امیر عابدینی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سیاسی‌کاری کردیم و ۶ گل از انگلیس خوردیم

حالمان خوب نیست و عده‌ای هم به زخم ما نمک می‌پاشند!

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: قبل از اینکه بگوییم چرا کی‌روش آمد، باید بگوییم چرا اسکوچیچ رفت؟ رفتن اسکوچیچ را من درک نکردم و متوجه معیارهای این تصمیم نشدم.

سیاسی‌کاری کردیم و ۶ گل از انگلیس خوردیم
کد خبر: 589116
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۶:۳۰:۰۰

سامان زمانی- امیر عابدینی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس، در گفت‌وگویی که با اعتمادآنلاین داشت، درباره شرایط تیم ملی فوتبال ایران بعد از جام‌جهانی، عملکرد مهدی تاج در فدراسیون فوتبال و آینده فوتبال ایران به صحبت پرداخت.

به گزارش اعتمادآنلاین، او در ابتدای گفت‌وگوی خود اظهار کرد: این روزه‌ها حالم خوب نیست. غم و غصه عجیبی در سینه ماست و برای جوانان مملکت شرایط خوب نیست و خوب رقم نمی‌خورد. عده‌ای هم این روزها از رسانه‌ها استفاده می‌کنند و نمک به زخم مردم می‌پاشند؛ مثلاً یک مجری در یک برنامه تلویزیونی درباره یکی از پاک‌ترین افراد این مملکت در حوزه ورزش حرف می‌زند. هیچ‌کس هم جلودار آنها نیست. آنها حق دارند هرچه دوست دارند بگویند و این طرف کسی حق دفاع ندارد. با این حال من درباره ورزش صحبت می‌کنم و درباره مسائل دیگر صحبتی ندارم.

او در پاسخ به این سوال که آیا برکناری اسکوچیچ پیش از جام‌جهانی و آوردن کارلوس کی‌روش تصمیم درستی بود یا خیر گفت: قبل از اینکه بگوییم چرا کی‌روش آمد، باید بگوییم چرا اسکوچیچ رفت؟ رفتن اسکوچیچ را من درک نکردم و متوجه معیارهای این تصمیم نشدم. گاهی دوستان تصیماتی می‌گیرند که برای ما که مویی در ورزش سفید کرده‌ایم نامفهوم است. تمام اهل فن گفتند چنین کاری نکنید اما انجام دادند. آیا اسکوچیچ بد کار کرده بود؟ آیا نتیجه نگرفته بود؟ بروید ببینید شبکه‌های ماهواره‌ای چه مرثیه‌ای خواندند تا اسکوچیچ برود و کی‌روش بیایید. اگر شما معتقدید آن شبکه ماهواره‌ای معاند است، چرا به حرفش گوش دادید؟ آن شبکه تلویزیونی به دنبال برکناری اسکوچیچ و آوردن کی‌روش بود. به نظرم آوردن کی‌روش اشتباه بزرگی بود. من می‌دانم تاج یک‌نفره درباره این موضوع تصمیم نگرفت و آوردن کی‌روش به او دیکته شد. به او گفته بودند نیمکت ما باید سنگین باشد. آدمی نقش ایفا می‌کند و آدم دیگری نقش ایفا نمی‌کند و عمل نمی‌کند و کارش اصل است. اسکوچیچ کارش اصل بود و کارش اصالت داشت و نقش بازی نمی‌کرد. بالا و پایین می‌کرد و روی نیمکت مانور نداشت. او باندی روی نیمکت نداشت که بعد از بازی بالا و پایین بیندازندش.

او افزود: می‌آیند و می‌گویند ما دو گل به انگلیس زده‌ایم. آقایان، وقتی دو گل به انگلیس زدید که تمام نخبه‌های خود را از زمین خارج کرده بود. انگلیس پنج بازیکن تغییر داد و بعد گل زدیم. در این همه سال ما ۶ گل نخورده بودیم اما خوردیم! تیمی را که به ما ۶ گل زد بزرگ نکنید. تیم ملی انگلیس از سال 1966 تا به الان آرزوی قهرمانی یا نایب‌قهرمانی داشته است. از دوره بابی چارلتون، انگلستان نتوانسته است قهرمان شود. ما از این تیم ۶ گل خوردیم. لیگ انگلستان قوی است و تیم ملی این کشور قوی نیست. ما هم قبول داریم لینگ انگلستان قوی است اما تیم ملی این کشور قدرتی ندارد.

عابدینی در ادامه با تاکید مجدد بر این موضوع که کی‌‌روش به تیم ملی فوتبال ایران دیکته شد گفت: بعد از آوردن کی‌روش، او را روی دوش گذاشتیم و پاداش دادیم و کار سیاسی کردیم و شکست خوردیم. ما فوتبال را سیاسی کردیم. آقایان قوتبال سیاسی نیست و نباید آن را سیاسی کنیم. بازیکن حق دارد نظرات خود را درباره مسائل اجتماعی بیان کند اما فوتبال سیاسی نیست. فوتبال ایران دچار حوادث زیادی شده و متاسفانه آقای تاج فعلاً کاری می‌کند که اشتباهات دیگران را به گونه دیگر جلوه دهد. تاج تحت فشار است و خیلی اذیت شده. ممکن است این فشارها کمر کسی را بشکند اما قرار نیست به خاطر این فشارها طلبکارانه صحبت کنیم. آقای تاج در تلویزیون طلبکارانه صحبت می‌کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی در جام‌جهانی موفق بود یا خیر گفت: خیر، ما به هیچ عنوان موفق نبودیم. گاهی صحبت‌هایی مطرح می‌کنند که آدم تعجب می‌کند. وقتی در آسان‌ترین گروه سوم می‌شوید یعنی موفق نبوده‌اید. ما اگر در گروه آرژانتین و یا فرانسه بودیم چه اتفاقی رخ می‌داد؟ ما مقابل اسپانیا قرار می‌گرفتیم چه می‌شد؟ ما موفق نبودیم چون هم گل‌های زیادی خوردیم، هم امتیازی که می‌خواستیم نگرفتیم و هم به آمریکا باختیم.»

عابدینی همچنین در جواب این سوال که چرا تیم ملی نتوانست در جام‌جهانی موفق باشد گفت: «تیم فرسوده‌ای داشتیم. بروید ببینید میانگین سنی بازیکنان ما چقدر بود. امسال قدرت، سرعت و انتقال چاشنی تاکتیک شده بود. یکی دو بازیکن تکنیکی جلوه کردند و سایر بازیکنان تکنیکی جلوه نکردند چون تاکتیک در بازی‌ها غالب بود. سه عامل باید به تاکتیک کمک کند و این سه عامل را ما نداشتیم. ما انتقال و سرعت نداشتیم و میانگین سنی تیم ملی هم بالا بود. متاسفانه کی‌روش لیگ را نمی‌بیند. من می‌ترسم کی‌روش در دوره بعد همین بازیکنان را به تیم ملی دعوت کند. آقا بپذیرید که برخی بازیکنان تمام شده‌اند. این را باور کنید. تعجب کردم که شجاع خلیل‌زاده بازی نکرد. بازیکن فیکس تیمت را بازی نمی‌دهی؟ واقعاً این مسائل را نمی‌فهمم. چطور می‌شود بازیکنی که در بازی‌های قبلی فیکس بوده به یکباره در ترکیب اصلی تیم ملی قرار نمی‌گیرد؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتقاد کی‌روش از انتشار ترکیب تیم ملی پیش از دیدار برابر انگلیس اشاره کرد و گفت: مسخره‌ترین حرف‌ همین است که کی‌روش بر زبان آورد. آقای ایویچ با آقای صفایی‌فراهانی جلسه داشت. من هم در جلسه بودم. آقای ایویچ پای تخته گروه ایران را نوشت و تک‌تک بازیکنان حریف را هم نوشت. او می‌گفت آمریکا با این ترکیب بازی می‌کند و ترکیب سایر تیم‌ها را هم نوشت. وقتی نوشت نفر به نفر تیم‌های حریف را هم نوشت. او با وجود اینکه هنوز مربی تیم ملی نشده بود، می‌دانست نقطه قوت ما کجا و نقطه ضعف ما کجاست. مربیان بزرگ چند ماه قبل‌از بازی‌ها تیم‌ها را محک می‌زنند و شاید یک بازیکن تغییر کند. این چه حرفی است که می‌گویید چون دو ساعت مانده به بازی، ترکیب تیم ملی لو رفت بازی را باختیم؟ مگر ترکیب تیم‌ها در جام‌جهانی چقدر تغییر می‌کند؟

او دباره شرایط حال حاضر تیم ملی و اینکه آیا بهتر نیست سرمربی تیم ملی هرچه سریع‌تر انتخاب شود توضیح داد: دوستان ما به سراغ مربی ایرانی نمی‌روند. هیچ ایرادی هم ندارد. اما حال سرمربی تیم ملی باید زودتر انتخاب شود. همین الان مذاکره را شروع و طی یکی دو هفته تمام کنید. مگر می‌خواهید هواپیمای شکاری بخرید؟ رزومه مربیان مشخص است و کارنامه آنها هم در دست‌شان است. خیلی ساده می‌گردید و مشخص می‌شود هر مربی چه رزومه‌ای دارد. یکی از معیارها باید این باشد که مربی با فوتبال ایران آشنا باشد. چرا کروات‌ها با ما هماهنگ بودند؟ استانکو، ایویچ و برانکو همه موفق بوده‌اند. چون فوتبال آنها به فوتبال ما نزدیک است و تفکر فوتبالی ما به هم نزدیک است. از این مربیان باید استفاده کنید که فوتبال ما را بشناسند.

عابدینی در آخر، در پاسخ به این سوال که آیا به صورت کلی کی‌روش در فوتبال ایران موفق بود یا خیر گفت: موفقیت‌های کی‌روش را نام ببرید. کجا با کی‌‌روش موفق بودیم؟ آیا در جام‌ ملت‌های آسیا موفق بودیم؟ در جام‌جهانی موفق بودیم؟ پروپاگاندا و بعد تبلیغاتی را اینجا می‌شود دید. ما به آرژانتین می‌بازیم و بعد جشن خیابانی می‌گیریم. زمان کی‌روش این اتفاق رخ داد. اما کره‌جنوبی را می‌بریم خبری نمی‌شود. چه اتفاقی رخ داده است؟ واقعاً متوجه این مسائل نمی‌شوم. چرا این‌قدر اطراف فوتبال ما باید حواشی وجود داشته باشد؟ بروید برگزاری بازی‌ها را ببینید؛ از زمانی که قرار بود خانم‌ها بیایند به هر بهانه‌ای تماشاگر را به ورزشگاه راه ندادیم. با این کارها روح فوتبال را می‌کشیم. الان با صراحت می‌گویم، تاج نباید از فوتبال برود و باید برنامه‌های خود را با شجاعت پیاده کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها