اعتمادآنلاین از توقف اجرای طرح جریمه‌ ریالی در سال آینده گزارش می‌دهد:

مهر ابطال پای پروژه خرید خدمت سربازی

دولت در سال 94 طرحی را به مجلس ارایه داده بود مبنی بر اینکه کسانی که دارای هشت سال غیبت از خدمت سربازی هستند می‌توانند آن را براساس ظوابطی خریداری کنند. اما همان زمان هم این طرح مخالفان و موافقان زیادی داشت.

مهر ابطال پای پروژه خرید خدمت سربازی
کد خبر: 263052
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طرح خرید سربازی که چندین بار دولت‌های مختلف ایران را نجات داده بود، بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره حذف شد. اولین بار دولت در سال 77 تا 79 برای تامین کسری بودجه اقدام به فروش سربازی کرد. کاری که سال 94 هم مجددا تکرار شد. حالا اما پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این طرح متوقف شد.

دولت در سال 94 طرحی را به مجلس ارایه داده بود مبنی بر اینکه کسانی که دارای هشت سال غیبت از خدمت سربازی هستند می‌توانند آن را براساس ضوابطی خریداری کنند، اما همان زمان هم این طرح مخالفان و موافقان زیادی داشت.

صدرالسادات، رئیس سابق سازمان نظام وظیفه ناجا گفته بود «فروش خدمت سربازی در سال‌های گذشته تجربه خوبی نبود و این تفکر منفی را ایجاد کرد که کسی که پول ندارد باید به سربازی برود.» در مقابل اما آلبرت بغضیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد بود «فروش خدمت سربازی یکی از راه‌هایی است که در شرایط اضطراری می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای دولت باشد.» این اقدامی که پول قابل توجهی به جیب دولت وارد کرد. این موضوعی بود که خیلی از رسانه‌ها از آن درباره میزان درآمد دولت از فروش سربازی نوشتند؛ درآمد 22500 میلیارد تومانی، مبلغی بود که از فروش خدمت سربازی به 750 هزار نفر ایجاد شد.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 98 هم درباره پیش‌بینی جریمه‌هایی سربازی در بودجه سال آینده گفته بر اساس مصوبات چهار سال قبل جریمه غیبت‌های بیش از هشت سال سربازی از مشمولان دریافت می‌شد، اما در سال 98 چنین حکمی وجود ندارد.

حالا اما در نهایت سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرده در سال 98 به هیچ عنوان این طرح اجرا نخواهد شد. طرحی که تاکنون حدود 350 هزار نفر از مشمولین از آن استفاده کرده‌اند.

سردار کمالی گفت: «طبق آخرین هماهنگی‌ها و با توجه به نظرات کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده ادامه نخواهد داشت و امسال آخرین زمان اجرای این طرح است. پس از این هر آنچه که تحت عنوان گمانه‌زنی درباره‌ احتمال بازگشت طرح جریمه ریالی سربازی به قانون بودجه 98 مطرح شود نادرست است و به هیچ عنوان همانطور که پیش از این گفته شده بود احتمال بازگشت این قانون وجود ندارد.»

رئیس اداره‌ سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه واجدین شرایط تا چه زمانی می‌توانند نسبت به بهره‌مندی از طرح جریمه‌ ریالی سربازی اقدام کنند، گفت: «برابر قانون افرادی که تا پایان امسال حداقل 8 سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود اقدام کنند.»

او ادامه داده «در همین راستا نیز تمامی افرادی که تا آخرین روز کاری امسال نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کرده و دارای شرایط بهره‌مندی از جریمه‌ ریالی سربازی باشند می‌توانند از این طرح استفاده کنند و اگر چنانچه اقساط این طرح نیز به سال آینده موکول شود ایرادی ندارد. اما شرط اصلی این است که حتما نسبت به تعیین تکلیف و تکمیل مدارک تا پایان امسال اقدام شود.»

سردار کمالی درباره‌ معایب اجرای طرح جریمه ریالی سربازی نیز گفت: «متاسفانه آمارهای ما نشان می‌دهد که عمده‌ مشمولان غایب واجد شرایط از این طرح استفاده نکرده‌اند بلکه بسیاری از مشمولان نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام نکرده و به امید این که روزی مشمول بهره‌مندی از این طرح شوند وارد غیبت از سربازی شده‌اند.»

به گفته او این طرح هزینه‌های زیادی را نیز به نیروهای مسلح وارد کرده و برابر نظرسنجی‌های انجام شده سبب وارد شدن آسیب‌های روحی و ایجاد احساس تبعیض در میان سربازان در حال خدمت شده است.

سردار کمالی تصریح کرد: «ستاد کل نیروهای مسلح از هر طرح و ایده‌ای در راستای افزایش نشاط سربازی و بهبود کیفیت خدمت سربازی استقبال خواهد کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها