کد خبر: 658788
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ۱۳:۲۵:۰۴
| |

صعود به جام‌جهانی با آهنگ صادق بوقی/ شاهکار فوتسال افغانستان با مربی ایرانی

از نکات جالب درباره تیم‌ ملی افغانستان ‌این است که بیشتر بازیکنان این تیم ‌یا در ایران بازی می کنند یا سابقه پوشیدن پیراهن باشگاه‌های مختلف کشورمان را در کارنامه ‌دارند. ‌

صعود به جام‌جهانی با آهنگ صادق بوقی/ شاهکار فوتسال افغانستان با مربی ایرانی
کد خبر: 658788
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ۱۳:۲۵:۰۴

تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری بازی‌های جام‌ ملت‌های آسیا به این مسابقات راه پیدا کرده بود، موفق شد طعم خوش صعود به بازی‌های جام‌جهانی را هم بچشد. افغانستانی که در مرحله گروهی ‌یکی ‌از تیم‌های همگروه کشورمان بود به لطف پیروزی پرگل ملی‌پوشان ما در بازی آخر برابر کویت از مرحله گروهی صعود کرد اما در مرحله بعد با باخت نزدیک برابر تاجیکستان شانس رسیدن به جمع چهار تیم پایانی رقابت‌ها را از دست داد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، با این حال پس از حضور ازبکستان در جمع چهار تیم پایانی رقابت‌ها با شانس مجدد به بازی‌ها بازگشت و بعد از دو برد حالا یکی از تیم‌های مسافر بزرگ‌ترین رویداد فوتسالی در جهان خواهد بود. 

اما حلاوت این پیروزی برای ما ایرانی‌ها به جز اینکه برای کشور همسایه و همزبان به دست آمد یک افتخار دیگر هم داشت. مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی افغان‌ها در مدت زمان کوتاهی توانست فوتسال این کشور را متحول کند و پس از نایب‌قهرمانی در تورنمنت کافا و کسب مقام سومی در مسابقات بین‌قاره‌ای و حضور در جام ملت‌ها حالا این تیم را به جام جهانی هم رسانده است. قطعا صعود به جام جهانی از قابلیت‌ها و توان بالای مربیان ایرانی در عرصه فوتسال است. 

در واقع مرتضایی نماینده جامعه مربیان فوتسال ایران در قاره کهن محسوب می‌شود. مربی‌ای که با یک مشت جوان بی‌نام و نشان و در حضور تیم‌های باسابقه و قدرتمندی مثل ژاپن به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد تا سامورایی‌ها نمایش افغانستانی‌ها در جام جهانی را پای گیرنده‌های تلویزیونی منزل‌شان تماشا کنند! مرتضایی که دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت تربیت‌بدنی است و همین‌طور دبیر آموزش و پرورش محسوب می‌شود در رشته مربیگری در فوتبال هم مدارک معتبری دارد. وی دارنده مدرک A آسیا در فوتبال و یکی از مدرسان فیفا و فدراسیون فوتبال ماست که به عنوان مربی سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌های ابومسلم و پیام خراسان در لیگ برتر را هم در کارنامه فوتبالی‌اش دارد.

این مربی مشهدی بیشتر دوران سرمربیگری‌اش را در تیم‌ فوتسال فرش آرا مشهد در لیگ برتر پشت سر گذاشت و ۷ سال از عمر مربیگری‌اش را در این تیم سپری کرد. مرتضایی در تیم ملی افغانستان اولین تجربه ملی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. 

از دیگر نکات جالب درباره تیم‌ ملی افغانستان ‌این است که بیشتر بازیکنان این تیم ‌یا در ایران بازی می‌کنند یا سابقه پوشیدن پیراهن باشگاه‌های مختلف کشورمان را در کارنامه ‌دارند. ‌

افغانستانی‌ها پس ‌از صعود به جام‌جهانی در رختکن آهنگ معروف صادق بوقی را خواندند و رقصیدند تا پایانی خاطره‌انگیز در کشور تایلند رقم بزنند. در پایان بد نیست این نکته را هم یادآوری ‌کنیم که بنابر گفته علی صانعی، مربی اسبق تیم ملی، این کشور جنگ‌زده در یکی، دو سال حدود پنج برابر بیشتر از ما در فوتسال هزینه کرده و سرمایه‌گذاری کلانی در این رشته ورزشی انجام داده که مزدش را هم ‌گرفته است. این ‌موفقیت برنامه‌ریزی شده گوارای وجود این تیم‌ و مردم آسیب‌دیده‌ افغانستان.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها