کد خبر: 612684
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۱۸:۵۰:۴۲
| |

این بیماری خطرناک در ٢۰ سال گذشته در دنیا، دو برابر رشد داشته + علائم و دلایل

در بیست سال اخیر شیوع بیماری پارکینسون در دنیا دو برابر شده است و پیش بینی می شود در بیست سال آینده و تا سال ٢۰۴۰ میلادی این شیوع دو برابر شود. علت افزایش این شیوع دقیقا مشخص نیست امّا عواملی همچون آلودگی هوا ، دور شدن از سبک زندگی سالم و طبیعی و صنعتی شدن جوامع در این افزایش شیوع نقش دارند.

این بیماری خطرناک در ٢۰ سال گذشته در دنیا، دو برابر رشد داشته + علائم و دلایل
کد خبر: 612684
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ۱۸:۵۰:۴۲

علی شعیبی، دانشیارگروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پارکینسون در ابتدا یک بیماری حرکتی تلقی می شد امّا اکنون تنها یک بیماری حرکتی نیست و سیستم های دیگر بدن را هم در گیر می کند خاطر نشان کرد: این بیماری با علائمی همچون کندی حرکات ، رعشه یا لرزه ( ترمور ) و سفتی بدن همراه است، هر چند ممکن است علائم دیگری شامل مشکلات در راه رفتن ، قامت خمیده ، مشکلات حین ایستادن و علائم غیر حرکتی نیز مانند اختلال خواب ، افسردگی ، یبوست ، اختلالات شناختی به این بیماری اضافه بشود.

به گزارش بهداشت نیوز، متخصص بیماری های مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی با بیان اینکه علت ایجاد بیماری پارکینسون مشخص نیست و هنوز باید علم پزشکی پیشرفت بیشتری پیدا کند تا علت این بیماری تشخیص داده شود تصریح کرد: بر این اساس، اعلام قطعی راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری مشکل است امّا بعضی از کارها و فعالیت ها مانندورزش و فعالیت جسمانی ، تغذیه سالم سرشار از سبزیجات و میوه ها اثر نسبتا ثابت شده ای بر پیشگیری از این بیماری دارد.

آیا بیماری پارکینسون یک بیماری ژنتیکی است؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که "آیا بیماری پارکینسون یک بیماری ژنتیکی است؟" گفت:  بیماران پارکینسون دو دسته هستند دسته اول که حدود نود درصد جمعیت مبتلایان به پارکینسون را شامل می شوند،  افرادی هستند که بالای سن پنجاه سال هستند که در این دسته جنبه ژنتیکی بسیار بسیار پایین است امّا گروه دوم که بیماران زیر پنجاه سال هستند ریسک ژنتیکی بودن پارکینسون بیشتر است و احتمال اینکه فرزندان مبتلا بشوند افزایش می یابد.

شعیبی تصریح کرد: طبق مقالات معتبر منتشر شده در جهان، در بیست سال اخیر شیوع بیماری پارکینسون در دنیا  دو برابر شده است و پیش بینی می شود در بیست سال آینده و  تا سال ٢۰۴۰ میلادی این شیوع دو برابر شود. علت افزایش این شیوع دقیقا مشخص نیست امّا عواملی همچون آلودگی هوا ، دور شدن از سبک زندگی سالم و طبیعی و صنعتی شدن جوامع در این افزایش شیوع نقش دارند.

یک درصد از جمعیت جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند

وی با بیان اینکه حدود یک درصد از جمعیت جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند اظهار کرد: در ایران آمار دقیق و مشخصی از تعداد بیماران مبتلا به پارکینسون وجود ندارد، امّا بر اساس معتبرترین آمار ارائه شده حدود ١٣۰ تا ١۴۰ در صدهزار مبتلا به این بیماری هستند که آمار قابل توجهی است و از بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب دیگر نیز بیشتر است به طوریکه صاحب نظران و متخصصان معتقدند که از نظر سرعت افزایش رشد بیماران شاید پارکینسون در بین بیماری های گروه مغز و اعصاب رتبه اول را داشته باشد.

دانشیارگروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برخی تصور نادرستی دارند که افرادی که مبتلا به پارکینسون می شوند پایان زندگی شان است و امید خود را کاملا از دست می دهند و فکر می کنند این بیماری پیشرفت می کند و فرد ناتوان خواهد شد در حالیکه اینگونه نیست و می توان با دارودرمانی و  درمان های علامتی بیمار یک زندگی نزدیک به شرایط طبیعی داشته باشد.

چه بیمارانی کاندیدای درمان دارویی، جراحی و تزریقی هستند

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در پارکینسون ماده دوپامین در مغز کم می شود که خوشبختانه داروی افزایش سطح دوپامین وجود دارد که با مراجعه به پزشک و تجویز دارو می توان سطح دوپامین را به حالت طبیعی برگرداند تصریح کرد: آنچه مشخص است و بیمار نباید انتظار داشته باشد، درمان کوتاه مدّت است به این معنی که بیمار مجبور است دارو به مدت طولانی و حتی تا سال ها استفاده کند. غیر از درمان دارویی درمان های جراحی و تزریقی خاص هم وجود دارد که البته همه بیماران کاندید دریافت و استفاده از این نوع درمان نیستند و تنها در موارد خیلی پیشرفته و با نظر پزشک متخصص انجام می شود.

شعیبی با بیان اینکه هر چه علم پیشرفت پیدا می کند درمان های جدید و نوین کشف میشود و ما خیلی امیدوار هستیم در آینده نه چندان دور درمان کاملا قطعی پارکینسون را داشته باشیم اظهار کرد: در حال حاضر حتی برای مراحل پیشرفته پارکینسون ، اعمال جراحی و یا روش های تزریقی جدیدی وجود دارد که توسط اعضای هیات علمی و پزشکان متخصص گروه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام میشود که این امر به بیماران کمک بزرگی می کند.

از کجا بفهمیم پارکینسون پیشرفت نمی‌کند؟

وی تصریح کرد: باور نادرست دیگر این که افراد فکر میکنند لرزش اندام بخصوص دست ها و چانه خیلی علامت بد و نگران کننده ای است ، و این در حالی است که اتفاقا وقتی بیماری پارکینسون لرزش زیادی داشته باشد یکی از علائمی است که نشان می دهد پارکینسون پیشرفت زیادی نخواهد داشت.

وی با اشاره به برخی اقدامات درمانی نظیر سلول های بنیادی تاکید کرد: این اقدام درمانی در حال حاضر جنبه مطالعاتی و پژوهشی دارد و نتایج آن هنوز مشخص نیست و توصیه ای برای انجام این کار نداریم.

دانشیارگروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه برخی از مواقع شاهد مراجعه بیماران به سایر کشورها برای تهیه داروهای سلول های بنیادی و صرف هزینه های هنگفت در این زمینه هستیم اظهار کرد: این نوع درمان ها مورد تایید نیست و تنها درمان های مورد تایید درمان های  دارویی خوراکی و در شرایط خاص درمان های جراحی و تزریقی است که متخصص مغز و اعصاب در صورت صلاحدید بیماران را معرفی خواهند کرد.

افسردگی از علائم غیرحرکتی پارکینسون است

شعیبی با اشاره به ارتباط میان پارکینسون و افسردگی اظهار کرد: افسردگی بعنوان یکی از علائم غیرحرکتی پارکینسون است و حدود سی درصد از بیماران پارکینسون دچار افسردگی می شوند . همچنین بیماری پارکینسون در افراد افسرده بیشتر اتفاق می افتد چون افسردگی تا حدودی یک فاکتور مستعد کننده برای پارکینسون است ، ضمن اینکه برخی شباهت هایی هم میان این دو بیماری همچون کمبود دوپامین که در بیماری پارکینسون نقش دارد بعنوان عاملی برای افسردگی نقش دارد ولی با قطعیت عرض می کنم اینطور نیست که هر کسی افسردگی دارد پارکینسون میگیرد . فقط افراد افسرده نسبت به افراد غیرافسرده ریسک بالاتری برای ابتلا به پارکینسون خواهند داشت. البته در افسردگی تنها دوپامین نیست که نقش دارد کلیه مواد نوروترنسمیترهای عصبی نقش دارند. به هر شکل شیوع افسردگی بسیار بالاست و قرار نیست هر کسی افسردگی دارد مبتلا به پارکینسون بشود.

جیمز پارکینسون این بیماری را در سال ١٨١٨ کشف کردد و علائم آن را توضیح داد، هر چند در آن زمان این بیماری به نام پارکینسون شناخته نمیشد ولی بعد از شناخت این بیماری به احترام دکتر جیمز پارکینسون این بیماری پارکینسون نام گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها