جزئیات طرح خرید بلیط هواپیمای تخفیف دار رسپینا

طرح ویژه رسپینا با 2 تا 5 درصد تخفیف بلیط هواپیما آغاز شد و تا پایان سال 1401 ادامه دارد.

جزئیات طرح خرید بلیط هواپیمای تخفیف دار رسپینا
کد خبر: 594421
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ۱۷:۰۵:۱۰

با توجه به روزهای پایانی سال و زمزمه هایی که در رابطه با افزایش تعرفه بلیط هواپیما شنیده می شود، شرکت رسپینا در پی جشنواره ای که از تابستان 1401 آغاز کرد و با استقبال زیاد مسافران روبه رو شد، بر آن شده است که این طرح را تا پایان سال 1401 تمدید کند. بنابرین با وجود این که مسافران هر ساله به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نورزوی و افزایش تقاضای خرید بلیط با افزایش قیمت ها روبه رو می شوند، امکان خرید بلیط هواپیما رسپینا با گارانتی قیمت فراهم شده است.

تخفیف ویژه بلیط هواپیما در آزانس مسافرتی رسپینا

طی آخرین اخباری که از شرکت رسپینا در رابطه با تخفیف بلیط های هواپیما منتشر شده است، این میزان تخفیف بین 2 الی 5 درصد اعلام شده که بسته به مسیر سفر، رفت و برگشت یا یک طرفه بودن، زمان سفر، نوع هواپیما و غیره درصد تخفیف متفاوتی برای هر بلیط اختصاص پیدا می کند. در این طرح ویژه، کلیه بلیط های هواپیمای سیستمی شامل تخفیف ویژه رسپینا می شوند اما بلیط های چارتر با همان نرخ اعلام شده از سوی شرکت چارتر کننده، عرضه می شوند.

همان طورکه در ابتدا اشاره کردیم این طرح از تابستان سال جاری آغاز شده و در مناسبت های ویژه مانند شب یلدا مجددا اطلاع رسانی شده است و به دلیل درخواست مسافران تا سفرهای نوروزی یعنی تا پایان سال 1401 نیز ادامه خواهد داشت. به همین منظور مسافرانی که از این طرح اطلاع نداشته اند و موفق به استفاده از تخفیف های آن نشده اند، می توانند برای سفر در تعطیلات پیش رو بلیط هواپیما رسپینا را با تخفیف ویژه رزرو کنند.

آیا افزایش تعرفه بلیط هواپیما صحت دارد؟

بهای بلیط هواپیما به خودی خود دارای افزایش و یا کاهش نمی شود و به عوامل متعددی بستگی دارد که از طرف سازمان هواپیمایی کشور و با در نظر گرفتن همه عوامل مختلف، قیمت گذاری می شود. از جمله موارد تاثیرگذار بر تعیین نرخ بلیط هواپیما می توان از سوخت هواپیما، قیمت ارز در کشور، هزینه های پرواز، حقوق خلبان و سایر کارکنان، تبلیغات، مالیات و ... نام برد. با این حال آخرین تغییر بهای بلیط هواپیما طبق روال هر ساله در پایان سال 1400 بود که از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام شد. اما آیا مجدد دچار تغییر قیمت در بلیط هواپیما می شویم؟ از طرفی قیمت رو به افزایش ارز در کشور که شاهد آن هستیم، چه تاثیری بر نرخ بلیط هواپیما دارد؟

2

اگر وضعیت قیمت گذاری بلیط هواپیما را در دو سال گذشته بررسی کنیم، متوجه می شویم که نرخ بلیط دچار نوسان زیادی نشده است. در طی 2 سال همه گیری ویروس کرونا میزان تقاضای مسافرین برای انجام سفرهای زیارتی و سیاحتی نیز کاهش پیدا کرده بود و کلیه هواپیماها به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا تنها با 60 درصد ظرفیت مجاز به انجام پرواز بوده اند و در نهایت بلیط های هواپیما با افزایش قیمت مواجه نشدند.

همین امر موجب متضرر شدن ایرلاین ها شد که خسارت زیادی را به بار آورد. با این که سازمان شرکت هواپیمایی کشور طبق قانون شناورسازی، بلیط های هواپیما را قیمت گذاری می کند، درخواست ایرلاین ها جهت جلوگیری از زیان در تعیین نرخ بلیط بی تاثیر نیست.

در این رابطه رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به نرخ مصوب بلیط ها اعلام کرد که این نرخ در سال گذشته به تصویب رسیده و در سایت این سازمان بارگذاری شده است. همچنین این نرخ در وب سایت های فروش بلیط پرواز مانند رسپینا نیز قرار گرفته است. در حال حاضر هیچ تغییری در تعرفه بلیط پرواز ایجاد نشده است و مسافران می توانند بلیط هواپیما رسپینا را طبق نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری رزرو کنند.

افزایش تعرفه بلیط هواپیما در پایان سال 1401

براساس آخرین اخباری که در ماه های گذشته منتشر شد، رئیس کمسیون عمران خبر 30 درصد افزایش قیمت در بلیط های هواپیما را اعلام کرد و در مقابل رئیس سازمان هواپیمایی کشور این مورد را تکذیب نمود. وی بیان کرد با این که طرح افزایش تعرفه بلیط های هواپیما از 3 ماه قبل مطرح شده بود اما با آن مخالفت شده است. از طرفی رئیس کمسیون عمران مجلس اظهار داشت که مقاومت در برابر افزایش تعرفه بلیط هواپیما غیر ممکن است و مصوبه افزایش 30 درصد نرخ بلیط ها در شورای عالی تصویب شده و کلیه ایرلاین ها منتظر ابلاغیه و اجرای آن هستند.

3

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمسیون عمران مجلس با اعلام اینکه نرخ یک ساعت پرواز معادل 930 هزار تومان است و با افزایش 30 درصدی این قیمت به حدود 1 میلیون و دویست هزار تومان می رسد، اعلام کرد که مصوبه افزایش نرخ بلیط هواپیما را متوقف کرده ایم. در پی انتشار این خبر، ایرلاین ها با کاهش تعداد پروازها سعی در افزایش بهای بلیط هواپیما دارند که رضایی کوچی در پاسخ به این اتفاق، اظهار کردند که ایرلاین ها با بیان دلایل متفاوت، هواپیماهای خود را زمین گیر می کنند که در نتیجه گاهی اوقات بلیط هواپیما به سختی رزرو می شود. این در حالی است که در ایران 400 فروند هواپیما وجود دارد امام تنها 110 فروند از آن فعالیت می کنند.

با وجود اخبار ضد و نقیض برای افزایش قیمت ها در خرید بلیط پرواز، مسعود اسعد سامانی اعلام کرد که تقریبا 70 درصد هزینه های ایرلاین ها بسته به نرخ ارز دچار نوسان می شود و در پی آن با مشکلاتی برای سرویس دهی به مسافران مواجه می شوند.

تاثیر افزایش تعرفه بلیط هواپیما بر تقاضای مسافرین

افزایش تعرفه بلیط هواپیما در حالی که در ارائه خدمات و سرویس دهی به مسافران تغییری ایجاد نکند، منجر به کاهش تقاضای مسافران می شود. اما نظر اسعدی سامانی مخالف این امر بوده و با بیان این که در سال 1394، تعداد 268 هواپیما فعالیت داشتند و حدود 17 میلیون مسافر جابجا شده اند و با آزادسازی نرخ بلیط تا سال 1397 این مقدار به 24 میلیون مسافر رسید، مهر تاییدی بر این خبر زده اند. در انتها با اعلام نرخ مصوب می توانید در سایت سازمان هواپیمایی کشور و سایر سایت های مرجع،‌ قیمت نهایی پروازها را مشاهده کنید و برای برخورداری از تخفیف ویژه در این مورد بلیط هواپیما رسپینا را انتخاب کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها