندگان، خزندگان، حشرات و پرندگان کوچک تغذیه می‎کند و سازگاری زیادی با این زیستگاه فوق العاده خشک پیدا کرده، به گونه‌ای که آب مورد نیاز خود را از بدن طعمه‌اش جذب می‌کند.

وی در رابطه با دیگر ویژگی‌های سازگاری این گربه، تصریح کرد: کف دست و پای این گربه پوشیده از موهای بلندی است تا راه رفتن او را در شنزارها راحت‌تر کند و از طرف دیگر این موها به منزله عایقی، کف دست و پا را از گرمای سوزان کویر محافظت می‌کند. البته برای فرار از گرمای روز، شب‌ها یا صبح‌های خیلی زود فعالیت خود را آغاز می‌کند و در طول روز نیز به استراحت می‌پردازد.

شمسایی با بیان این که در مورد وضعیت پراکنش و جمعیت این گونه اطلاعات زیادی وجود ندارد، گفت: این گربه بسیار مخفی‌کار است و کسب اطلاعات از پراکنش و جمعت آن بسیار دشوار است اما با بررسی‌های انجام شده و مطالعات میدانی موفق به ثبت این گونه در برخی از زیستگاه‌های استان شده‌ایم.

وی با تاکید بر این که همه گونه‌های حیات وحش منحصر به فرد هستند، در رابطه با اهمیت گوشت خواران گفت: گوشتخواران به عنوان گونه‌های پرچم در یک اکوسیستم، نشانگر سلامت اکوسیستم و از این بابت حائز اهمیت هستند.

این کارشناس محیط زیست در رابطه با اهمیت این گونه خاص هم خاطرنشان کرد: این گربه از حیث سازگاری بالا با این زیستگاه به شدت خشن، حائز اهمیت است چرا که در محیطی با پوشش گیاهی بسیار فقیر، آب و هوای گرم و خشک و به دور از منابع آبی زندگی کرده و این محل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها