وقوع درگیری نظامی میان مرزبانان ایرانی و طالبان + جزئیات و ویدئو

ساعاتی قبل حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تنش هایی رخ داد که منجر به تبادل آتش شد.

وقوع درگیری نظامی میان مرزبانان ایرانی و طالبان + جزئیات و ویدئو
کد خبر: 614857
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۱۲:۴۱:۳۸

ساعاتی قبل حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تنش هایی رخ داد که منجر به تبادل آتش شد. 

به گزارش فارس به نقل از منابع آگاه، علت درگیری مشخص نیست و تا این لحظه درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. 

 

 

به گزارش تسنیم، دقایقی پیش با توقف درگیری در مرز ایران و افغانستان، مسئولین مرزبانی ایران و طالبان هم اکنون در جلسه هستند تا دلایل تنش بوجود آمده را بررسی کنند.

جزئیاتی جدید از درگیری مرزبانان ایرانی طالبان

خبرگزاری تسنیم موارد زیر را با عنوان «جزئیاتی جدید از درگیری مرزبانان ایرانی طالبان» منتشر کرده است: 

۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. 

۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.

۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

اطلاعیه رسمی مرزبانی ؛ مرزبانی ایران خسارت جدی به طالبان وارد کرد

مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از درگیری در مرز ایران و افغانستان را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: 

پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

نیروهای طالبان آغاز کننده درگیری بودند/ ابلاغ دستورات دفاع از جانب سردار رادان

سردار قاسم رضایی،جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت:حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، وی افزود:بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری ها ادامه دارد.

رضایی تصریح کرد: در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار "احمدرضا رادان"؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

وی خاطر نشان کرد: در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

متن دستور رادان درباره درگیری مرزی ایران و طالبان

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی گفت: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرده اند «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند».

گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند».

مرز پل ابریشم در پی درگیری ایران و طالبان بسته شد

ایوب کرد جانشین فرمانده کل انتظامی کشور خبر داد که به دلیل درگیری‌های امروز در مرز ایران و افغانستان، هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع بعدی تعطیل است.

به گزارش ایرنا، کرد گفت: صبح امروز در مرز ایران و افغانستان درگیری رخ داد که بعد از گذشت ساعاتی درگیری به پایان رسید اما همچنان مبادلات تجاری بین دو کشور تعطیل است.

شهادت یک مرزبان ایرانی در درگیری با طالبان

خبرگزاری مهر گزارش داد که طی درگیری پیش از ظهر امروز نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه «ماککی» مرز مشترک ایران و افغانستان یکی از مرزبانان ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

آمار خبرگزاری دولت؛ دو مرزبان شهید و دو شهروند زخمی

خبرگزاری رسمی دولت نوشت از صبح امروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متاسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند

نیروهای مرزبانی نیز متقابلاً اقدام به مقابله کرده که تاکنون از تلفات طرف مقابل آماری منتشر نشده است.هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها