کد خبر: 558453
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ۰۷:۱۵:۰۰
| |

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

خروج از ان‌پی‌تی در دستور کار سیاست خارجی نظام نیست/ قانون اقدام راهبردی الزامی برای دولت در خروج از ان‌پی‌تی ندارد

غربی‌ها در مذاکرات احیای برجام و در قبال ایران هیچ قدمی بر‌نداشتند/ خروج ایران از ان‌پی‌تی بهانه دست غرب می‌دهد/ به‌رغم تمام همکاری‌های ایران زیاده‌خواهی غربی‌ها ادامه دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم تاکید دارد خروج از ان‌پی‌تی نه در دستور کار سیاست خارجی نظام و نه به نفع کشور است.

خروج از ان‌پی‌تی در دستور کار سیاست خارجی نظام نیست/ قانون اقدام راهبردی الزامی برای دولت در خروج از ان‌پی‌تی ندارد
کد خبر: 558453
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ۰۷:۱۵:۰۰

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران گفت: قطعنامه اخیر شورای حکام، نه در محتوا، نه به لحاظ حقوقی و نه از نظر سیاسی، مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند، چراکه مواضع آژانس را در قالب یک بیانیه از جانب این شورا بیان کرده است.

بیشتر بخوانید:

او در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال تبدیل این قطعنامه به قطعنامه‌ای در شورای امنیت گفت: البته یکی از راهکارهای حقوقی ارسال یک پرونده به شورای امنیت همین است، یعنی در گام‌های اول شورای حکام قطعنامه‌ای را صادر می‌کند و اگر در طی زمان به نتیجه‌ای نرسید، بعد از یک بازه زمانی چندماهه موضوع به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: بر اساس مکانیسمی که در شورای امنیت داریم، این قطعنامه‌ها در شورای حکام می‌تواند فلشی به سمت ارسال پرونده به شورای امنیت باشد، اما در حال حاضر و به خودی خود، این قطعنامه هیچ آثار حقوقی‌ای برای ایران ندارد.

او با تاکید بر اینکه «غربی‌ها در مذاکرات احیای برجام و در قبال ایران هیچ قدمی بر‌نداشتند» توضیح داد: واقعیت امر این است که غربی‌ها قرارداد برجام را امضا کردند و بعد آمریکا از آن خارج شد، اما بعد از برگشت به میز مذاکره تا به امروز هیچ حاصلی برای ایران نداشته‌اند.

نماینده تربت‌جام در مجلس یازدهم با بیان اینکه «به‌رغم تمام همکاری‌های ایران زیاده‌خواهی غربی‌ها ادامه دارد» گفت: حالا غربی‌ها می‌خواهند با ابزارهایی مثل تهدید به ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت خواسته‌هایشان را به ایران تحمیل کنند.

قانون اقدام راهبردی مجلس اصراری به خروج از ان‌پی‌تی ندارد

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره تاکید برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی بر خروج ایران از ان‌پی‌تی در پاسخ به صدور این قطعنامه گفت: از دریچه قانون اقدام راهبردی مجلس، خروج از ان‌پی‌تی برای دولت الزامی نیست، بلکه مجلس در این قانون گزینه‌هایی را برای مقابله با تحریم‌ها و زیاده‌خواهی غربی‌ها به دولت پیشنهاد داده است.

جلیلی رحیمی جهان آبادی

او ادامه داد: بحث تجدیدنظر در همکاری‌ها با آژانس به خصوص همکاری‌های داوطلبانه در قالب پروتکل الحاقی یکی از این پیشنهادهاست که در صورت لزوم دولت می‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه «خروج از ان‌پی‌تی برای کشوری که نه قصد ساخت سلاح هسته‌ای و نه بمب اتم دارد به‌صلاح نیست» گفت: ایران به دنبال چالش بین‌المللی نیست، بنابراین باید توجه داشته باشیم که خروج از ان‌پی‌تی دردی را از ما دوا نمی‌کند و بیشتر بهانه دست غربی‌ها می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: دلیلی ندارد خودمان را از این شرایط به شرایط بدتر منتقل کنیم، بنابراین خروج از ان‌پی‌تی به عنوان یک گزینه در شرایطی که آژانس هیچ نرمشی از خود نشان ندهد مطرح است، اما نباید این‌قدر سریع به سراغ این گزینه‌ها رفت.

رحیمی جهان‌آبادی در پایان گفت: به نظر بنده خروج از ان‌پی‌تی نه در دستور کار سیاست خارجی نظام و نه به نفع کشور است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها