کد خبر: 280507
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۲ ۱۳:۵۹:۰۳
| |

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

 انتقال آب خزر برای مصرف کشاورزی نباشد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکلی با انتقال آب خزر به سمنان مشروط بر اینکه برای مصرف کشاورزی و صنعتی نباشد، نداریم.

 انتقال آب خزر برای مصرف کشاورزی نباشد
کد خبر: 280507
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۲ ۱۳:۵۹:۰۳

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: در مورد انتقال آب خزر به سمنان من نظرم را صریحم گفتم، ما با هر نوع انتقال به خصوص از دریای شمال برای مسائل غیر کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی موافق هستیم. با انتقال آب از دریاهای جنوب حتی اگر توجیه اقتصادی داشته باشد برای کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی نیز موافقت کرده ایم.

وی افزود: یک حرف غیر علمی است که دوستان مطرح می‌کنند مثلا می‌گویند ما حق دریای شمال را با ساخت سد سفید رود گرفتیم . در استانی مثل گیلان که حدود 900 میلی متر بارندگی دارد آب را از استان‌های با بارش سالانه 200 میلی متری می‌گیریم و در گیلان برنج می‌کارند که بارش سالیانه 900 میلی متری دارد یعنی ما سالی 2.5 میلیارد متر مکعب آب داریم. بیش از 50 سال است هیچکس حرفی نمی‌زند، اما وقتی 100 میلیون متر مکعب اب می‌خواهد برود منطقه جنوب البرز همه سر و صدایشان در می‌آید و معترض می‌شوند.

کلانتری گفت: سالانه بیش از 30‌میلیارد متر مکعب تبخیر در دریای مازندران داریم. تبخیر بالای 250 میلیارد متر مکعب ، حالا 100 میلیون از 80 هزار میلیارد متر مکعب اب دریای مازندران عدد بسیار کوچکی است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم جنبه‌های زیست محیطی مورد نظر نیست و بیشتر جنبه‌های تبلیغی و انتخاباتی مد نظر است وگرنه 100 میلیون 200‌میلیون برای برداشت آب اعدادی نیستند.

معاون رئیس جمهور گفت: در دریای مازندران 30 میلیارد فقط اختلاف سنواتی تبخیر وجود دارد پس این حرف‌ها نیست و تازه فرض کنیم اگر کشورهای همسایه نیاز داشتند مگر آب بر نمی‌داشتند؟ اما از خزر نیازی ندارند و برداشت 100، 200، 500 میلیون آب از خزر هیچ تاثیری در دریا ندارد، برای این که در استان گیلان می‌توانیم از 40 درصد آب بارندگی استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ما کمتراز 25 درصد از اب های تجدید پذیر استفاده می‌کنیم که این جز اصول محیط زیست است وهمه دنیا قبول کرده اند که شما می‌توانید از 40 درصد اب‌های تجدید پذیر استفاده کنید.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه گفت: ما در کشور بیش از 100 درصد استفاده می‌کنیم، اما در استان گیلان 25 درصد استفاده می شود اما این آب بارش‌ها وارد دریای مازندران می‌شود از نظر فرمول‌های زیست محیطی فرقی نمی کند که اب از گیلان یا مازندران وارد شود.

کلانتری در رابطه با مخاطرات زیست محیطی انتقال آب تصریح کرد: شما سالیانه 100 میلیون متر مکعب آب انتقال می‌دهید در 100 سال می‌شود 10 میلیارد متر مکعب و این عدد در طول برداشت 100 سال کمتر از یک سوم وریشن تبخیر دریا مازنداران است.

وی افزود: ظرفیت بارش استان مازندران 80هزار میلیارد متر مکعب است که سالانه 100 میلیون متر مکعب از آن آب برداشت می‌شود کمتر از چهارده هزارم درصد نمک. من تعجب نمی‌کنم از دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند چرا که برخی دوستان از نمایندگان مجلس هستند که برای شعارهای انتخاباتی ممکن است این مسائل را مطرح کنند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: واقعیت این است حق کشور است که از آب‌های حوزه مازندران برداشت کند. اصلا فکر کنید این 100 میلیون متر مکعب آب را از پشت سدهای ساخته شده برداشت کنیم و آب وارد دریا نشود چه فرقی می‌کند منتهی با رعایت ضوابط زیست محیطی باید برداریم یعنی اگر به فرض 100 میلیون می‌خواهیم اب برداشت کنیم باید 200 میلیون متر مکعب آب برداریم که با غلظت 1.4 درصد نمک دریا مازنداران 2.8 به دریا بر می‌گردد و 100 میلیون متر مکعب بدون نمک می‌ماند. آن برگشت را باید طوری برگردانیم که مشکلات زیست محیطی برای دریا به وجود نیاید.

وی با اشاره به انتقال صنایع آب بر به مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: از ابتدای سال صدور مجوز برای صنایع اب بر در درون سرزمین را قطع کردیم یعنی صنایعی که درون سرزمین فعالیت دارند و آب بر هستند حق فعالیت ندارند واجازه فعالیت ندادیم.

وی در پایان گفت: این صنایع باید در 2500 کیلومتر ساحل جنوب و 1000 کیلومتر ساحل شمال با رعایت استانداردهای زیست محیطی سرمایه گذاری کنند لذا این کار را متوقف کردیم چرا که در درون سرزمین از بی آبی رنج می‌بریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها