کد خبر: 592054
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۲:۲۰:۴۱
| |

نظریه مشاوره خانواده درمانی مینوچین (ساختاری)

خانواده مهم ترین بنیاد و ساختار برای افراد است. اگر شما در درون خانواده خود روابط سالم و ارتباطات عالی نداشته باشید. مسلما نمی توانید در جامعه ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنید. پس به دنبال این باشید که خانواده پویا با روابط سالم و ارتباطات عالی بسازید.

نظریه مشاوره خانواده درمانی مینوچین (ساختاری)
کد خبر: 592054
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۲:۲۰:۴۱

برای برطرف کردن مشکلات درون محیط خانواده، شما نیاز به راهنمایی و کمک یک متخصص در این زمینه دارید.

خانواده یکی از مهم ترین عوامل رشد و پیشرفت انسان است. ما در خانواده رشد می کنیم و یاد می گیریم که چگونه با دیگران و جهان اطراف خود ارتباط برقرار کنیم. تمام عواطف، احساسات، رفتارها، گفتار، فرهنگ و حتی اعتقادات ما در درون محیط خانواده شکل می گیرد. پس باید دقت کنیم که روابط سالمی در خانواده حاکم باشد. مسلما اعضای هر خانواده ای با یکدیگر تفاوت سلیقه و نظراتی دارند که گاهی باعث ایجاد تعارض و کشمکش بین اعضای خانواده خواهد شد. مشاوره خانواده می تواند در این شرایط به افراد کمک کند تا مشکلات خود را پیدا کرده، درک کنند و به حل آنها بپردازند. یکی از انواع خانواده درمانی هایی که مشاوره خانواده از آن برای بهبود روابط در درون خانواده استفاده می کند، خانواده درمانی ساختاری یا خانواده درمانی مینوچین است.

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی خانواده درمانی مینوچین پرداخته و بعد از تحقیقات و مطالعات فراوان، مقاله جامع و تخصصی زیر را برای شما عزیزان نگارش کرده اند. اگر می خواهید بیشتر با خانواده درمانی ساختاری آشنا شوید، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

خانواده درمانی مینوچین چیست؟

خانواده درمانی ساختاری (SFT)، نوعی از خانواده درمانی است که به ساختار خانواده پرداخته و تعاملات بین اعضای خانواده را بهبود می بخشد. این رویکرد درمانی توسط سالوادور مینوچین ایجاد شده است و به خانواده درمانی مینوچین نیز معروف است. این نوع خانواده درمانی به یکی از اشکال غالب مداخله خانواده تبدیل شده است. نظریه مینوچین نشان می دهد که روابط خانوادگی ناکارآمد و ناسالم می تواند استرس، اضطراب و مشکلات سلامت روانی را برای اعضای خانواده ایجاد کند. مشاور خانواده با استفاده از نظریه خانواده درمانی مینوچین به نحوه ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر با هدف بهبود ارتباطات و روابط برای ایجاد تغییرات مثبت هم برای اعضای خانواده و هم برای ساختار خانواده می پردازد.

تکنیک های مورد استفاده در خانواده درمانی مینوچین

به طور کلی خانواده درمانی ساختاری یا مشاوره خانواده مینوچین، برای کشف و درک الگوهای رفتار و تعاملات خانوادگی بر تکنیکی به نام نقشه برداری خانواده تکیه می کند. در طول این فرایند، مشاور خانواده تصویری بصری ایجاد می کند که مشکلات خانواده و نحوه برطرف کردن مشکلات را از طریق پویایی خانواده شناسایی می کند. تکنیک نقشه برداری خانواده، ساختار اصلی خانواده را که شامل اعضای خانواده، سن، جنسیت و روابط آنها با یکدیگراست را به نمودار تبدیل می کند. جنبه های مهمی از خانواده که در این فرایند مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:

  • الگوهای رفتاری در خانواده
  • قوانین خانواده
  • ساختار و سلسله مراتب خانواده

اغلب مشاوران خانواده هنگامی که از نظریه ساختاری استفاده می کنند، به اعضای خانواده کمک می کنند تا خودشان نقشه های خود را برای توصیف خانواده خود بسازند. این کار باعث می شود که مشارکت در فرایند درمان افزایش یابد. همچنین به مشاور خانواده کمک می کند تا به درک بهتری از نحوه نگاه اعضای خانواده به جایگاه خود در خانواده برسند.

پس از این فرایند اولیه در خانواده درمانی ساختاری، زوج درمانگر و یا مشاور خانواده، خانواده را در طول جلسات درمانی و در محیط خانه خود می سنجد. تا تعاملات را ردیابی کند و فرضیه ای در مورد ماهیت روابط و الگوهای تعاملی آن خانواده برای خود ایجاد کند. برخی دیگر از تکنیک هایی که ممکن است در طول SFT مورد استفاده قرار بگیرند، عبارتند از:

پیوستن

در این تکنیک مشاور خانواده یک رابطه مشترک و همدلانه را با اعضای آن خانواده برقرار ی کند تا بتواند به خانواده بپیوندد.

ایجاد مرز

زوج درمانگر یا مشاور در این تکنیک به خانواده کمک می کند تا مرزها و سلسه مراتب روشن در خانواده را شناسایی، کشف و اتخاذ کند.

ایفای نقش

این تکنیک شامل اجرای سناریوها با راهنمایی های مشاور خانواده برای بررسی الگوهای رفتاری خاص، شناسایی ناکارآمدی و تمرین جایگزین ها است.

 چارچوب بندی مجدد

در چارچوب بندی مجدد شناختی، مشاور به اعضای خانواده کمک می کند تا در مورد موقعیت ها به روش های مختلف فکر کنند یا مسائل را از منظری متفاوت ببینند. این کار می تواند به افراد کمک کند تا تجربیات مثبت خود را بهتر درک کرده و ببینند.

عدم تعادل

عدم تعادل رویکردی است که در آن مشاوران خانواده، اعضای خانواده را به چالش می کشند. هدف از این کار تقابل اعضای خانواده نیست. بلکه برای وادار کردن اعضای خانواده به بازنگری در برداشت خود از نحوه عملکرد خانواده است.

تصویب

تکنیک تصویت برنامه ای برای آینده خانواده است. هنگامی که مشکلات فعلی و یا آنچه که در گذشته برای خانواده رخ داده و حالا باعث ایجاد مشکل شده است. بررسی و حل شد. مشاور خانواده با استفاده از نظرات اعضای خانواده، ایده ها و شیوه هایی را برای اجرا در خانواده با هدف داشتن خانواده بهتر، روابط سالم و بهبود وضعیت کلی خانواده معرفی می کند.

2

خانواده درمانی ساختاری برای چه کسانی مفید است؟

خانواده درمانی ساختاری می تواند برای بسیاری از خانواده ها مفید باشد. اغلب از خانواده درمانی ساختاری برای خانواده هایی که پریشانی یا تنش را تجربه می کنند، به ویژه در رابطه با کودکان و نوجوانان، مورد استفاده قرار می گیرید. اما اغلب در موقعیت ها یا رویدادهای زندگی که شامل موارد زیر است توصیه می شود:

طلاق، جدایی یا ازدواج مجدد

خانواده های ترکیبی

خانواده های آسیب دیده

خانواده های تک سرپرست

خانواده های بین نسلی

هنگامی که یکی از اعضای خانواده تحت تاثیر بیماری روانی مانند: افسردگی، اضطراب، مصرف مواد و ... قرار می گیرد.

اختلالات رفتاری یا خلقی نوجوانان و جوانان

تغییرات مهم در زندگی و محیط خانواده. مانند: تغییر شغل، بیکار شدن، جابجایی و ...

برای خانواده هایی که تحت تاثیر بیماری مزمن یا ناتوانی قرار گرفته اند.

به طور کلی می توان گفت: هر خانواده ای که با تعارض، تنش و کشمکش مواجه شده است و نمی تواند روابط سالم قبل را حفظ کند. می تواند از خانواده درمانی ساختاری استفاده کند. طبق تحقیقات انجام شده، خانواده هایی که با تغییر نقش ها، تغییر هنجارها و خواسته های جدید مواجه شده و آسیب دیده اند. می توانند با این نوع از خانواده درمانی مشکل خود را برطرف سازند. رویکرد خانواده درمانی ساختاری می تواند به توانمند سازی و تقویت کل سیستم خانواده کمک کند.

مزایای خانواده درمانی مینوچین چیست؟

خانواده هایی که با تعارض دست و پنجه نرم می کنند، به دلایل زیادی می توانند از این نوع درمان استفاده کرده و سود ببرند. برخی از مهم ترین مزیت ها و عملکردهای مفید خانواده درمانی ساختاری عبارتند از:

  • خانواده هایی که تعادل مناسب ندارند را اصلاح می کند.
  • برای خانواده مرزهای سالم تعیین و ایجاد می کند.
  • به افراد خانواده کمک می کند تا در هنگام مواجه با مشکلات و تعارضات و ... واکنش های خود را بهبود بخشند.
  • ارتباطات میان اعضای خانواده و بیرون از محیط خانواده را بهبود می بخشد.
  • شایستگی و میزان رضایت والدین از زندگی را افزایش می دهد.
  • سلسله مراتب درون نظام خانواده را بهبود می بخشد.
  • خشم و کینه را از خانواده دور می کند و یا آنها را کاهش می دهد.
  • باعث افزایش پویایی روابط می شود.

به طور کلی، خانواده درمانی ساختاری بسیاری از جنبه های مختلف ساختار خانواده از جمله الگوهای رفتاری، روال ها، عادت ها و ارتباطات را که می توانند باعث ایجاد اختلال در عملکرد خانواده شوند، تشخیص می دهد. همچنین به بهبود عملکرد خانواده و پایداری خانواده کمک می کند. این رویکرد درمانی می تواند برای خانواده هایی که با تغییرات قابل توجهی در زندگی خود مواجه شده اند، مفید باشد. مثلا خانواده ای که با مرگ یکی از عزیزان یا اعضای خانواده مواجه شده است. یا تغییراتی در ساختار خانواده از طریق جابجایی یا طلاق و یا برخی از آسیب ها مانند خشونت بین اعضای خانواده  و ...

نکاتی در رابطه با خانواده درمانی ساختاری

به یاد داشته باشید که مدت زمان مورد نیاز برای موفقیت در درمان و حل مشکلات خانواده، اغلب به پویایی خانواده و موقعیتی که با آن روبرو هستند، بستگی دارد. برخی از خانواده ها ممکن است به درمان های نسبتا کوتاه مدتی که چند هفته است، نیاز داشته باشند. اما برخی دیگر از خانواده ها به جلسات بیشتر و مدت درمان طولانی تری احتیاج داشته باشند.

مشارکت و همکاری اعضای خانواده نقش مهمی در موفقیت این نوع از درمان ایفا می کند. اگر اعضای خانواده همکاری کمی داشته باشند و یا اصلا همکاری نکنند، ممکن است مدت زمان درمان طولانی تر شود. یا درمان آنها به خوبی پیش نرود و نتوانند نتیجه خوبی بگیرند.

پس نمی توان برای خانواده درمانی مینوچین مدت زمان مشخصی را تعیین کرد. می توان گفت مدت زمان خانواده درمانی ساختاری به موقعیت خانواده، مشکلات درون خانواده، مشکلات و یا بیماری های روانی اعضای خانواده، همکاری یا عدم همکاری اعضا و ... بستگی دارد.

3

سخن آخر

به یاد داشته باشید که خانواده مهم ترین بنیاد و ساختار برای افراد است. اگر شما در درون خانواده خود روابط سالم و ارتباطات عالی نداشته باشید. مسلما نمی توانید در جامعه ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنید. پس به دنبال این باشید که خانواده پویا با روابط سالم و ارتباطات عالی بسازید. برای برطرف کردن مشکلات درون محیط خانواده شما نیاز به راهنمایی و کمک یک متخصص در این زمینه دارید. اگر احساس می کنید که با توجه به آنچه که در بالا در رابطه با خانواده درمانی ساختاری گفته شد، این نوع رویکرد خانواده درمانی می تواند برای شما و خانواده شما مفید باشد. پس می توانید به یک مرکز مشاور خانواده که در این زمینه تخصص کافی و اطلاعات لازم را دارد، مراجعه کنید. هر چه زودتر برای ساختن خانواده شاد، پیروز و موفق قدم بردارید، بهتر است. وقت را از دست ندهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها