کد خبر: 370413
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۰۹:۵۷:۰۰
| |

بهزاد نظری، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران

مدارس بزرگسالان دولتی باید جمع‌آوری شود/ مدارس غیردولتی کیلوئی نمره می‌دهند/ بی کیفیت ترین مدارس با تابلوی نمونه دولتی مردم را فریب می‌دهند

بهزاد نظری، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نتایج گزارشی درباره حذف تنوع مدارس را اعلام کرد و گفت: جمع بندی ما این بود که مدارس بزرگسالان دولتی باید جمع‌آوری و مدارس بزرگسال غیردولتی در مدارس آموزش از راه دور ادغام شوند.

مدارس بزرگسالان دولتی باید جمع‌آوری شود/ مدارس غیردولتی کیلوئی نمره می‌دهند/ بی کیفیت ترین مدارس با تابلوی نمونه دولتی مردم را فریب می‌دهند
کد خبر: 370413
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بهزاد نظری، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، در میزگرد علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به انجام پژوهشی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون کارکردهای آشکار و پنهان برنامه درسی و آموزشی مدارس گفت: با نگاه به ساحت‌های سند تحول این کارکردها را مورد توجه و بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در کشور ما مدارس متنوعی بر حسب کارکردها وجود دارد. گاهی نیازهای خاصی وجود داشته که برای پاسخ به آن مدارسی دایر شده مانند زمان جنگ و پس از آن که لازم بود مدارس ایثارگران و شاهد شکل بگیرند.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ادامه داد: در مقطعی 80 مدرسه نمونه دولتی و 42 مدرسه سمپاد در تهران داشتیم و جهت‌گیری توسعه، پول محوربود و این توسعه عوارض قابل توجهی را ایجاد کرد.

نظری با بیان اینکه 13 نوع مدرسه داریم که از بین آنها 11 مدرسه از جمله مدارس عادی دولتی، غیردولتی، نمونه، سمپاد، شاهد، ایثارگران بزرگسالان، وابسته و مدارس استثنایی را در سال 91 مطالعه کردیم تا کارکردهای آشکار و پنهان آموزشی را استخراج کنیم اظهار کرد: زمینه های ادغام مدارس را نیز بررسی کردیم. 62 کارکرد شناسایی شد که نگاهش به سندتحول بود.

وی با اشاره به برخی کارکردهای پنهانی آموزشی و ارزشیابی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در تحقیقات ما مشخص شد که نمره در مدارس استثنایی، ایثارگران، از راه دور و شاهد واقعی است اما در مدارس بزرگسالان، شائبه نمره دهی وجود داشت. در مدارس غیردولتی نیز سعی بر اخذ نمره واقعی بود اما انتظار تلویحی این بود که نمره دادن در آنجا کیلویی است.


نظری با بیان اینکه با 22 کارشناس مصاحبه عمیق انجام شد و 160 نفر نیز در پنلهای ما شرکت کردند؛ جمع بندی این بود که درباره مدارس عادی دولتی ضرورت توجه جدی و همه جانبه و توسعه این مدارس وجود دارد. در این بین توسعه مدارس سمپاد، نمونه دولتی شاهد و هیئت امنایی به مدارس دولتی عادی ضربه زده است. در این تحقیق بر لزوم احیای مدارس دولتی تاکید شد. باید تنوع در جمعیت دانش آموزی وجود داشته باشد. وقتی دانش آموزان خاص جدا می‌شوند مدارس دولتی ضربه می‌خورند.


وی به جمع بندی‌های این تحقیق درباره مدارس نمونه دولتی اشاره کرد و گفت: درباره این مدارس، جمع بندی تاکید برگشت به اساسنامه قبلی است که در آن به توسعه این مدارس در مناطق محروم اشاره شده است. رشد بی رویه این مدارس به عنوان آسیب مطرح شده و شایسته نیست از شیوه فریب مردم برای توسعه این مدارس استفاده شود.

نظری ادامه داد: در برخی مناطق بی کیفیت ترین مدارس با تابلوی نمونه دولتی به نوعی مردم را فریب می دادند.

وی درباره مدارس تیزهوشان اظهار کرد: سودای توسعه این مدارس باعث شد مدرسه حلی یک تا 12 و فرزانگان یک تا 9 امتداد یابد. آسیب این بود که تیزهوشان واقعی جذب نمی‌شوند و لازم است آزمونهای مدارس از سطح کیفی بالاتر برخوردار باشند.


این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران درباره مدارس هیئت امنایی نیز گفت: این مدارس فرصتی برای خانوادههای طبقه متوسط جامعه که کاربرد فرهنگی و کارکنان آموزش و پرورش‌اند شکل گرفت و سفارش پذیری از آسیبهای این مدارس بوده است.

وی ادامه داد: درباره مدارس غیردولتی جمع بندی این بود که این مدارس نیازمند نظارت دقیق و اصلاح نگرش منفی مردم هستند و باید
مجوز تاسیس به افراد ذیصلاح داده شود. امروز شماری از این مدارس با دغدغه تجارت وارد سیستم تعلیم و تربیت شده اند.

نظری درباره مدارس شاهد گفت: توسعه این مدارس به شکل بی رویه در مقطعی رخ داد. تاکید شد که از توسعه بی رویه اجتناب و کیفیت آنها حفظ شود. واقعیت این است که کارکرد برخی مدارس دیگر تمام شده اما همان زمان که این تحقیق را انجام می دادیم علیه ما فضای منفی ایجاد شد که می‌خواهیم این مدارس را جمع کنیم. همچنین مدارس ایثارگران با توجه به جامعه هدف خاص باید ادامه یابد اما از توسعه آنها باید اجتناب شود.


این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با بیان اینکه درباره مدارس آموزش از راه دور نگاه شرکت کنندگان در تحقیق، منفی بود گفت: درباره مدارس بزرگسالان دولتی اجماع بر جمع کردن آنها بود و تاکید شد که مدارس بزرگسال غیردولتی هم در مدارس آموزش از راه دور ادغام شوند.

نظری با بیان اینکه جمع بندی این تحقیق حمایت از مدارس استثنایی بود عنوان کرد: باید تلفیق دانش آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی و حرکتی در مدارس عادی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی افزود: در شیوه ارزشیابی یافته‌ها گفته شد که ارزیابی مدارس قبل از متوسطه نازل و بی‌کیفیت است و برای ارتقای کیفیت مدارس آزمون های واقعی و استاندارد پیشنهاد شد.

وی به امپراتوری موسسات و کتب کمک آموزشی اشاره کرد و گفت: آسیبهای جدی از این حیث به نظام تعلیم و تربیت وارد شده است و باید به ابعاد تربیتی آن بیشتر توجه شود. رویکرد اقتصادی در آموزش و پرورش نیز آسیب دار بوده است. وجود هرنوع مدرسه‌ای متناسب با فلسفه وجودی‌اش باید مورد تاکید قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها