کد خبر: 546035
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۱۰:۲۲:۵۸
| |

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

گره‌زدن نام سپاه به مذاکرات بازیگوشی رسانه‌ای است

ما به‌دنبال مذاکرات برد ـ برد هستیم/ توپ مذاکرات حالا در میدان حریف است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به نقشی که سپاه پاسداران در حفظ مرزهای ایران و حفاظت از انقلاب اسلامی دارد به دنبال ایجاد دوگانگی هستند و نام آوردن از سپاه و نشان دادن اینکه مذاکرات به سپاه گره خورده است یک ماجراجویی و بازیگوشی رسانه‌ای است

گره‌زدن نام سپاه به مذاکرات بازیگوشی رسانه‌ای است
کد خبر: 546035
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۱۰:۲۲:۵۸

با این که بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که سال ۱۴۰۰ سال به توافق رسیدن در مذاکرات هسته‌ای نام خواهد گرفت اما حالا در سال ۱۴۰۱ نشانه‌هایی از به بن‌بست رسیدن مذاکرات شنیده می‌شود و مشخص نیست نتیجه مذاکرات چه خواهد شد. اواخر اسفند سال گذشته بهارستانی‌ها برای مذاکرات ۶ شرط گذاشتند و حالا یکی از همین بهارستانی‌ها می‌گوید که توپ در زمین طرف روبه‌روی ایران است و ایران توانسته از تحریم‌ها عبور کند.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه گفت‌وگو محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس را درباره وضعیت فعلی مذاکرات بخوانید:

*آیا این گزاره که مذاکرات به بن‌بست رسیده‌است، گزاره درستی است؟

تیم مذاکره‌کننده تا به امروز کار خود را به خوبی انجام داده است و تنها در مذاکرات چند مورد باقی مانده است که باید درباره آنها تعیین و تکلیف شود. غربی‌ها باید حسن نیت خود را نشان دهند و اگر این اتفاق رخ دهد ، می‌توان همین امروز هم  توافقی را نهایی کنیم که برای هر دو طرف مثبت باشد. و منافع دو طرف را تامین کند، برسیم و توافق را دور از دسترس نمی‌دانم. البته فعلا، توپ در زمین غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها است.

*در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که باعث گره‌ خوردن مذاکرات شده‌، چه موضوعی است؟

ما بر بندهایی حساسیت داشتیم و اصرار داشتیم که مشخص شوند اما غربی‌ها جدیتی از خود نشان نمی‌دهند و در این مرحله حسن‌ نیت ندارند. بحث تضمین‌ها و ضمانت اجرای توافق به شدت برای ایران مهم و اساسی است. در این مرحله حسن نیت مهم است و به نوعی تجربه رفتار آنها نشان می‌دهد که آنها جنگ روانی طراحی می‌کنند و تلاش می‌کنند که بازی را بر هم بزنند که امتیاز بیشتری بگیرند. ما به دنبال مذاکرات برد ـ برد هستیم تا به منافع ملی خود برسیم و توافق نکردن را بر توافق بد ترجیح می‌دهیم. توپ مذاکرات حالا در میدان حریف است.

*پیش‌تر، پیش‌بینی کرده بودید که مذاکرات تا پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه خواهد رسید و بسیاری منتظر بودند که تا پایان سال گذشته تکلیف مذاکرات مشخص شود. علت نهایی نشدن توافق  چه بود؟

خیلی از موارد به نتیجه رسیده بود و شرایط جدیدی که در مذاکرات ایجاد شده برای شفاف شدن موارد آخر است که غربی‌ها حسن نیست نشان نمی‌دهند و صادق نیستند. اگر ۶ مورد محل چالش را تمام کنیم به ننتیجه برسیم می‌توان سریعا توافق کرد به شرطی که چند مورد که حق ماست را رعایت کنند. ما امیتاز بیشتری به طرف مذاکره کننده نخواهیم داد و بر مواضع خود باقی خواهیم ماند. ما روی تک تک مطالبات‌مان که حق مردم ایران است، تا آخرین لحظات پافشاری خواهیم کرد و ترجیح می‌دهیم با مذاکره مشکلاتمان را حل کنیم. ما هنوز امیدوارم غربی‌ها حسن نیت و جدیت داشته باشند و مسائل‌مان را با مذاکره حل کنیم.

*اعضای کمیسیون امنیت ملی صحبت‌هایی درباره تاثیر تحریم‌ سپاه بر مذاکرات داشته‌اند...

نمایندگان درباره اظهارنظر کردن و بیان نظرات خود آزاد هستند اما نظرات کمیسیون از طریق دیگر و سخنگو بیان می‌شود. در مذاکرات موردهایی حل نشده و باقی مانده داریم و سپاه ‌پاسداران تنها نهادی نیست که تحریم شده است و نهادهای دیگر نیز توسط اروپا و آمریکا تحریم شده‌اند.

با توجه به نقشی که سپاه پاسداران در حفظ مرزهای ایران و حفاظت از انقلاب اسلامی دارد به دنبال ایجاد دوگانگی هستند و نام آوردن از سپاه و نشان دادن اینکه مذاکرات به سپاه گره خورده است یک ماجراجویی و بازیگوشی رسانه‌ای است. در داخل کشور یکسری جریان‌ها به دنبال پررنگ‌ کردن این ماجرا هستند. در کشور ما بیش از هزار نفر در لیست تحریم هستند و نباید این موضوع را پررنگ کرد و تنها آن را منوط به تحریم سپاه نشان داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها