کد خبر: 662344
|
۱۴۰۳/۰۳/۱۵ ۲۱:۴۰:۳۵
| |

آیا ترامپ می‌تواند از زندان برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد؟

در روزی بی‌سابقه در تاریخ سیاسی آمریکا، دونالد ترامپ، به اولین رئیس جمهور فعلی یا سابق آمریکا تبدیل شد که دادگاه او را مجرم شناخت. بیشتر کارشناسان معتقدند بسیار بعید است که او به خاطر ۳۴ فقره اتهامی که به خاطر آن در دادگاه منهتن مجرم شناخته شد، به زندان برود. اما ترامپ حتی در بدترین حالت ممکن، یعنی زندانی شدن، می‌تواند به عنوان یک نامزد همچنان در رقابت‌ها شرکت کند (و حتی به صورت بالقوه، به عنوان رئیس جمهور آمریکا از داخل زندان خدمت کند).

آیا ترامپ می‌تواند از زندان برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد؟
کد خبر: 662344
|
۱۴۰۳/۰۳/۱۵ ۲۱:۴۰:۳۵

در روزی بی‌سابقه در تاریخ سیاسی آمریکا، دونالد ترامپ، به اولین رئیس جمهور فعلی یا سابق آمریکا تبدیل شد که دادگاه او را مجرم شناخت.

به گزارش بی‌بی‌سی، بیشتر کارشناسان معتقدند بسیار بعید است که او به خاطر ۳۴ فقره‌ اتهامی که به خاطر آن در دادگاه منهتن مجرم شناخته شد، به زندان برود.

او گفته علیه این محکومیت درخواست تجدیدنظر خواهد کرد، فرآیندی که احتمالا تا مدت‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر طول خواهد کشید و حتی اگر محکومیت او تایید شود، احتمال جریمه، آزادی مشروط یا تحت نظر قرار گرفتن او بیشتر از حکم حبس خواهد بود.

اما ترامپ حتی در بدترین حالت ممکن، یعنی زندانی شدن، می‌تواند به عنوان یک نامزد همچنان در رقابت‌ها شرکت کند (و حتی به صورت بالقوه، به عنوان رئیس جمهور آمریکا از داخل زندان خدمت کند).

چطور یک مجرم محکوم می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود؟

الزامات قانونی برای نامزدهای ریاست جمهوری، از سال ۱۷۸۹ که جورج واشنگتن به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، تغییر نکرده است.

پروفسور ایوان مورگان، استاد بازنشسته تاریخ آمریکا در کالج دانشگاهی لندن گفت: «یک از شرایط این است که نامزدها باید در آمریکا یا سرزمین‌های متعلق به آن متولد شده باشند. همه جنجال‌ها درباره اینکه آیا اوباما [رئیس جمهور سابق آمریکا] واقعا یک شهروند آمریکایی بود یا نه، بر سر همین بود.»

نامزدها همچنین باید به مدت ۱۴ سال در آمریکا اقامت داشته باشند. این محدودیت بعد از جنگ داخلی اضافه شد تا «افرادی که در شورش علیه ایالات متحده شرکت داشتند» را از نامزد شدن منع کند، اما پروفسور مورگان معتقد است که دادگاه عالی آمریکا هرگونه امکانی برای استفاده از این مورد علیه دونالد ترامپ را از بین برده است.

اما هیچ ممنوعیتی برای نامزد شدن مجرمان محکوم‌شده برای ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد.

پروفسور مورگان می‌گوید دلیل این امر به منشا و ریشه‌های این کشور باز می‌گردد.

«ایالات متحده با انقلاب به وجود آمد و این امکان وجود داشت که کسانی که به دلیل فعالیت‌های ضد سلطنتی به زندان رفته بودند - ایالات متحده همچنان مستعمره [بریتانیا] بود - از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری محروم شوند.»

هیچ‌یک از بنیان‌گذاران، یعنی اعضای کنوانسیونی که قانون اساسی آمریکا را در سال ۱۷۸۷ تدوین کردند، در عمل زندانی بریتانیا نشدند، اما به گفته پروفسور مورگان بعضی از آنها «خیلی نزدیک بود» که به این سرنوشت دچار شوند.

«اگر انقلاب موفق نمی‌شد، آنها به خیانت علیه تاج و تخت محکوم می‌شدند و مجرم بودند.»

به همین دلیل نویسندگان قانون اساسی آمریکا تمایلی به وضع محدودیت‌ برای نامزد شدن در رقابت‌های ریاست جمهوری نداشتند، سیاستی که منجر به آن شد که سه نفر بتوانند از داخل زندان برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها