کد خبر: 556455
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۴:۰۷:۰۳
| |

رضا نصری، کارشناس ارشد مسایل بین‌الملل:

در زمانی که روند مذاکرات هنوز زنده است استفاده از برگ NPT به نفع ایران نیست

یک کارشناس ارشد مسایل بین‌الملل تاکید کرد: در شرایط حاضر - یعنی در زمانی که روند مذاکرات هنوز زنده است - استفاده از برگ NPT را به نفع ایران نمی‌دانم.

در زمانی که روند مذاکرات هنوز زنده است استفاده از برگ NPT به نفع ایران نیست
کد خبر: 556455
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۱۴:۰۷:۰۳

رضا نصری، کارشناس ارشد مسایل بین‌الملل با بیان این که برای خروج از NPT ایران باید از سه ماه قبل به شورای امنیت خروجش را اطلاع دهد ، گفت: این خود یعنی گشودن داوطلبانه و نابهنگام یک پرونده جدید در شورای امنیت در شرایطی که ارجاع یک پرونده بابت اختلافات پادمانی با آژانس و بازگشایی یک پرونده دیگر در صورت شکست برجام روی میز آمریکا و غرب است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در واقع، با اعلام خروج ایران از معاهده منع گسترش به احتمال قریب به یقین شورای  امنیت - با توافق چین و روسیه - دلایل ایران را در توسل به اصل «شرایط فوق‌العاده» و آسیب به «منافع حیاتی» وفق ماده ۱۰ NPT - با این توجیه که مذاکرات برای رفع این دغدغه‌های ایران کماکان در جریان است ( Ongoing negotiations) - قبول نخواهد کرد و برای تغییر موضع ایران و بازگشت آن به NPT ضرب‌الاجلی کوتاه‌تر از سه ماه تعیین خواهد کرد.

نصری ادامه داد: در چنین شرایطی، با توجه به سنگینی این اقدام و اجماع قدرت‌های شرقی و غربی بر سر این موضوع، حتی اگر از نظر حقوقی هم‌ حق با ایران باشد، باز اعضای دائمی شورای امنیت نفسیر خود را از ماده ۱۰ NPT به کرسی خواهند نشاند و  دردسر جدیدی برای کشور ایجاد خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در نتیجه، در شرایط حاضر - یعنی در زمانی که روند مذاکرات هنوز زنده است - استفاده از برگ NPT را به نفع ایران نمی‌دانم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها