کد خبر: 277662
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

بازنشر/ اعتمادآنلاین از سرنوشت طرح‌ها و لایحه‌های اجتماعی سال ۹۷ در مجلس گزارش می‌دهد

قانون تابعیت بالاخره تغییر می‌کند/ کودک‌همسری و تامین امنیت زنان همچنان در انتظار نوبت

محمدرضا بادامچی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از طرح‌هایی با محتوای اجتماعی که در مجلس خوش‌شانس و بدشانس بودند، گفت.

قانون تابعیت بالاخره تغییر می‌کند/ کودک‌همسری و تامین امنیت زنان همچنان در انتظار نوبت
کد خبر: 277662
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طرح‌ها و لایحه‌های زیادی در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند. برخی از آن‌ها رای نیاوردند و برخی تنها جزئیات‌شان تصویب شد و برخی دیگر حتی نتوانستند به صحن برسند.

در این میان برخی از این طرح‌ها به واسطه ارتباط جندجانبه‌شان در موضوعات کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند.

محمدرضا بادامچی، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از طرح‌هایی گفت که در سال گذشته شانس خوبی داشتند و بیشتر آن‌ها تنها یک قدم با تصویب نهایی در سال 98 فاصله دارند.

بادامچی در ابتدا به طرح تابعیت و تغییر در برخی قوانین آن اشاره کرد: «موضوع تابعیت مرتبط با فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی سال‌هاست که در ایران دچار وقفه شده است. قوانین مرتبط با آن باید تغییر کند، اما در سال 97 به واسطه درگیری‌های مربوط به بودجه به آن نرسیدیم. اگرچه قرار بر این بود در اسفندماه این موضوع را در مجلس خاتمه دهیم، اما نشد و به همین دلیل هم در سال 98 این مساله در اولویت کمیسیون قضایی مجلس قرار خواهد گرفت. انتظار داشتیم تا قبل از عید به آن برسیم، اما نشد.»

پسماندها از دیگر مواردی بود که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به مرحله جدی رسید و تنها یک مرحله از آن باقی مانده است. بادامچی در این‌باره گفت: «برای کشورهایی مثل ایران که ساحل طولانی دارند پسماند یک خطر بزرگ زیست‌محیطی است. همچنین پسماند در کلانشهرها هم آسیب‌های مخصوص خودش را به همراه دارد. تغییر قوانین مرتبط با پسماند می‌تواند به خاک هم کمک کند و در نتیجه تمام اعضا در مجلس روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای داشتند. در حال حاضر آبروی بین‌المللی تهران در خطر است. بوی نامطبوعی که حوالی فرودگاه امام خمینی وجود دارد باعث شده مهمانان داخلی و خارجی و همچنین مردمی که آن حوالی زندگی می‌کنند به شدت اذیت شوند. پسماندهای آرادکوه یک آسیب زیست‌محیطی بزرگ است و باید آن را حل کرد.»

بادامچی در ادامه به طرح‌های مربوط به مترو و بازسازی حمل‌و‌نقل عمومی در تهران اشاره کرد: «این موضوع به شکل لایحه و طرح نیست بلکه پیگیری است. مساله اول مرتبط با واگن‌هایی است که باید به متروها اضافه شوند. همچنین زیرساخت‌هایی که باید متروها را به آن مجهز کنیم و نرم‌افزارهایی که نیاز جدی متروها هستند. از طرف دیگر بازسازی حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت هم باید به شکل جدی بررسی شود. پایتخت درگیر با آلودگی هوا، ترافیک و اثرات مخرب زیست‌محیطی است و اگر بخواهیم مردم را نجات دهیم باید حمل‌و‌نقل عمومی را گسترش دهیم.»

به گفته بادامچی، یکی از موفقیت‌های مجلس در سال 97 تصویب لایحه حمایت از کودکان بود: «بالاخره بعد از چندین سال این لایحه در مجلس رأی آورد و موافقت شورای نگهبان را هم اخذ کرد. امیدواریم که این طرح بتواند راهگشای مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه کودکان و خانواده باشد.»

در این میان البته طرح‌هایی هم بوده‌اند که شانس خوبی نداشتند. بادامچی در مورد این طرح‌ها می‌گوید: «لایحه تامین امنیت زنان مقابل خشونت به‌شدت با مشکل مواجه شده است و هنوز به صحن هم نرسیده است، اما قرار است این لایحه توسط فعالین عرصه زنان در معاونت زنان ریاست‌جمهوری و همچنین زنانی که در مجلس این ماجرا را پیگیری می‌کنند، مجددا پیگیری شود تا در قالبی جدید به مجلس ارائه شود. امید که کارشناسی‌ها بیشتر شود و از سوی دیگر موانع تا آن زمان برطرف شود.»

بادامچی با اشاره به اینکه طرح کودک‌همسری هم یکی دیگر از مواردی بود که در مجلس شانس خوبی نداشت، گفت: «موضوعات شرعی باعث شده تا این طرح نتواند راه خودش را برود. آن‌هایی که در دولت و مجلس دغدغه ویژه‌ای درباره این ماجرا دارند، پیگیری‌های شخصی‌شان را انجام می‌دهند و حتی چندبار جلساتی با علما در این باره داشته‌اند اما هنوز به توفیق جدی دست نیافته‌اند.»

مجلس و نمایندگانش به عنوان موکلین مردم در قوه مقننه یکی از اصلی‌ترین کانال‌ها برای رسیدن صدای مردم هستند. جایی که انتظار می‌رود در سال جدید، محکم‌تر و جدی‌تر از گذشته به اجرای مطالبات ملت بپردازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها