کد خبر: 572914
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

روسیه بازار فولاد ایران را قبضه کرد/ از دست رفتن ۷۰۰ میلیون دلار صادرات فولاد در ۴ ماه

شبانه تصمیم گرفتند عوارض سنگینی برای صادرات فولاد وضع کنند و هر چه مخالفت کردیم گوش ندادند/ احیای برجام برای فولاد خوب است/ اگر توافقی در کار نباشد قیمت دلار افزایش خواهد داشت و این روند برای صنعت فولاد خوب نیست

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: به دلیل تحریم‌ها تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها حاضرند با ما کار کنند و تحریم‌ها را دور بزنند و خیلی از شرکت‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای با ما کار نمی‌کنند.

روسیه بازار فولاد ایران را قبضه کرد/ از دست رفتن ۷۰۰ میلیون دلار صادرات فولاد در ۴ ماه
کد خبر: 572914
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ۱۰:۳۰:۰۰

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به افت شدید صادرات فولاد گفت: متاسفانه از ابتدای سال به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت‌ فولاد ناگهان افزایش یافت که شبانه تصمیم گرفتند عوارض سنگینی برای صادرات وضع کنند و هر چه ما مخالفت کردیم و گفتیم روسیه برای فولاد تخفیف می‌دهد، گوش ندادند.

سیدرضا شهرستانی افزود: به دلیل تحریم‌ها تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها حاضرند با ما کار کنند و تحریم‌ها را دور بزنند و خیلی از شرکت‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای با ما کار نمی‌کنند. روسیه که تحریم شد، آنها با تخفیف‌های آن‌چنانی بازار ما را قبضه کردند و فرصت‌ها برای ما از دست رفت.

او در پاسخ به اینکه چقدر افت صادرات فولاد را تجربه کردیم با ارائه آماری توضیح داد: در چهار ماه امسال نسبت به سال گذشته، ما ۹۰۰ هزارتن کمتر صادر کردیم. اگر ماه‌های بعد هم همین روند ادامه داشته باشد ما بازار را از دست می‌دهیم.

شهرستاتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحریم‌ها به کدام کشورها صادرات بیشتری داریم نیز این‌طور گفت:  این آمارها بهتر است به دلیل تحریم منتشر نشود، اما بسیاری از کشورهای همسایه و خاور دور با ما معامله می‌کنند.

او در ادامه عنوان کرد: وقتی سیاست‌گذار یا متولی صنعت، برای مشتری تعرفه بیشتری بگذارد معلوم است که بخشی از بازار را از دست می‌دهیم و روسیه جای ما را می‌گیرد.

بر اساس آماری که این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به اعتمادآنلاین ارائه کرد «بیش از ۷۰۰ میلیون دلار صادرات فولاد را در چهار ماهه امسال از دست دادیم.»

شهرستانی توضیح داد: در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱، حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن صادرات محصولات فولادی داشتیم؛ محصولاتی مثل آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره را هم بالای یک میلیون تن صادر کردیم که در مجموع رقم آن چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد، امسال ۹۰۰ هزار تن کاهش صادرات از نظر وزنی داشتیم؛ یعنی بالای ۲۵ درصد. ارزش دلاری آن همان‌طور که گفته شد ۷۰۰ میلیون دلار می‌شود. اگر این عدد را سه برابر کنیم نزدیک ۲.۵ میلیارد دلار افت صادرات فولاد را خواهیم داشت؛ یعنی اگر تا امروز میزان صادرات به سه‌چهارم تقلیل یافته با روندی که ادامه دارد بدتر هم خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اثرات احیای برجام بر بازار فولاد نیز گفت: اگر برجام احیا شود برای فولاد خوب است، چرا که هم‌اکنون به دلیل احتمال توافق شاهد یک رکود در بازار فولاد هستیم؛ اگر توافق حاصل شود نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد. حالا ممکن است این نرخ ۱۰ درصدی بالا و پایین شود؛ یعنی تا ۲۷ هزار تومان عقبگرد کند، اما اگر توافقی در کار نباشد قیمت دلار تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت و به بالای ۵۰ و ۶۰ تومان هم می‌رسد و این روند برای صنعت فولاد خوب نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها