کد خبر: 653844
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۰۱:۰۰:۰۶
| |

روزنامه اصولگرا: خودمان را گول نزنیم؛ نمایندگان مجلس دوازدهم، نمایندگی کامل از مردم ندارند

روزنامه فرهیختگان نوشت: گرچه کمپین تحریم انتخابات توسط دشمن شکست خورد و مردم پای صندوق‌های رای آمدند اما نباید خود را فریب دهیم. این یک واقعیت قطعی پیش‌روی ماست که 59 درصد از مردم هم به دلایل مختلف به این مشارکت عمومی نپیوستند. لذا باید به‌صورت قطع گفت که نمایندگان مجلس آینده، نمایندگی کاملی از «مردم» ندارند.

روزنامه اصولگرا: خودمان را گول نزنیم؛ نمایندگان مجلس دوازدهم، نمایندگی کامل از مردم ندارند
کد خبر: 653844
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ۰۱:۰۰:۰۶

روزنامه فرهیختگان با مصطفی منتظر، جامعه‌شناس  گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش فرهیختگان، بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • گرچه کمپین تحریم انتخابات توسط دشمن شکست خورد و مردم پای صندوق‌های رای آمدند اما نباید خود را فریب دهیم. این یک واقعیت قطعی پیش‌روی ماست که 59 درصد از مردم هم به دلایل مختلف به این مشارکت عمومی نپیوستند. لذا باید به‌صورت قطع گفت که نمایندگان مجلس آینده، نمایندگی کاملی از «مردم» ندارند. 
  • باید به آقای مومن‌نسب یادآوری کرد که بخش بزرگی از منتخبان انتخابات 11 اسفند، رای کمی از میان رای‌دهندگان و رای ناچیزی از میان واجدان شرایط رای داشتند. برای مثال آقای تقی‌پور که رئیس کمیسیون صیانت و اصلی‌ترین حامی آن بوده، در تهران 23 درصد آرای به‌صندوق‌ریخته‌شده را کسب کرده. این عدد به نسبت کل افراد واجد شرایط رای در تهران 5.5 درصد است، یعنی آقایان طرفدار صیانت با وجود حضور در دو لیست، توانستند صرفا پنج درصد مردم را مجاب به تایید ادامه مسیر کنند.
  • اگر نظام حکمرانی نتواند به‌درستی خواست و نظر عمومی را در فرآیندهای قانونی پیگیری و اجرا کند به مرور درونگرا و خودبسنده خواهد شد، یعنی تلقی خود نسبت به حکمرانی را از مردم‌پایه بودن به قدرت‌پایه بودن تغییر خواهد داد. نتیجه این وضعیت خروج از دایره جمهوریت و عدم‌توجه به رضایت عمومی در حکمرانی است. مردم جایگاه خود برای تعیین ریل حکمرانی را از دست داده و به مرور خود را از تمام مناسبات سیاسی جدا می‌کنند، یعنی نظام حکمرانی از پشتیبانی حداکثری دور شده و خود را بی‌نیاز از مردم می‌پندارد.
  • باید دقت داشت که در طرف مقابل این افراطی‌گرایی به اسم انقلابی‌گری ولی تهی از آن، افراطی‌گرایی ضداسلامیت ظهور خواهد کرد، یعنی افرادی که بدون رودربایستی علیه اساسی‌ترین اعتقادات دینی مردم کنشگری مجازی می‌کنند و برای کشتن حامیان جمهوری اسلامی یا حمله به ایران، نسخه‌ای می‌پیچند.
  • آنچه در 11 اسفند رخ داد نه انتخاب مردم به تعبیر آقای مومن‌نسب که ناانتخاب مردم بود.
  • حالا باید ترسید از اینکه تحول توسط همین پنج درصدی‌ها مطالبه به مطلوب شود و نتیجه آن بشود چیزی بسیار بدتر از صیانتی که در مجلس یازدهم تصویب نشد. نبود نمایندگی سیاسی، اثر منفی شبکه اجتماعی، اضمحلال مرجعیت سیاسی، ابتذال امر سیاسی، تندروی به اسم انقلابی‌گری، جدا کردن جمهوریت از اسلامیت و تهی کردن انقلاب اسلامی و از همه مهم‌تر دور شدن از خط رهبر معظم انقلاب، مسائلی است که نیاز به تحول دارد. والا ممکن است در انتخابات بعدی، نفر اول، آرای سفید باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها