کد خبر: 618247
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۱۷:۲۸:۵۶
| |

آشنایی کامل با تفاوت انواع جرثقیل های بازویی و تک پل آویز در صنعت که نمیدانید!

جابه‌جایی بار و محصولات سنگین همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها بوده است. این جابه‌جایی باید به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به بار یا محموله وارد شود و در عین حال امکان جابه‌جایی بارها با هر وزن و مقداری به راحتی وجود داشته باشد.

آشنایی کامل با تفاوت انواع جرثقیل های بازویی و تک پل آویز در صنعت که نمیدانید!
کد خبر: 618247
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۱۷:۲۸:۵۶

ابزار آلات مختلفی به این منظور وجود دارند که در کارگاه‌های صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به انواع جرثقیل اشاره کرد.

جابه‌جایی بار و محصولات سنگین همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها بوده است. این جابه‌جایی باید به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به بار یا محموله وارد شود و در عین حال امکان جابه‌جایی بارها با هر وزن و مقداری به راحتی وجود داشته باشد. ابزار آلات مختلفی به این منظور وجود دارند که در کارگاه‌های صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع جرثقیل اشاره کرد. جرثقیل‌ها از نظر نحوه اجرا در کارگاه یا کارخانه، کاربرد، میزان باری که قادر به جابه‌جایی آن هستند و بسیاری موارد دیگر به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع جرثقیل‌‌های صنعتی کدامند؟

جرثقیل یکی از کاربردترین وسایل برای حمل و جابه‌جایی وسایل و بارهای سنگین در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها است که انواع مختلفی دارد. این ابزار نوعی ماشین صنعتی است که بسته به ویژگی‌ها و ساختاری که دارد روی سقف، دیوارها و... نصب می‌شود و با کمک اپراتور هدایت می‌شود. بسته به اینکه جرثقیل از چه نوعی باشد، بارها توسط آن برداشته شده یا داخل ریل و آویز این وسیله قرار می‌گیرند و در مسیر مورد نظر جابه‌جا می‌شوند. از انواع مختلف جرثقیل‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جرثقیل‌های بازویی

جرثقیل‌های سقفی دو پل رونشین و ساده

جرثقیل‌های سقفی تک پل آویز

جرثقیل‌های سقفی تک پل رونشین و ساده

جرثقیل‌های دیواری

جرثقیل‌های آویز و....

در این میان جرثقیل‌های دو پل و جرثقیل‌های بازویی کاربرد و استفاده بیشتری در صنایع دارند که در ادامه به معرفی هر کدام و مزایا و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی دو پل چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع جرثقیل در صنایع، جرثقیل سقفی تک پل رونشین و جرثقیل سقفی دو پل است. این نوع از جرثقیل‌ها دارای دو مدل رونشین و ساده هستند که نوع رونشین به دلیل قابلیت‌های بیشتر مانند امکان حمل بار سنگین‌تر، استفاده راحت‌تر توسط اپراتور، ظرفیت بالای جابه‌جایی، قابلیت استفاده در کارگاه‌های بزرگ‌تر و بسیاری موارد دیگر مزایای بیشتری داشته و کاربردی‌تر است.

در بیشتر صنایعی که نیاز به جرثقیل سقفی است از نوع دو پل به خصوص در مدل رونشین استفاده می‌شود تا کنترل بارها ساده‌تر شده و پروسه جابه‌جایی آن‌ها حتی از گوشه‌‌ای‌ترین قسمت انبار هم امکان‌پذیر باشد. جرثقیل‌های دو پل در واقع دو پل جابه‌جایی هستند که روی سقف انبار متصل شده و جابه‌جایی محصول روی آن‌ها از طریق ریل انجام می‌شود.

مزایای  جرثقیل دو پل رونشین

پرکاربردترین نوع جرثقیل‌های سقفی دو پل، رونشین است که برخی از مزایای آن عبارتند از:

امکان نصب و استفاده در سازه‌هایی با سقف بزرگ

توانایی جابه‌جایی بار در مدت زمان کوتاه

توانایی جابجایی بار با ابعاد بزرگ و اندازه سنگین

طول مناسب قلاب و قابلیت تنظیم آن

کاربری راحت برای اپراتور

ایمنی بیشتر جابه‌جایی بار

نصب آسان روی ریل

و....

جرثقیل سقفی تک پل آویز

جرثقیل بازویی چیست و چه مزایایی دارد؟

از دیگر انواع جرثقیل که مانند نوع دو پل رونشین، کاربرد زیادی داشته و جزو جرثقیل‌های صنعتی پرطرفدار است، نوع بازویی را می‌توان نام برد. این مدل بیشتر در محیط‌های کار صنعتی کاربرد دارد و از نمونه‌های آن می‌توان صنایع ماشین‌سازی، جوشکاری یا مونتاژ را مثال زد. معمولا در کسب و کارهایی که نیاز به بلند کردن کالاهای سبک و ساده باشد از جرثقیل بازویی استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام جرثقیل بازویی پیدا است، این ماشین دارای یک بازو است که قلابی از سر آن آویزان است و محصولات به قلاب متصل شده و در مسیر مورد نظر جابه‌جا می‌شوند. از مزایای این نوع جرثقیل کاربردی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

ظرفیت جابه‌جایی بار تا 10 تن که با تقویت موتور و بازو به 15 تن هم می‌رسد.

قابلیت کار با بازو در زاویه 180 و 360 درجه

قابلیت چرخش بازو برای قرار دادن بار در نقاط مختلف

قیمت مناسب نسبت به دیگر انواع و مدل‌های جرثقیل به خصوص انواع سقفی

نصب و راه‌اندازی ساده

تعمیر راحت‌تر

قابلیت استفاده در کارگاه‌های مسقف و بدون سقف و عدم نیاز به تکیه گاه

و....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها