کد خبر: 655844
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ۱۰:۲۵:۳۹
| |

قاسمپور: ممکن است به جام‌جهانی صعود نکنیم/ تا این مدیران در فوتبال هستند اتفاق مثبتی رخ نمی دهد/ با شکم گرسنه نمی شود فوتبالیست شد!

پیشکسوت فوتبال ایران می گوید باید آدم هایی که سالها در مدیریت فوتبال بوده اند و اقدام مثبتی انجام ندادند بروند تا شرایط تغییر کند.

قاسمپور: ممکن است به جام‌جهانی صعود نکنیم/ تا این مدیران در فوتبال هستند اتفاق مثبتی رخ نمی دهد/ با شکم گرسنه نمی شود فوتبالیست شد!
کد خبر: 655844
|
۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ۱۰:۲۵:۳۹

سال جدید فوتبال با برتری تیم ملی کشورمان در بازی‌های انتخابی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی مقابل ترکمنستان همراه بود‌.

به گزارش روزنامه اعتماد، ملی‌پوشان پس از حذف در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل قطر در اندیشه صعود به جام جهانی هستند. با ابراهیم قاسمپور، یکی از مربیان اسبق تیم ملی در خصوص وضعیت تیم ملی گپ و گفتی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 

تیم ملی سال جدید را با دو پیروزی مقابل ترکمنستان شروع کرد. نظر شما در این باره چیست؟

انتظار می‌رفت در زمین خودمان مقابل ترکمنستان بازی خوبی انجام بدهیم و به برد پرگل دست پیدا کنیم. حتی بیرون از ایران هم می‌توانیم مقابل تیم‌های اینچینی بازی خوبی را ارائه بدهیم اما در زمین ترکمنستان بازی خوبی را ارائه ندادیم. اگرچه کسب برد همیشه خوب است. به ‌طور کلی و با توجه به اینکه‌ ۸ تیم صعود می‌کنند و یک پلی‌آف هم دارد تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی مشکل خاصی ندارد. باید برنامه‌ریزی کنیم تا در جام جهانی بعد برای اولین ‌بار از گروه‌مان صعود کنیم.

با توجه به قدرت‌های نوظهوری مثل اردن و ازبکستان یا قطر - که‌ دو دوره به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسیده - صعود به جام جهانی دشوار نیست؟

شرایط ما به دلایل مختلف با آنها فرق می‌کند. ما از نظر نیروی انسانی و استعداد ذاتی بهتر هستیم اگرچه در فوتبال‌مان هزینه نمی‌کنیم و زیرساخت‌های‌مان خراب است. الان چه در باشگاهی و چه در ملی تیم‌های پایه ما برنامه‌ریزی خاصی وجود ندارد. بله، هیچ کس منکر این نیست که قطر الان دو دوره است که قهرمان جام ملت‌ها می‌شود که یک بحث جداگانه می‌طلبد و خودم هم در آنجا فوتبال بازی کردم. این تیم‌ها که اشاره کردید پیشرفت کردند اما ما نه. با در نظر گرفتن تمام این مسائل و با سبک و سنگین کردن وضعیت ما با آنها احتمال ۸۵، ۹۰ درصد نمی‌توانند برای ما دچار دردسر شوند. 15 -10درصد هم بله ممکن است اتفاق به سود ما رقم نخورد مثل چند سال پیش که برزیل با اینکه میزبان جام‌جهانی بود ۷ گل از آلمان خورد. فوتبال همین است اما از این اتفاقات یک بار رخ می‌دهد و ممکن است سالیان سال این اتفاق رخ ندهد، برزیل تیم کوچکی نیست و بازیکنان با استعداد زیادی دارد اما این اتفاق رخ داد. حالا هم ‌ممکن است برای ما این شرایط به وجود بیاید اما به نظرم این از آن اتفاقات نادر است.

شرایط و امکانات برای تیم ملی مهیاست که در جام جهانی تاریخ‌سازی کند ؟

به همین دلیل هم گفتم ۹۰ درصد صعود می‌کنیم اما باید پشتوانه‌سازی انجام شود. باید از بازیکنان جوان و با استعداد بیشتر استفاده شود تا با این آینده‌نگری جایگزین بازیکنان باتجربه شوند. مطمئنا برای این کار نیاز به بازی‌های تدارکاتی است البته نه بازی‌های آبکی! در این سال‌ها اگر با تیم‌های باشگاهی خودمان بازی می‌کردیم‌ بهتر بود تا با این تیم‌هایی که آوردند. نیاز است با تیم‌های صاحب سبک و نامدار و پرقدرت بازی کنیم تا عیار تیم ما دست‌مان بیاید.

از نظر شما مربیان تیم ملی بعد از بازی‌های جام‌ملت‌ها جوانگرایی کردند؟

باید به جوانان فرصت داده شود اما آینده‌نگری نشده است. وقتی باشگاه‌ها جرات استفاده از جوانان را ندارند تیم ملی باید از کجا تامین شود؟ در سطح ملی و باشگاهی استفاده از جوانان شهامت می‌خواهد. یک مدیر و مربی باید تبعات جوانگرایی را بپذیرد که در فوتبال ما خیلی کم است. شاید حق هم داشته باشند! مردم و شما رسانه‌ها را تحت فشار می‌گذارند، چون نتیجه‌گرا هستیم. ما 50 سال است که جام‌ملت‌ها را نبرده‌ایم و باید تغییر و تحول ایجاد می‌شد. اگر یکی شهامت داشته باشد و تبعات جوانگرایی را بپذیرد در آینده شرایط ما بهتر می‌شود.

در سالی که سپری کردیم ‌تنها موفقیت تیم ملی قهرمانی در تورنمنت کافا بود! به نظر شما فوتبال ما در سال گذشته سال موفقیت‌آمیزی را سپری کرد؟

کافا که یک تورنمنت آبکی بود! مسابقات با حضور سه تیم دیگری که در سطح ما نبودند که تورنمنت نمی‌شود. باشگاه‌ها به کنار شما نگاهی به عملکرد رده‌های پایه ملی ما داشته باشید که چه کاری انجام‌ دادند. این تیم‌ها وِل شدند! در رده‌های مختلف پایه نیاز به تمرینات مختلف است و باید مربیان این رده‌ها مشخص شده باشند و مربیان باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به فدراسیون بدهند و فدراسیون هم خواسته‌های مربیان تیم ملی را فراهم کند. مثل فراهم کردن بازی‌های دوستانه اما ببینید نه برنامه‌ای دارند و نه حتی مربیان پایه مشخص هستند. تیم بزرگسال هم شرایط بهتری ندارد؛ الان تیم امید باید به تیم بزرگسال بازیکن بدهد اما تیم امید که مربی ندارد. در فوتبال ما خیلی از بازیکنان حذف می‌شوند و در پایه‌ها اگر بازیکنی پول دارد یا خیلی شاخص هستند جذب باشگاه می‌شوند و بعد اگر ستاره باشند به تیم ملی برسند. وقتی آینده‌نگری نشود وضع فوتبال ما همین است که به قول ما آبادانی‌ها یک فوتبال دیمی است، یعنی فوتبال که باری به هر جهت است. الان باشگاه‌های اسپانیا و آلمان را ببینید؛ بازیکن ۱۶ ساله و ۱۷ ساله را ببینید در آنجا بازی می‌کنند و به تیم ملی می‌رسند. در فوتبال ما تا مدیریت تغییر نکند و این آدم‌هایی که سال‌های سال در فوتبال ما هستند و کار خاصی انجام ندادند، چون توانایی‌اش را ندارند، کنار نروند و جای خودشان را به آدم‌هایی که کارشان را بلدند ندهند هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد‌.

آرزوی شما در سال جدید چیست؟

اولین آرزوی من که مهم‌ترین مساله میان مردم است برطرف شدن مشکل اقتصادی آنهاست. امیدوارم بعد از سالیان سال این مردم که هم جنگ و هم فشارهای مختلفی را تحمل کرده‌اند مشکلات‌شان رفع شود. شما با شکم گرسنه نمی‌توانید بیایید کار خاصی در فوتبال یا ورزش انجام بدهید. امیدوارم این مشکلات حل شود تا تغییر و تحولاتی در ورزش ما ایجاد شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها