کد خبر: 365354
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۳:۲۴:۰۰
| |

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت:

تعطیلی مدارس راهکار رفع آلودگی هوا نیست/ کیفیت بنزین و خودروها اصلاح شود/ 19 فوتی به دلیل آنفلوآنزا طی هفته گذشته / احتمال تشدید این موجِ بیماری/ داروی آنفلوآنزا تامین است/ ادامه این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آینده/ «اوسلتامی ویر» برای درمان آنفلوآنزا کمبو

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به مخاطرات سلامتی ناشی از آلودگی هوا و با بیان اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نمی‌تواند تضمین کننده حفظ هوای پاک یا ماندگاری آن باشد، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند منجر به اصلاح کیفیت هوا شود، اصلاح نوع بنزین و افزایش کیفیت خودروها است.

تعطیلی مدارس راهکار رفع آلودگی هوا نیست/ کیفیت بنزین و خودروها اصلاح شود/ 19 فوتی به دلیل آنفلوآنزا طی هفته گذشته / احتمال تشدید این موجِ بیماری/ داروی آنفلوآنزا تامین است/ ادامه این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آینده/ «اوسلتامی ویر» برای درمان آنفلوآنزا کمبو
کد خبر: 365354
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۹ ۱۳:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با آلودگی هوا، گفت: تا کنون اقدامات زیادی انجام داده‌ایم، اما متاسفانه نباید این اقدامات تنها به فصل‌های خاصی از سال که آلودگی تشدید می‌شود، منتهی شود؛ بلکه نیاز به یک زیرساخت اساسی برای رفع این مشکل داریم. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها یک راهکار موقت است و نمی‌تواند تضمین کننده حفظ هوای پاک و یا ماندگاری آن باشد.

وی در ادامه در خصوص تعداد مراجعه به مراکز درمانی گفت: در دو - سه روز گذشته با توجه به افزایش آلودگی هوا و تداوم آن حدود 200 نفر در شهر تهران به مراکز خدمات درمانی بخش خصوصی و دولتی مراجعه کرده‌اند. همچنین از ابتدای شروع فصل پاییز حدود 1500 نفر از اهالی استان خوزستان و شهر اهواز و همچنین مجموعا 150 نفر در اصفهان و مشهد به مراکز درمانی مراجعه کرده و بستری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی می‌تواند با آلودگی هوا تشدید شود، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند منجر به اصلاح کیفیت هوا شود، اصلاح نوع بنزین و افزایش کیفیت خودروها است. این در حالیست که علاوه بر تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین تشویق به عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین، باید به فکر اصلاح بنزین و جلوگیری از سوختن ناقص آن و همچنین افزایش کیفیت خودروهای داخلی باشیم.


معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به موارد بروز و همچنین فوتی‌ها ناشی از انفلوآنزا طی هفته گذشته و تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشتی، در عین حال گفت: این موج از بیماری، حدود دو هفته دیگر ادامه می‌یابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

رئیسی در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بروز و درمان آنفلوانزا در کشور، گفت: طبق آخرین گزارشی که به دست ما رسیده، طی یک هفته از دوم تا هشتم آبان ماه، 273 نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شده اند. همچنین 1300 نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی به مراکز بستری و سرپایی مراجعه کرده اند.

وی افزود: متاسفانه طی این یک هفته 19 نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا فوت شده‌اند که البته همه افراد فوتی یا بستری شده، مبتلا به بیماری زمینه‌ای اعم از بیماری های تنفسی، قلبی، سرطان و... بوده اند.

داروی آنفلوآنزا تامین است

وی در پاسخ به سوالی، درباره وضعیت تامین داروی آنفلوآنزا نیز گفت: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی در سطح کشور نداریم. در عین حال چهارشنبه هفته گذشته دستوری را به سراسر کشور صادر کردم مبنی بر اینکه حتی بیمارستان های خصوصی که بیمار مبتلا به آنفلوانزا دارند، با معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارتباط گرفته و دارو در اختیارشان قرار گیرد. یعنی علاوه بر توزیع دارو در بیمارستان های دولتی، در این بیمارستان های خصوصی هم دارو توزیع می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پیشگیری و رعایت بهداشت گفت: افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند. همچنین شست و شوی مداوم دست‌ها بسیار مورد تاکید است.

ادامه این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آینده


رئیسی همچنین گفت: این موج حدود دو هفته دیگر ادامه می‌یابد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

«اوسلتامی ویر» برای درمان آنفلوآنزا کمبود ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش تر نیز در نامه‌ای به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی سراسر کشور، بر گسترش سطح پوشش مراکز درمانی به داروی اوسلتامی ویر، تاکید کرد.

در متن نامه رییسی خطاب به معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی آمده است:« احتراما به استحضار می رساند، تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی سراسر کشور هم اکنون پذیرای بیماران مبتلا به انفلوانزا هستند و دسترسی آنها به اوسلتامی ویر محدود است. از جنابعالی خواهشمندم به همکاران دستور فرمایید، ضمن تماس روزانه با کلیه بیمارستان‌ها اعم از خصوصی و دولتی که بیمار مشکوک یا مبتلا به انفلوانزا را بستری می نمایند، دارو در اختیار آنها قرار گرفته و هیچ نوع کمبودی در روزهای آینده رخ ندهد.

بدیهی است، همراه با دارو لازم است پروتکل درمان که از قبل خدمت جنابعالی ارسال گردید نیز در اختیار ایشان قرار گیرد تا بیماران دقیقا مطابق پروتکل تحت درمان قرار گیرند.

اطمینان داشته باشید، در حال حاضر هیچ نوع کمبودی در رابطه با داروی اوسلتامی ویر در سراسر کشور وجود ندارد و لازم است این موضوع مورد ملاحظه جدی قرار گیرد.

تماس روزانه و ارتباط تنگاتنگ با معاونین محترم درمان ضروری بوده و لازم است این موضوع کاملا مورد ملاحظه قرار گیرد. ضمنا اطلاعات هفتگی انفلوانزا در سطح کشوری روزهای یکشنبه هرهفته به اطلاع جنابعالی خواهد رسید.

تلاش نمایید، اطلاع رسانی را به حداکثر لازم در سطح شهرستان‌ها گسترش دهید.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها