کد خبر: 334512
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۲:۴۷:۲۹
| |

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو:

درآمد برخی از داروسازان از سوپرمارکتی‌ها کمتر است

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: بعضا داروسازانی در داروخانه‌ها کار می‌کنند که درآمدشان از سوپرمارکتی کنارشان هم کمتر است.

درآمد برخی از داروسازان از سوپرمارکتی‌ها کمتر است
کد خبر: 334512
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۲:۴۷:۲۹

اعتمادآنلاین| ‌ ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز داروساز روز داروساز را تبریک گفت: یکی از شریف‌ترین اقشار جامعه صنف داروساز هستند و نسبت به تحصیلات کم درآمدترین هستند. داروسازانی در داروخانه‌ها کار می‌کنند درآمدشان از سوپرمارکتی که کنارشان است کمتر است و به دلیل خدمت رسانی به جامعه است که کارشان را ادامه می‌دهند. این افراد مجبور می‌شوند داروخانه می‌زنند اما ورشکست می‌شوند یا برخی در طرح تحول سلامت دچار مشکلاتی‌ می‌شوند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به جلوگیری از زیرمیزی و آمارهایی در این زمینه بیان می‌شود‌ اشاره کرد و گفت: با به جان هم انداختن فعالان اقتصادی این‌ مشکلات ادامه پیدا می‌کند. خواهش می‌کنیم حرف‌ها کارشناسی شده بیان شود و احساسی نباشد‌. مدام در تریبون‌ها به مردم القا می‌شود که برای 3٪ واردات دارو بالغ بر 1.3 میلیارد دلار ارز مصرف می‌شود اما برای 97٪ تولید داخلی دارو 550 میلیون دلار ارزبری داریم، این حرف کاملا نادرست است. 16 میلیارد دلار ما نیاز داریم اگر که تولید داخل نبود تا آنها را وارد کنیم و حالا مدام افزایش می‌کند بنابر این حرف ها و آمار کارشناسی شده نیست.

به گزارش فارس؛ این صحبت‌ها در حالی مطرح می شود که نمکی وزیر بهداشت چند روز قبل با اشاره به اینکه باید از تولید داخلی حمایت کرد و وابستگی در حوزه دارو را به حداقل رساند گفت: در حال حاضر 97 درصد از داروهای مورد نیازمان را در داخل کشور تولید می‌کنیم و حدود 3 درصد آن را وارد می کنیم.

وی افزود: منتها نکته قابل توجه این است که در سال 1397، 97 درصد داروی تولید داخل، 550 میلیون دلار ارزبری داشت و سه درصد داروی وارداتی بیش از 1.3 میلیارد دلار ارزبری داشته است. بنابراین اگر خدایی نکرده یک روز صنعت داخلی دارو فرو ریخت، بیش از 40 میلیارد دلار برای واردات دارو ارز نیاز داریم که قطعاً اگر همه نفت و صادراتمان را هم بر روی هم بگذاریم تا بتوانیم این هزینه را جبران کنیم، نمی‌توانیم. بنابراین تنها راهمان حمایت از تولید داخل است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سهم دارو در سبد سلامت سنگین ترین سهم‌هاست، ادامه داد: در حمایت از صنعت داروی کشور ترمز ورود دارو با چند برابر قیمت به کشور را می کشیم و سازوکاری را اتخاذ می کنیم که دارو با یک دهم قیمت در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: راهی جز حمایت از تولید کننده داخلی نداریم، آن هم در کشوری که از ظرفیت‌های بالایی در تولید ملی برخوردار است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها