کد خبر: 633391
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ۰۶:۳۰:۱۱
| |

بهترین زمان خوردن قهوه و چای؛ ۹۰ دقیقه بعد از بیدار شدن!

در طول روز ماده‌ای به نام آدنوزین در مغز تجمع پیدا می‌کند که باعث ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود. کافئین گیرنده‌های تشخیص این ماده را در مغز مسدود می‌کند.

بهترین زمان خوردن قهوه و چای؛ ۹۰ دقیقه بعد از بیدار شدن!
کد خبر: 633391
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ۰۶:۳۰:۱۱

دکتر علی‌اصغر هنرمند نوشت: برخی افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن، سراغ دم‌کردن چای و قهوه می‌روند و این بخشی از روتین روزانه‌شان است. اما اینجا می‌خواهیم به این افراد پیشنهاد کنیم که شاید بد نباشد مصرف کافئین را حدود ۹۰ دقیقه دیرتر شروع کنند تا از مزایای آن بیشتر استفاده کنند.

به گزارش آپدیت ام‌دی، یکی از دلایل اصلی مصرف کافئین، سرحال شدن و کاهش احساس خستگی است. در طول روز ماده‌ای به نام آدنوزین در مغز تجمع پیدا می‌کند که باعث ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود. کافئین گیرنده‌های تشخیص این ماده را در مغز مسدود می‌کند و در واقع مغز را فریب می‌دهد و با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین، سبب می‌شود که احساس کنیم خسته نیستیم. 

اما خوابیدن سبب کاهش تجمع آدنوزین در مغز می‌شود و بنابراین صبح‌ها و هنگام بیداری میزان آدنوزین مغز ما در کمترین حالت ممکن است. در چنین شرایطی در واقع بخش مهمی از کافئین مصرفی‌مان بلااستفاده باقی می‌ماند!

به همین خاطر پیشنهاد می‌شود برای مصرف کافئین حداقل ۹۰ دقیقه صبر کنیم تا میزان آدنوزین افزایش پیدا کند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد به‌تاخیر انداختن مصرف کافئین در ابتدای روز یک مزیت مهم دیگر هم دارد و آن کاهش احساس خستگی در هنگام «بعد از ظهر» است. خیلی اوقات احساس خستگی در عصرها به صورت ناگهانی به سراغ‌مان می‌آید و به نظر می‌رسد به‌تاخیر انداختن مصرف کافئین در ابتدای روز، شدت آن را به طور قابل توجهی کمتر می‌کند. البته انجام چرت روزانه‌ هم برای رفع خستگی بسیار موثر است که قبلا اینجا در موردش به طور کامل صحبت کرده‌ایم:

اما دو نکته:

- موضوعی که در این مطلب به آن اشاره کردیم یک «تئوری» است که توسط افراد زیادی امتحان شده و نظرات مثبت زیادی در موردش وجود دارد. اما روی آن هنوز پژوهش علمی زیادی انجام نشده و اثبات محکمی برای آن وجود ندارد.

- همانطور که گفتیم مصرف چای و قهوه در ابتدای روز بخشی از روتین روزانه برخی افراد است و تاثیر روانی آن هم به افزایش هوشیاری و احساس افزایش انرژی کمک می‌کند. بنابراین ممکن است برخی افراد همچنان ترجیح بدهند کافئین را در ابتدای صبح مصرف کنند و تصمیم آن با خودتان است. اما اگر آن را امتحان کردید، خوشحال می‌شویم نتیجه تجربه‌تان را با دیگران هم به‌اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها