کد خبر: 660594
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ۲۰:۴۹:۴۳
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد:

دستاورد خبرنگاری که سرویس‌های اطلاعاتی اروپا از تحقق آن عاجز بودند

یک خبرنگار موفق شد به فردی برسد که نهادهای اطلاعاتی اروپایی سال‌ها از یافتن سرنخی در مورد او عاجز مانده بودند.

دستاورد خبرنگاری که سرویس‌های اطلاعاتی اروپا از تحقق آن عاجز بودند
کد خبر: 660594
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ۲۰:۴۹:۴۳

حدیث روشنی- یک خبرنگار موفق شد به فردی برسد که نهادهای اطلاعاتی اروپایی سال‌ها از یافتن سرنخی در مورد او عاجز مانده بودند.

به گزارش اعتمادآنلاین، شبکه تلویزیونی رسانه‌های عراقی خبر دادند، خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی موفق شد به محل اختفای «عقرب» یکی از خطرناک‌‌ترین قاچاقچیان انسان در اروپا رسیده و با او مصاحبه کند، در حالی که سرویس‌های امنیتی اروپایی از سال ۲۰۱۶ به دنبال یافتن سرنخی از محل اختفای او  بودند.

بر اساس این گزارش رسانه‌های انگلیسی موفق شدند به یکی از مهم‌‌ترین افراد تحت تعقیب در سطح بین‌المللی برسد، فردی که در شمال عراق مخفی شده بود اما دو روز بعد از انتشار این گزارش در بی‌بی‌سی، نیروهای امنیتی کردستان عراق اعلام کردند عقرب را دستگیر کرده‌اند.

این رسانه پرسید: سو میچل خبرنگاری که سال‌ها پرونده عقرب را دنبال کرده بود دست آخر موفق شد با همکاری یک نظامی سابق که در زمینه کمک به پناهجویان فعالیت می‌کند، به محل اختفای عقرب در عراق برسد، اما چگونه است که آنها موفق به انجام کاری شدند که سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی از تحقق آن عاجز بودند؟

میچل در این رابطه نوشته است: گفته می‌شد که یک قاچاقچی انسان معروف به عقرب که کنترل مسیر انگلیس قاچاق را در دست داشت، برای سال‌های متمادی آزاد بود و حتی با وجود صدور غیابی ۱۲۱ حکم مجرمیت علیه او در رابطه با قاچاق انسان توسط یک دادگاه بلژیکی، او همچنان آزادانه زندگی عادی خود را داشت.

خبرنگار در این رابطه می‌گوید: من او را در حالی در کردستان عراق یافتم که آزادانه و علنی در میان مردم زندگی می‌کرد، او به من صراحتاً گفت که هزاران مهاجر غیرقانونی را از طریق این مسیر منتقل کرده است، اما پلیس کردستان عراق «برزان مجید» (نام حقیقی عقرب) را چند روز بعد از انتشار پادکست من دستگیر کرد، گرچه این پرسش برای من هم مطرح است که چرا من به این آسانی او را یافتم اما یافتن او برای نیروهای امنیتی آن‌قدر مشکل بود.

و خود به این پرسش جواب داد: نیروهای پلیس کشورهای مختلف تمام تلاش خود را برای همکاری به کار می‌گیرد و شاید دستگیری عقرب بتواند امیدها را برای امکان تحقق واقعی این همکاری افزایش دهد، مجید امروز به بستری برای همکاری مشترک بین بریتانیا و بلژیک تبدیل شده است، یک منبع بلند پایه در دولت کردستان عراق به من گفت: پلیس بریتانیا برای بازجویی از عقرب به اینجا فراخوانده شد و بازجویان اروپایی نام و مشخصات شماری از قاچاقچیان بزرگ دیگر را در اختیار مسئولان عراقی قرار داده‌اند تا در رابطه با حضور احتمالی آنها هم در این منطقه تحقیق شود.

راب لاری نظامی سابق آمریکایی که خبرنگار را در این تحقیق همراهی کرده می‌گوید: بازداشت عقرب هرج و مرجی را در جهان قاچاق انسان به وجود آورده است، به ویژه که بسیاری از سرکرده‌های بزرگی از آنها تا قبل از آن تصور می‌کردند که کسی قادر به رسیدن به آنها نیست اما بازداشت عقرب همه تصورات آنها را تغییر داد.

یکی از دادستان‌های دادگاه بلژیک هم ادعا کرد، دلیل موفقیت و برتری خبرنگاران بر نیروهای امنیتی آن است که آنها بدون هیچ مشکلی می‌توانند از کشوری به کشور دیگر بروند اما این کار برای ماموران رسمی نیازمند کاغذبازی بسیار است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها