چه عواملی بر روی لیست قیمتی ارز دیجیتال تاثیر گذارند؟

قیمت ارز دیجیتال و آشنایی با عوامل تأثیرگذار بر آن موضوع قابل اهمیتی برای تمام معامله‌گران بازار کریپتو چه از نوع حرفه‌ای و چه تازه‌کار است.

چه عواملی بر روی لیست قیمتی ارز دیجیتال تاثیر گذارند؟
کد خبر: 594839
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ۱۷:۱۲:۲۲

 بازار ارز دیجیتال یک بازار بسیار پیچیده است و موفقیت در آن بستگی به داشتن اطلاعات کافی در خصوص قیمت‌ لحظه ای ارز دیجیتال و بررسی روند قیمت ارزها در طول دوره‌های مختلف دارد. در این مقاله 7 فاکتور کلیدی که بر قیمت‌ ارزهای دیجیتال اثر گذار است را بررسی کرده‌ایم. تا پایان مقاله همراه ما باشید. 

وضعیت فعلی بازار ارز دیجیتال

در پی همه‌گیر شدن بازار ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران متعددی به  این بازار روی آورده‌اند. نوسانات و افت‌وخیز قیمت‌ها در بازار کریپتو باعث از دست رفتن سرمایه‌های زیادی شده است. هرچند که نوسانات قیمت بیت کوین به میزان 5 تا 10 درصد در روز امر عادی است و برخی از ارزهای کوچکتر نیز با نوسانات قیمت در حد خفیف همراه هستند؛ اما بازار کریپتو در حال گذراندن یک دوره بی‌ثباتی است.

ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای رایج، پشتوانه‌ دولتی ندارند. به عبارتی ارزهای فیات توسط بانک مرکزی و دولت حمایت می‌شوند. اما  13000 ارز رمزنگاری شده در جهان چنین پشتوانه‌ای ندارند. بر همین اساس قیمت ارز دیجیتال از منابع و عوامل متعددی نشأت می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

عرضه و تقاضا در بازار ارز دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این همان قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد است؛ یعنی هر زمان که تقاضا برای یک کالا بیشتر باشد، با افزایش قیمت‌ مواجه می‌شویم و در صورتی که عرضه از تقاضا پیشی گیرد، شاهد کاهش قیمت‌ خواهیم بود.

مقدار عرضه بیت کوین ثابت بوده و به میزان 21 میلیون بیت کوین است. افزایش تقاضا برای این ارز، قیمت آن را افزایش می‌دهد. در مقابل بسیاری از رمزارزها از جمله اتریوم، سقف عرضه ندارند. برای مثال توسعه‌دهندگان ارز سویا تصمیم می‌گیرند که توکن‌های بیشتری را در اختیار عموم بگذارند؛ یا اینکه آن‌ها را از بین ببرند. به عبارتی با این کار، عرضه و تقاضا را مدیریت و بازار را کنترل می‌کنند.

توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از افزایش بیش از حد عرضه ی در گردش و کنترل قیمت ارز دیجیتال از طریق روش‌های مختلف، ارزهای دیجیتال اضافه در گردش را از بین می‌برند یا به اصطلاح می‌سوزانند. از طرفی تقاضا برای یک ارز به دلایل مختلفی از قبیل افزایش آگاهی یا افزایش کاربردهای آن ارز افزایش پیدا می‌کند. به خصوص اگر این آگاهی و کاربردها منجر به سرمایه‌گذاری روی آن ارز خاص شود. 

2

هزینه ماینینگ ارز دیجیتال

تولید و به اصطلاح استخراج توکن‌های جدید، عامل اثرگذار دیگر بر قیمت ارز دیجیتال به شمار می‌رود. فرایند تولید توکن‌های ارز دیجیتال که به آن ماینینگ گفته می‌شود، نیازمند تجهیزات قوی همچون رایانه‌ است. هر چه رقابت برای ماینینگ بیشتر باشد، استخراج دشوارتر و به تبع هزینه‌های آن افزایش می‌یابد. در صورتی که ارزش یک ارز برای جبران هزینه‌های تولید آن کافی نباشد، ماینرها استخراج نمی‌کنند و به تبع آن عرضه کاهش و قیمت افزایش می‌یابد.

لیست ارز دیجیتال در صرافی‌ها

لیست شدن ارز دیجیتال در صرافی‌ها عامل مهم و اثرگذاری است که قیمت ارز دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محبوب‌ترین ارزها مثل بیت کوین و اتریوم تقریبا در تمام صرافی‌ها معامله می‌شوند. با این‌حال برخی از ارزهای کوچک یا کمتر شناخته‌ شده‌ تنها در تعداد محدودی از صرافی‌ها مبادله می‌شوند. از این رو دسترسی سرمایه‌گذاران به آن‌ها محدود می‌شود. در مقابل لیست شدن یک ارز در چندین صرافی امکان خرید را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد و این قضیه منجر به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت‌ها خواهد شد. در اکثر صرافی‌های آنلاین که امکان خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد، بررسی قیمت ارز دیجیتال نیز امکان‌پذیر است.

3

رقابت  در بازار ارز دیجیتال

رقابت نیز موجب تغییر وضعیت جدول ارز دیجیتال می‌شود. حدود 13000 ارز رمزنگاری شده در جهان وجود دارد و به طور مستمر به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. راه‌اندازی ارز‌های دیجیتال آسان است، اما عملی کردن آن‌ها به شبکه‌ای از کاربران نیاز دارد. جذب کاربران نیز مستلزم ارائه امکانات بیشتر به آن‌ها است. به‌گونه‌ای که محدودیت‌های ارزهای موجود بهبود داده شود. به این ترتیب معروف شدن یک ارز جدید، ارزش آن را افزایش می‌دهد و در مقابل ارزهای رقیب موجود، با کاهش قیمت مواجه خواهند شد. 

 تعداد گره‌ها

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال، میزان قدرت جامعه دارندگان این ارزهاست. برای پی بردن به این قضیه باید گره‌های ارز، شمارش شوند. گره‌ها نشان می‌دهند که چه تعداد کیف پول در یک شبکه وجود دارد. هرچه گره‌ها بیشتر باشد به معنی قوی‌تر بودن جامعه دارندگان آن ارز است. هر چه جامعه یک ارز قوی‌تر باشد شانس عبور از یک بحران احتمالی افزایش می‌یابد. برای مشاهده چگونگی تأثیر تعداد گره‌ها بر قیمت یک ارز باید ارزش یک ارز و ارزش کل بازار آن را با یک ارز رایج مقایسه کنید.

حاکمیت داخلی

کمتر پیش می‌آید یک شبکه دیجیتال از قوانین ثابت پیروی کند. این شبکه‌ها بیشتر بر اساس جامعه‌ خود مدیریت می‌شوند. برخی از توسعه‌دهندگان به هولدرها یا دارندگان ارز خود اجازه اظهار نظر در تصمیم‌‌گیری‌ها را می‌دهند؛ بنابراین جهت هرگونه تغییر در حاکمیت توکن، باید میان همه ی دارندگان آن توکن اجماع نظر وجود داشته باشد. این شرایط برای سرمایه‌گذاران خوشایند است؛ زیرا خیالشان از ثبات قیمت‌‌ها راحت‌تر است.

هرچند که حاکمیت داخلی منجر به ثبات قیمت ارز دیجیتال می‌شود؛ اما این اجماع و حاکمیت روند به‌روزرسانی‌ها و بهبود پروتکل‌ها را کند می‌کند. کندی این امور منجر به محدود شدن مقادیر کریپتو خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی

اخبار ارز دیجیتال خصوصا اخباری که منشأ آن افراد بانفود و قدرتمند دنیا باشد، به شدت موجب افزایش یا کاهش قیمت ارز دیجیتال خواهند شد. توجه داشته باشید که برای بررسی این موضوع اخباری که از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌شنوید، کافی نیست. باید اخبار جزئی دیگری که در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز مدنظر قرار دهید. خبرها حتی اگر نادرست باشند، بر نوسانات قیمت رمز ارزها تأثیر فراوانی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله چند مورد از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت لحظه ای ارز دیجیتال و قیمت آن در طول یک دوره زمانی خاص را مورد بررسی قرار دادیم. این فاکتورها از جمله عرضه و تقاضا، لیست ارز دیجیتال در صرافی‌ها، حاکمیت داخلی، هزینه استخراج، تعداد گره‌ها، رقابت و اخبار رسانه‌های اجتماعی هستند.

موارد مذکور موجب تغییر قیمت ارز دیجیتال، تغییر وضعیت نمودار و جدول ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی معین خواهد شد. امیدوارم مطالب ذکر شده برایتان مفید بوده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها