کد خبر: 165413
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۰۸:۳۸:۰۰
| |

 10 کاندیدای «بهشت»

تاکنون اسامی شهیندخت مولاوردی، محمدرضا عارف، حبیب الله بیطرف، محسن هاشمی، محمود هاشمی و محمدعلی افشانی برای شهرداری تهران مطرح است. در کنار این 6 نفر اصلی نام‌هایی چون محسن مهرعلیزاده، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و قاسم نقی‌زاده خامسی نیز به گوش می‌رسد.

 10 کاندیدای «بهشت»
کد خبر: 165413
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۰۸:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد‌علی نجفی که به انتخاب شورای اصلاح‌طلب پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شده بود سر‌انجام به دلیل آنچه بیماری عنوان شد استعفا داد و از این منصب کناره گرفت. عمر مدیریت 6ماهه نجفی در شهرداری با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و می‌توان از روحیه فساد ستیزی نجفی به عنوان بارز‌ترین شاخصه این دوران یاد کرد؛ شاخصه‌ای که در نهایت تبدیل به چشم اسفندیار شد و او را علاوه بر بیماری جدید مجبور به استعفا کرد. این استعفا نشان داد که مبارزه با فسادهای سازمان یافته هزینه‌ای گزاف دارد.

اکنون پس از نزدیک به 7‌ماه شورای پنجم بار دیگر در پیچ و خم انتخاب شهردار جدید قرار گرفته است. درمیان گزینه‌های جانشینی نجفی در شهرداری تهران، نام جدیدی آنچنان به چشم نمی‌خورد. تاکنون 6 اسم مطرح است. برخی از آنها از همان روز اول کاندیدای شهرداری تهران بودند و برخی به تازگی به این فهرست اضافه شده‌اند. در کنار این 6 نفر اصلی نام‌هایی چون «محسن مهرعلیزاده»، «پیروز حناچی»، «سمیع‌الله حسینی‌مکارم» و «قاسم نقی‌زاده خامسی» شهردار مشهد به گوش می‌رسد. «علی اعطا» سخنگوی شورای پنجم در توییتی اعلام کرده است که شورای شهر از این هفته انتخاب شهردار جدید تهران را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

شهیندخت مولاوردی: هر وقت یک صندلی مدیریتی کشور خالی می‌شود، نام زنان به عنوان کاندیدای مدیریت آن منصب مطرح می‌شود. گمانه‌زنی‌ای که تاکنون در حد حرف باقی مانده و هیچگاه جامه عمل به خود نپوشانده است. انتخاب شهردار تهران نیز از تابستان 96 با این موضوع درگیر بود و در آن برهه الهه کولایی به عنوان تنها زن کاندیدای شهرداری تهران معرفی شد. این‌بار قرعه به نام دستیار حقوق شهروندی رییس‌جمهور افتاده است. شنیده می‌شود «شهیندخت مولاوردی» یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری تهران است و اعضای شورا در حال بررسی این گزینه هستند. او در دولت سید محمد خاتمی، مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست‌جمهوری و پیش از انتخاب به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در کابینه حسن روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسوول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.

محمدرضا عارف: معاون اول سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات بود. از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به عرصه سیاست بازگشت اما در روزهای پایانی از کارزار انتخابات انصراف داد. 2سال بعد در انتخابات مجلس سرلیست اصلاح‌طلبان شد و به عنوان نفر اول تهران راهی بهارستان شد. اکنون بیشتر از دو سال از عمر مجلس دهم گذشته شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از اعضای شورای پنجم هفته گذشته به دفتر عارف رفته و از او برای تصدی شهرداری تهران دعوت کرده‌اند. ظاهرا این‌بار عارف بر خلاف گذشته این دعوت را رد نکرده است. هرچند تعدادی از نزدیکان عارف این خبر را قویا تکذیب کردند اما به نظر می‌رسد او یکی از کاندیداهای صندلی بهشت خواهد بود.

حبیب‌الله بیطرف: وزیر نیروی دولت اصلاحات بود. پس از پایان دوران وزارت ترجیح داد سیاست را از حاشیه دنبال کند. پس از روی کار آمدن شورای پنجم و قطعی شدن خداحافظی قالیباف از شهرداری تهران، نام او به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شد. بیطرف از چهره‌های نزدیک به جبهه مشارکت و حزب اتحاد است و نمایندگان این حزب در شورای پنجم برای رسیدن او به کرسی بهشت رایزنی‌هایی انجام دادند اما در نهایت این مهم رخ نداد. پس از گذشت 7ماه بار دیگر نام بی‌طرف به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده است. وزیر اسبق نیرو اکنون در دولت دوازدهم مشغول به کار بوده و به عنوان معاون پژوهشی بیژن زنگنه وزیر نفت فعالیت می‌کند. بیطرف در مصاحبه‌ای در واکنش به برخی خبرها که از وی به عنوان شهردار احتمالی تهران نام برده‌اند، گفته است که علاقه و آمادگی پذیرش مسوولیت شهرداری تهران را ندارد. با این حال خبرها حاکی از آن است که او جزو گزینه‌های تصدی شهرداری تهران است.

محسن هاشمی‌رفسنجانی: علاقه محسن هاشمی‌رفسنجانی به ریاست بهشت بر کسی پوشیده نیست. از همان روز‌های نخست عده‌ای متصور بودند که به عنوان نفر اول تهران در انتخابات شانس بیشتری دارد و به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب خواهد شد. حزب کارگزاران نیز تلاشی را برای این مهم آغاز کرد اما وجود میثاقنامه‌ای که اعضای شورا آن را امضا کرده بودند مانع از راهیابی محسن هاشمی به بهشت شد. طبق این میثاقنامه هیچ یک از اعضای شورا برای تصدی بر پستی دیگر حق انصراف از شورا را ندارند. از طرفی حضور «مهدی چمران» سرلیست اصولگرایان در انتخابات شورا به عنوان نفر نخست علی‌البدل باعث اجتناب اعضای شورا از انتخاب محسن هاشمی شد. این‌بار اما به نظر می‌رسد نه تنها حزب کارگزاران بلکه برخی سیاسیون به میدان آمده‌اند تا محسن را به بهشت برسانند. محمد‌علی ابطحی و مصطفی کواکبیان افراد سرشناسی هستند که هرکدام با توییتی جداگانه از شهردار شدن محسن هاشمی حمایت کرده و از حضور چمران در شورای پنجم تحت عنوان زنده باد مخالف من استقبال کرده‌اند.

محمود حجتی و محمدعلی افشانی: نام این افراد در مرداد 96 هم به عنوان کاندیدای شهرداری تهران شنیده شد. هرچند محمود حجتی هیچگاه به عنوان کاندیدای نهایی پا به عرصه رقابت نگذاشت اما محمد علی افشانی چهره نزدیک به حزب اعتماد ملی تا روز‌های آخر با سایر کاندیدها رقابت کرد اما در نهایت استعفا داد. شنیده می‌شود اعضای شورای پنجم تمایل دارند تا ریاست شهرداری تهران را به یکی از این دو گزینه بسپارند. محمود حجتی این روز‌ها وزیر کشاورزی دولت دوازدهم است و شنیده می‌شود برخی از اعضای شورا رایزنی‌های خود را با او آغاز کرده‌اند تا از دولت خداحافظی کرده و به شهرداری بیاید. محمد علی افشانی نیز وضعیتی مشابه حجتی دارد. او اکنون معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور است و رایزنی‌ها با او نیز آغاز شده است تا در صورت کناره‌گیری از پست خود در وزارت کشور برای رسیدن به صندلی شهردار تهران معرفی شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها