کد خبر: 265381
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت مسئله کودک‌همسری را در «اعتمادآنلاین» تحلیل می‌کند؛

بیشترین آمار مرگ‌ومیر دختران 15 تا 19 سال به دلیل  ازدواج‌های زودرس است/انتخاب شریک زندگی یکی از مهمترین انتخاب‌‌‌های زندگی است

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت با اشاره به مسئله کودک‌همسری گفت: سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارشی که منتشر کرده است بیشترین آمار مرگ‌ومیر دختران بین سنین 15 تا 19 سال را به دلیل ازدواج‌های زودرس، بارداری و زایمان اعلام کرده است؛ این آمارها گویای این مطلب است که ازدواج در سنن پایین چه مخاطراتی را می‌تواند برای کودکان داشته باشد.

حجم ویدیو: 13.07M | مدت زمان ویدیو: 00:08:43 دانلود ویدیو
کد خبر: 265381
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت در تحلیل ویدئویی خود برای «اعتمادآنلاین» در رابطه با کودک‌همسری گفت: مهمترین موضوعی که با توجه به واقعیت‌های امروز ایران با آن مواجه هستیم ازدواج دختران در سنین پایین و قبل از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی است و از طرف دیگر ازدواج دیر هنگام جوانان است.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: ما با یک تعارض و تقابل روبه رو هستیم چرا که جوانانی را که باید امکان ازدواج برای آنها فراهم شود به هیچ وجه در نظر نمی‌گیریم و تمامی تمرکز را تعمیم می‌دهیم به امر ازدواج در سنین پایین و قائل به این موضوع هستیم که اگر ازدواج را ترویج ندهیم یا برای آن منع قانونی قایل شویم از باب جمعیت به مشکل برخورد خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس پژوهش‌هایی که صورت گرفته است در سالی که پشت سر گذاشتیم چند مورد ازدواج زیر 9 سال در کشور ثبت شده است که عموما دخترهایی که در این سن ازدواج می کنند تحت تکفل خانواده‌های خود نیستند و متکلفان و متولیان چنین کودکانی، آنها را مورد خرید و فروش قرار می دهند یک نمونه اخیر آن در مشهد بود که مقامات قضایی مشهد ورود کردند و مانع از ازدواج و فروختن کودک شدند.

وی ابراز عقیده کرد: با توجه به اینکه سن بلوغ جسمی و بلوغ فکری در مقایسه با دهه‌های گذشته تفاوت پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم به صرف اتکاء به سن 9 سال دختری را مناسب برای ازدواج بدانیم چرا که مسائل و خطراتی که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی گریبانگیر چنین دخترانی می‌شود؛ در پژوهش‌های صورت گرفته کاملا مشهود و نمایان است.

به گفته این فعال سیاسی سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارشی که منتشر کرده است بیشترین آمار مرگ‌ومیر دختران بین سنین 15 تا 19 سال به دلیل ازدواج‌های زودرس، بارداری و زایمان است؛ این آمارها گویای این مطلب است که ازدواج در سنین پایین چه مخاطراتی را می تواند برای کودکان داشته باشد.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت سپس تصریح کرد: علاوه بر آن انتخاب شریک زندگی و تعریفی که ما از ازدواج داریم مخدوش است چرا که تاکید بر باروری تولید مثل و افزایش جمعیت شاید تعریف نازلی باشد که از ازدواج ارائه شده است و بنابراین نباید انتظار داشته باشیم حاصل این ازدواج پویایی و باروری و کارآمدی و آینده بهتر را برای کشور ما رقم بزند در حالیکه اساسا انتخاب شریک زندگی یکی از مهمترین انتخاب‌هایی هست که به عقیده من انسان در طول زندگی انجام می‌دهد.

منصوری ادامه داد: برای انتخاب یک نماینده و حتی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سن 18 سال را معیار و ملاک قرار داده شده است در حالی که یک زن زیر سن 18 سال است با وجود اینکه تشخیص داده شده می تواند مسئولیت یک زندگی را بر عهده بگیرد و آن را اداره کند اما امکان انتخاب نماینده‌ای که با تصویب قوانین حقی را برای او رقم می‌زند یا او را از حقوقی محروم می‌کند را ندارد. به نظر من باید به طور مشخص و مستدل به این تعارضات پاسخ داده شود.

این فعال سیاسی با اشاره به تقابل مدافعین کودک‌همسری در جامعه گفت: ضرورت‌های جامعه گویای این امر است که این تقابل، تقابل خطرناکی است چرا که اگر ما حجیت عقل را مبنا و معیار قضاوت و تصمیم گیری قرار ندهیم و به اقتضائات زمان و مکان توجهی نداشته باشیم و دین نتواند متناسب با این اقتضائات پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشد و این امر یعنی تقابل قرار گرفتن جامعه در مقابل دین است که این یک آسیب و هشدار بزرگ برای کسانی است که با توسل به این نگاه ارزشی در تلاش هستند براعتقادات خود پافشاری کنند و در برابر این اقتضائات پاسخ روشنی نداشته باشند نگاهی هم که برگرفته از این نوع دیدگاه است به سرکوب منتهی خواهد شد.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت امروز کشور نیاز است تا با ایجاد فضای مناسب برای اشتغال جوانان همچنین ترغیب جوانانی که سن ازدواج آنان بالا رفته و آنان تمایلی به ازدواج ندارند، توجه بیشتری شود.

وی در پایان بر لزوم توجه به مخاطرات کودک‌همسری و پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته تاکید کرد و گفت:‌ آسیب‌هایی که متوجه زنانی است که در شرایط اجبار برای ازدواج قرار می‌گیرند و نسلی که حاصل این نوع ازدواج‌ها است باید مورد بررسی قرار بگیرد، تلاش خواهیم کرد این قانون هرچه زودتر تصویب شود و شاهد کودکانی نباشیم که به اجبار لباس بخت بر تن می کنند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها