کد خبر: 288825
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۰:۳۲:۰۰
| |

آیا مردان هم پس از طلاق آسیب‌ جدی می‌بینند؟

محمد محمدی‌قیداری مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیب‌های روانی بیشتری می‌شوند، بلکه به خاطر ساختار اجتماعی به درون‌ریزی ناراحتی‌ها دچار می‌شوند.

آیا مردان هم پس از طلاق آسیب‌ جدی می‌بینند؟
کد خبر: 288825
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به نقش طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی و روند تاثیرگذار مشاوره و راهنمایی در کاهش آمار این معضل، ادامه داد: پارسال 38 هزار و 171 مورد خدمات مشاوره مددکاری و روان‌شناختی به زوجین متقاضی طلاق و فرزندان آن‌ها ارائه شده است.

این مسئول ادامه داد: طی پارسال، 2567 زوج دریافت‌کننده خدمات بهزیستی و مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی بودند و در نهایت 330 زوج بعد از پیگیرهای بعدی (پس از سازش) به سازش قطعی رسیده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 10 کمیته مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان زنجان، افزود: کاهش طلاق، شناسایی و کمک به حل مسائل خانوادگی، هم‌چنین حفظ تعادل عاطفی و روانی از مهم‌ترین وظایف کارشناسان و روان‌شناسان مرکز مداخله در بحران‌های اجتماعی و فردی بهزیستی محسوب می‌شود.

محمدی‌قیداری تصریح کرد: در سال‌های اخیر، طلاق به یک روند و معضل مهم اجتماعی تبدیل شده است و متاسفانه امروز شاهد از هم گسیختن بسیاری از پیوندهای زناشویی هستیم که منتج به آسیب دیدن فرزندان این خانواده‌ها می‌شود. در این میان، برخلاف تصور عموم که زنان بیش از مردان آسیب می‌بینند، ممکن است زنان از نگاه فرهنگی و یا موضوع امرار معاش یا مسائل عاطفی آسیب ببینند اما مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیب‌های روانی بیشتری می‌شوند، بلکه به خاطر ساختار اجتماعی به درون‌ریزی ناراحتی‌ها دچار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: درون‌ریزی ناراحتی‌ها احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به ‌نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سئوال بردن زیبایی‌ها و توانایی‌های شخصی و فردی را شکل می‌دهد. علاوه بر این، ساختار عاطفی کودک در سنین 4 تا 5 ماهگی شکل می‌گیرد و اگر این کودک در خانواده‌ای بزرگ شود که عاری از محبت است، بی‌شک در رفتار کودک تاثیرگذار خواهد بود.

این مسئول افزود: کارشناسان بر این باورند که درگیری‌ها و جنگ و جدال‌هایی که بین والدین صورت می‌گیرد، هیچ وقت از ذهن بچه‌ها بیرون نمی‌رود و یادآوری آن خاطرات تلخ در بزرگسالی، اختلالات روانی چون افسردگی و اضطراب را در پی دارد. علاوه بر این، طلاق و فروپاشی خانواده ضمن بر هم زدن تعادل روانی و عاطفی افراد خانواده و جامعه، منجر به بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند فحشا، انحرافات جنسی، خودکشی، فرار از منزل، سرقت، اعتیاد و تکدی‌گری می‌شود.

وی تاکید کرد: در خصوص راه‌های پیشگیری از طلاق، بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم پرسش عقلانی و عاطفی زوجین پیش از ازدواج یکی از دلایل اصلی وقوع طلاق است. برای پیشگیری از وقوع طلاق‌هایی که در اثر رفتارها و کردارهای نسنجیده در روابط زناشویی چه به لحاظ جنسی، عاطفی و یا کلامی رخ می‌دهد، مشاوره قبل از ازدواج ضروری به نظر می‌رسد. تنها در این صورت می‌توان به دوام و پایداری زندگی مشترک زوج‌های جوان امید داشت .

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها