کد خبر: 283045
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۰۹:۲۸:۰۰
| |

گزارشی از آخرین وضعیت سیلاب و تبعاتش در ایران؛ در حال به روز رسانی

اسکان اضطراری 200 هزار خانوار سیل زده در خوزستان/ اعزام 6 محموله کمک مردمی یزد به سیل زدگان/ انتقال هوایی 500 مادر باردار با اورژانس هوایی

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور از انتقال هوایی 500 مادر باردار در مناطق سیل‌زده توسط سازمان اورژانس کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون در مناطق سیل زده 2500 نفر از طریق اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند که از این تعداد 500 نفر مادر باردار بودند.

اسکان اضطراری 200 هزار خانوار سیل زده در خوزستان/ اعزام 6 محموله کمک مردمی یزد به سیل زدگان/ انتقال هوایی 500 مادر باردار با اورژانس هوایی
کد خبر: 283045
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۰۹:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد فرید لطیفی معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که خطر سیل استان خوزستان را تهدید نمی‌کند و تنها خطرات و پیامدهای ناشی از آبگرفتگی در مورد این استان وجود دارد، گفت: از عصر امروز (سه‌شنبه) شاهد کاهش سطح آب در مناطق شمالی خوزستان خواهیم بود.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره وضعیت خسارات وارده به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان، اظهار کرد: در حال‌ حاضر حجم آب در اکثر مناطق سیل زده لرستان کاهش یافته است و عملیات تخلیه گل و رسوبات بر جای مانده از سیل ادامه‌ دارد. بیشترین خسارت نیز در مناطقی همچون پل دختر، معمولان و روستاهای اطراف آن وارد شده است.

پیش‌بینی تدابیر لازم درباره ورود مین‌های باقی مانده از جنگ همراه با سیلاب

وی با تاکید بر این که بیشترین اسکان اضطراری پس از سیل در استان خوزستان بوده است، اضافه کرد: 200 هزار ظرفیت اسکان اضطراری برای خانوارها در استان خوزستان پیش‌بینی شده است که این افراد در سایت‌های راهیان نور و مناطق امن مستقر خواهند شد. تاکنون 80 هزار خانوار اسکان داده شده‌اند و ظرفیت 120 هزار خانوار نیز وجود دارد.

لطیفی درباره این که گفته می‌شود احتمال دارد سیلاب و رانش زمین مین‌های باقی‌ مانده از دوران جنگ تحمیلی را به فضای شهری و روستایی بیاورد، در این باره توضیح داد: در این زمینه در جلسه مدیریت بحران تغییرات لازم پیش‌بینی شده است و ما دستورات لازم را به نیروهای مسلح داده‌ایم. خوشبختانه تاکنون گزارشی از انفجار مین‌ها نداشته‌ایم و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده است.


انتقال هوایی 500 مادر باردار از مناطق سیل زده با اورژانس هوایی


پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور از انتقال هوایی 500 مادر باردار در مناطق سیل‌زده توسط سازمان اورژانس کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون در مناطق سیل زده 2500 نفر از طریق اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند که از این تعداد 500 نفر مادر باردار بودند.

وی ادامه داد: در مجموع 650 هزار مصدوم و بیمار نیز در مناطق سیل زده به سازمان اورژانس کشور مراجعه کردند و 120هزار نفر با تشخیص متخصصان برای ادامه روند درمان بستری شدند.


خطر سوءتغذیه برای سیل‌زدگان


زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت تغذیه‌ای ساکنان مناطق سیل‌زده کشور، گفت: از طرفی کارشناسان تغذیه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل‌زده هم موظف شدند که بعد از کاهش حالت بحران در جمعیت سیل‌زده و بویژه بر روی گروه‌های آسیب‌پذیر یک ارزیابی سریع درباره وضعیت تغذیه‌ای آنها انجام دهند. زیرا معمولا در این مواقع به دلیل کم شدن دسترسی به غذا، گروه‌های آسیب‌پذیر ممکن است به سرعت در معرض خطر سوءتغذیه قرار ‌گیرند. بنابراین لازم است که با یک ارزیابی سریع تغذیه‌ای این افراد شناسایی شده و کسانی که در معرض سوء‌تغذیه هستند، شناسایی و مداخلات، اقدامات و مراقبت‌های خاصی برایشان انجام شود.

نکات بهداشتی که موکب‌های فعال در مناطق سیل‌زده باید رعایت کنند

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت موکب‌ها برای تهیه غذای گرم در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: در حال حاضر افراد با ایجاد موکب‌هایی زحمت می‌کشند و برای مردم مناطق سیل‌زده غذای گرم تهیه می‌کنند که باید به آنها خداقوت گفت. در عین حال کسانی که در حال حاضر زحمت تهیه و توزیع غذای گرم را می‌کشند باید در بهداشت مواد غذایی و آب نهایت دقت را داشته باشند. زیرا آلودگی در مواد غذایی یا آب، می‌تواند خطرناک باشد و بیماری‌هایی مانند مسمومیت‌های غذایی، اسهال و استفراغ، وبا، هپاتیت A و... را ایجاد کند. بنابراین مهم است که در تهیه و توزیع مواد غذایی دقت کنند.

عبداللهی تاکید کرد: از طرفی خود مردم هم باید بعد از دریافت غذای گرم آن را در زمان کوتاهی مصرف کنند و نگه ندارند. در صورتی که غذا زیاد هم آمد، باقی‌مانده آن را برای مصرف دوباره نگه ندارند. زیرا امکان دارد در آن شرایط دچار آلودگی شده و منجر به بیماری‌های گوارشی شود.

خیرین چه اقلام غذایی را برای سیل‌زدگان ارسال کنند؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خطاب به خیرینی که برای ارسال اقلام غذایی به مناطق سیل‌زده اقدام می‌کنند نیز نیز گفت: خیرین هم اگر می‌خواهند کمک تغذیه‌ای به سیل‌زدگان انجام دهند، یکسری اقلام غذاییِ دارای ارزش غذایی مانند غذای کمکی برای کودکان، غذاهای بسته‌بندی‌شده و استریل، میوه، خشکبار، مغزها و... را با هماهنگی معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کنند تا بعد این اقلام با کمک هلال احمر توزیع شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

انتقاد از وضع توزیع چادر در مناطق سیل‌زده/اولتیماتوم به هلال‌احمر

موضوع توزیع چادر برای اسکان سیل زدگان در شهر‌های سیل زده به ویژه پلدختر همچنان حل نشده است و اقلام امدادی هنوز به دست برخی سیل زدگان نرسیده است. احمد مرادپور نماینده تام الاختیار استاندار لرستان در پلدختر خطاب به مدیرعامل هلال احمر لرستان با بیان اینکه تا سه شنبه عصر این قضیه چادر را حل کن، اگر نکردی ول کن برو، تصریح کرد: بروید درب خانه مردم و احصا کنید چه کسانی چادر گرفته‌اند و اگر نگرفته‌اند به آن‌ها چادر بدهید، کسی که شناسنامه دارد هرچه سر ما داد بزند حرفی نداریم و حق دارد.

در مورد کمک رسانی انگار مبتدی هستیم و هیچ تجربه قبلی نداشته‌ایم که چگونه باید ساماندهی شود!


جعفر بدری رئیس کل دادگستری لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه هلال احمر اشراف به همه مناطق ندارد و باید موضوع توزیع اقلام به عهده دهیاران و بخشداران گذاشته می‌شد، اظهار داشت: مسئله دیگر این است که کانون توزیع در منطقه مستقر نیست؛ باید یک نفر مستقر شود در هر بخش و افراد را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه در مورد کمک رسانی انگار مبتدی هستیم و هیچ تجربه قبلی نداشته‌ایم که چگونه باید ساماندهی شود، تصریح کرد: شناسایی اشخاص آسیب دیده را باید ببریم در محله‌ها، خود هلال احمر نمی‌داند چقدر شناسنامه صادر کرده و به چه کسانی شناسنامه داده است. خود مردم هم تقاضا دارند بخشدار و دهیار این کار‌ها را به عهده بگیرند.

افزایش تعداد روستاهای سیل‌زده در دشت‌آزادگان

زاهد فردوس‌پناه، معاون فرماندار دشت‌آزادگان ضمن اعلام زیرآب رفتن روستای هوفل علی‌آباد شهرستان دشت‌آزادگان، گفت: شهرهای سوسنگرد و بستان در محاصره سیلاب هستند و آب هنوز به این شهرها سرازیر نشده است اما تعداد روستاهای سیل‌زده شهرستان دشت‌آزادگان به 5روستا افزایش پیدا کرده است.

معاون فرماندار دشت‌آزادگان اضافه کرد:علی‌رغم ابلاغ دستور تخلیه در شهرهای بستان، سوسنگرد و روستاهای کوت سیدنعیم و ابوحمیضه، شاهد مقاومت مردم جهت رفتن به محل امن و عدم خروج از منطقه هستیم. در حال حاضر نیز 12روستای شهرستان دشت‌آزادگان به دلیل سیلاب و خطرات ناشی از آن به طور کامل و یا بخشی از آن‌ها تخلیه شد.


ویزیت رایگان دام‌های مناطق سیل‌زده خوزستان


حسین حمیدی‌نجات رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تا زمان مشخصی ویزیت حیواناتی که از مناطق سیل‌زده به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه منتقل شوند، رایگان خواهد بود.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: طرح رایگان بودن ویزیت حیوانات این مناطق در بیمارستان دامپزشکی از چند روز پیش در حال انجام است؛ در بخش دارویی نیز رایزنی‌هایی با مسئولان استان انجام شده است اما هنوز اعتباری به این امر اختصاص داده نشده است.

وی افزود: همچنین در نشستی با حضور مسئولان اداره‌کل دامپزشکی استان خوزستان و رئیس نظام دامپزشکی مقرر شد امکانات این مجموعه‌ها، بیمارستان و دانشکده دامپزشکی به‌صورت واحد در اختیار مناطق سیل‌زده قرار گیرد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان‌کرد: اعضای هیات‌علمی دانشکده، رزیدنت‌ها و انترن‌های این دانشکده نیز برای اعزام به مناطق سیل‌زده استان خوزستان برای درمان حیوانات اعلام آمادگی کرده‌اند و این مساله نیز به اداره‌کل دامپزشکی استان اعلام شده است.

تحویل 20 فروند قایق موتوری اهدایی صلیب سرخ آلمان به خوزستان

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان صبح امروز سه شنبه 20 فروردین، در خصوص 20 فروند قایق موتوری اهدایی صلیب سرخ آلمان بیان کرد: این قایق های موتوری از نوع جیمینی هستند که ویژه عملیات‌های امداد و نجات در مناطق سیل خوزستان به شمار می روند.

وی افزود: 20 فروند قایق موتوری از پیش از ظهر امروز در مناطق سیلابی شهرستان های دشت آزادگان، شوش، شوشتر، اهواز و سایر نقاط مورد نیاز منتقل می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خاطرنشان کرد: پیش از این نیز 11 فروند قایق امدادی در ناوگان امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان کار امداد و نجات را در مناطق سیل زده انجام داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان این‌که برای ارزیابی دقیق‌تر از نیازمندی‌ها و نحوه کمک به هموطنان به مناطق سیل‌زده غرب کشور خواهند رفت، بر ضرورت کمک رسانی به سیل زدگان با محوریت مدیریت بحران استان، ستاد اربعین حسینی و هلال احمر تاکید کرد.

اعزام 6 محموله کمک مردمی یزد به سیل زدگان

محسن صادقیان در نشست تشکل ها، فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان حوزه صنعت و معدن استان ‌با استاندار یزد، اظهار کرد: ششمین محموله کمک‌های مردمی استان از طریق هلال احمر شامل 12 هزار و 900 کالا و اقلام ضروری از جمله انواع کنسروجات، روغن، ‌برنج، پتو، روفرشی، آب معدنی، شیرخشک، لوازم بهداشتی و ‌چکمه برای کمک به مردم سیل زده خوزستان ارسال شد.

وی افزود: درحال حاضر ستاد اربعین حسینی استان یزد برای کمک و خدمت رسانی به مردم سیل زده در خوزستان مستقر شده است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: برای ارزیابی دقیق‌تر از نیازمندی‌ها و نحوه کمک به هموطنان ‌در هفته جاری به مناطق سیل زده غرب کشور خواهیم رفت.

صادقیان در ادامه ضمن تشکر از صنعتگران و تولیدکنندگان استان که در کنار دیگر مردم برای کمک به هموطنان سیل‌زده اقدامات خوبی انجام دادند بر ضرورت کمک رسانی به سیل زدگان با محوریت مدیریت بحران استان، ستاد اربعین حسینی و هلال احمر تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر استان یزد برای کمک به سیل زدگان، ماشین آلات، تجهیزات، اقلام ضروری و کمک های مردم را به دو استان خوزستان و لرستان اعزام کرده و می کند.

خسارت 40 هزار میلیاردی ریال سیلاب به خوزستان

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بر اساس برآورد اولیه وقوع سیلاب اخیر در خوزستان تا کنون 40 هزار میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به کارهای انجام شده برای مقابله با این سیلاب گفت: بازگشایی 13 انشعاب از خروجی های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور شتاب دهی خروج سیلاب، احیا کانال بحره در پایین دست اهواز به منظور انتقال بخشی از سیلاب به تالاب شادگان و کاهش سیلاب ورودی به دارخوین و خرمشهر، شناسایی 513 نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام بخشی سیل بندها با کمک بخش های دولتی و خصوصی، پایداری آب غدیر و کانال پای پل و احیا کانال سلمان با توجه به کدورت رودخانه هنگام سیلاب از جمله اقدام های مهم برای مقابله با این پدیده بوده است.

رانش زمین، به شبکه برق منطقه باختر خسارت زد

فرهاد شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر در استان مرکزی گفت: سیلاب روزهای گذشته که سبب رانش زمین شد، 440 میلیارد ریال به شبکه برق باختر خسارت وارد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باخترافزود: برق منطقه ای باختر سه استان مرکزی، همدان و لرستان را در بر می گیرد که بیشترین خسارت با حدود 430 میلیارد ریال به شبکه برق استان لرستان وارد شده است.


وی ادامه داد: بر اساس برآوردها، 10 میلیارد ریال به شبکه برق باختر در استان مرکزی، خسارت وارد شده است.


مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر بیان کرد: گروه های کارشناسی به مناطق خسارت دیده اعزام شده اند و عملیات بازسازی شبکه برق نیز آغاز شده و با توجه به گستردگی دامنه خسارت ها این فرآیند حدود 2 ماه زمان می برد.



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها