کد خبر: 653942
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۸
| |

بانمک، خشن، تمسخرآمیز و البته غرورانگیز؛ بهترین نقل‌قول‌های مورینیو

آقای «خاص» در هر حالتی که باشد، هرگز در ساختن یک تیتر مناسب برای رسانه‌ها شکست نخورده است.

بانمک، خشن، تمسخرآمیز و البته غرورانگیز؛ بهترین نقل‌قول‌های مورینیو
کد خبر: 653942
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۸

ژوزه مورینیو هیچ‌وقت برای چند کلمه کوتاه وارد کنفرانس خبری نشد، جز زمانی که گفت «ترجیح می‌دهد صحبت نکند.»

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از فورفورتو، در تمام طول این سال‌ها شما هرگز نمی‌دانستید ژوزه مورینیو قرار است در یک کنفرانس مطبوعاتی چه نوع شخصیتی را از خودش نشان دهد. مرد پرتغالی ممکن بود عصبانی باشد. طرد‌کننده باشد یا ممکن است پر از فشار باشد و البته همیشه او می‌تواند بسیار دلپذیر و جذاب باشد. با این وجود آقای «خاص» در هر حالتی که باشد، هرگز در ساختن یک تیتر مناسب برای رسانه‌ها شکست نخورده است. در اینجا، ما به برخی از بهترین نقل قول‌های مربی بزرگ نگاه می‌کنیم و تضمین می‌دهیم برخی از آنها شما را به خنده وادار می‌کند. (بخش نخست این نقل قول‌ها را امروز می‌خوانید و بخش دوم آن را در صفحه روز پنجشنبه اعتماد)

32- هیچ‌کس ما را دوست ندارد

همه منتظر بودند که چلسی در هر بازی پیروز نشود و روزی که ما شکست بخوریم، در کشور روز تعطیل اعلام خواهد شد. چلسی بین سال‌های 2004 تا 2006 خوب بود. خیلی خوب. با این حال، وقتی خوب هستید مشکل این است که مردم از شما انتظار دارند که لغزش کنید. چلسی ژوزه عناوین پیاپی را به دست آورد تا به آن تیم تبدیل شود.

31- رسیدن به رئال

من ژوزه مورینیو هستم و تغییر نمی‌کنم. من با تمام خصوصیات و عیب‌هایم به اینجا رسیده‌ام. شنیدن اینکه ژوزه اعتراف کند که او هم انسان است و به‌‌رغم اینکه «خاص» است، ایراداتی نیز دارد، لذتبخش بود. مورینیو وقتی در سال 2010 به عنوان سرمربی رئال‌مادرید انتخاب شد، این واقعیت را به همه اطلاع داد.

30- طرفدار گراهام پل نبودن!

«اگر از من بپرسید وقتی می‌دانم آقای پل داور ماست، از خوشحالی به هوا می‌پرم؟ قطعا نه.»

اینکه یک مربی با یک یا دو داور درگیر شود، اصلا غیرعادی نیست، اما ژوزه هنگام بحث درباره نظرش پیرامون گراهام پل بسیار رک بود. به جرات می‌توان گفت که این داور بازنشسته احتمالا در لیست کارت کریسمس ژوزه نیست.

29- دروگبا یک «غواص» است

«من دیگر مربی چلسی نیستم و دیگر مجبور نیستم از آنها دفاع کنم، بنابراین فکر می‌کنم اگر بگویم دروگبا یک غواص است درست است.»

اگر کسی مرد ساحل عاجی را به تقلب (شیرجه برای گرفتن خطا) در دوران مربیگری ژوزه در استمفورد بریج متهم می‌کرد، جنگ شروع می‌شد. با این حال، یک سال پس از ترک چلسی، ژوزه نظر دیگری در مورد دروگبا داشت.

28- حکم ونگر لعنتی!

«او متخصص شکست است.»

مورینیو در پاسخ به ادعای آرسن‌ونگر مبنی بر اینکه سایر مربیان لیگ برتر شانس قهرمانی خود را کمرنگ می‌کنند، زیرا «ترس از شکست» دارند جواب سختی داد. پاسخ ژوزه مستقیم و انصافا احتمالا کمی

تند بود. ‌گری لینهکر، مجری برنامه Match of the Day، گفت: «بیشتر از حد مورد انتظار.»

27- امتناع از صحبت

«چیزی برای گفتن ندارم.»

ژوزه پس از باخت 3-یک در خانه مقابل لیورپول در دومین حضورش در چلسی، یکی از مصاحبه‌های کوتاه‌ خود را بعد از بازی انجام داد. از رییس که در آن لحظات زیر آتش بود یکسری سوال پرسیده شد که بیشتر آنها را با همان چهار کلمه پاسخ داد. این سرسخت‌ترین حالت ژوزه بود.

26- اسب‌ها

«ما یک اسب کوچک هستیم. اسبی که هنوز به شیر خوردن نیاز دارد تا پریدن را یاد بگیرد.» مورینیو پس از شکست یک-صفر مقابل منچسترسیتی در خارج از خانه در سال 2014، به سرعت شانس قهرمانی چلسی را نادیده گرفت و اصرار داشت که آبی‌های آسمانی شهر منچستر و آرسنال دو «اسب بزرگ» هستند.

25- دقت روی انتخاب کلمات

«من واقعا ترجیح می‌دهم صحبت نکنم. اگر صحبت کنم، دردسر بزرگی درست می‌شود و نمی‌خواهم به دردسر بزرگی بیفتم.» پس از شکست شوک‌آمیز یک-صفر مقابل استون‌ویلا، ژوزه تمام تلاش خود را کرد تا مشکلی پیش نیاید. او افزود: «اگر من صحبت کنم متهم به بدنام کردن بازی می‌شوم.»

24- دفاع ضعیف

«این یک امتیاز بازی فوتبال نبود، یک امتیاز بازی هاکی بود... در تمرینات اغلب بازی‌های 3‌-3 انجام می‌دهم و وقتی گل‌ها به 4، 5 می‌رسد، بازیکنان را به رختکن برمی‌گردانم، زیرا آنها به درستی دفاع نمی‌کنند.»

این نظر ژوزه در مورد برد 5-4 آرسنال مقابل تاتنهام در سال 2004 بود.

23- چالش با رونالدو

«شاید او فکر می‌کند که همه ‌چیز را می‌داند و مربی نمی‌تواند به او کمک کند تا بیشتر پیشرفت کند.»

همیشه قرار بود در مقطعی بین این دو درگیری وجود داشته باشد. ژوزه یک‌بار جنبه فنی را برای کمک به پیشرفت فوق ستاره مطرح کرد و به گفته سرمربی، رونالدو «خیلی خوب از آن استفاده نکرد.»

22- تعطیلات

«همان‌طور که می‌دانید گالاس تعطیلات باور نکردنی داشت. امیدوارم او در گوادلوپ بسیار لذت برده باشد، جایی که فکر می‌کنم مکانی فوق‌العاده برای تعطیلات است، بنابراین او می‌خواست برای مدت طولانی در آنجا بماند.» ویلیام گالاس یک بار سفر تیم اصلی به امریکا را در مسابقات پیش فصل از دست داد، زیرا در تعطیلات خود بود و این مربی‌اش را عصبانی کرد.

21- تنها فرد!

«دوست داشته باشید یا نه، من تنها کسی هستم که سه لیگ مهم جهان را برده است. بنابراین، شاید به جای آقای خاص، مردم باید شروع به صدا زدن من با این لفظ کنند: تنها فرد.»

این رکورد ژوزه دوام نیاورد، زیرا کارلو آنچلوتی نیز این مجموعه را کامل کرد (لیگ برتر، لالیگا، سری آ). او آلمان و فرانسه را نیز فتح کرده است.

20- اتومبیل

«اگر یک بنتلی در خانه داشته باشید و استون مارتین را در گاراژ بگذارید، کمی احمق هستید.»

این تنها قیاس خودرویی نیست که ژوزه انجام داده است. با این حال، این یکی از بهترین قیاس‌های او است. عبارتی که برای توضیح اینکه چرا او تیم خود را به صورت چرخشی بازی می‌دهد، استفاده شد. به عبارت دیگر، او که به داشتن گزینه‌های خوب زیادی عادت کرده بود از همه آنها استفاده می‌کرد.

19- مسی کش می‌رود!

«چرا به مرد کاتالانی می‌گویند تقلب؟»

لیونل مسی بعد از بازی بارسلونا با چلسی که 2-یک شکست خورد واقعا اعصاب مورینیو را به‌هم ریخت. آسیر دل هورنو مدافع کناری تیم لندنی کارت قرمز دریافت کرد، اما ژوزه معتقد بود که این کارت توسط آرژانتینی بزرگ صحنه‌سازی شده است. مسی البته تحت تاثیر قرار نگرفت.

18- چیدن ریکاردو

«به نظر می‌رسد ریکاردو کاروالیو در درک مسائل مشکل دارد، شاید باید تست هوش بدهد یا به یک بیمارستان روانی یا چیزی برود.» ژوزه سرمربی سابق چلسی لزوما به بحث در مورد مسائل تیم پشت درهای بسته اعتقاد نداشت. کاروالیو تنها بازیکنی نبود که خشم پرتغالی‌ها را احساس کرد.

17- ونگر «فضول»

«من فکر می‌کنم او یکی از افرادی است که فضول است. او دوست دارد دیگران را زیرنظر بگیرد.»

مورینیو در سال 2005 پس از اظهارنظر سرمربی آرسنال در مورد زیرنظر گرفتن اشلی کول بازیکن چلسی، مورینیو به آرسن ونگر کنایه زد. او افزود: «بعضی از بچه‌ها هستند که وقتی در خانه هستند، با تلسکوپ بزرگی که دارند خانه‌های دیگران را نگاه می‌کنند.»

16- چالش با خدا!

«او باید واقعا فکر کند که من یک مرد بزرگ هستم. او باید واقعا این فکر را بکند، زیرا در غیر این صورت خدا این‌قدر به من موهبت نمی‌داد. او آن‌قدر به من کمک کرده که حتما باید نظر بسیار بالایی نسبت به من داشته باشد.» لازم به ذکر است که علاوه بر همه موهبت‌ها خدا مرد خوش‌تیپی را ساخته است. منظور ژوزه است.

15- جنجال با توپ جمع کن

«تو این کار را ادامه بده تا یک روز یکی به تو مشت بزند.»

مورینیو زمانی عصبانی شد که پسر بچه کریستال پالاسی برای پس دادن توپ به‌سزار آزپیلیکوئتا که به دنبال پرتاب سریع بود، خیلی طول داد. خوشبختانه سرمربی وقت چلسی، از محرومیت اتحادیه فوتبال انگلیس در امان ماند.

14- کوتاه کردن موی سر

«من می‌خواهم به بازیکنان جوان تیمم فشار بیاورم که مدل موی مناسبی داشته باشند.» همه ما در تعجب مانده بودیم که چرا خوزه تصمیم گرفت تمام موهایش را بتراشد، اما همان‌طور که او توضیح داد دلیلی برای آن وجود داشت.

13- سبک بازی اینتر

«مهم نیست چگونه بازی کنیم. اگر شما یک فراری دارید و من یک ماشین کوچک، برای شکست دادن شما در یک مسابقه باید چرخ شما را بشکنم یا در باک شما شکر بریزم.»

این یکی از بهترین‌ قیاس‌های سرمربی سابق اینترمیلان بود و تا حدودی ذهنیت پیروزی او را توضیح می‌داد.

12- پارک کردن یک گاو

«می‌توانید یک گاو را در وسط زمین قرار دهید که راه می‌رود و سپس بازی را متوقف کنید، زیرا یک گاو وجود دارد.» ژوزه یک‌بار پس از اینکه دید چلسی در مقابل نیوکاسل نتیجه‌ای کسب نکرد، کمی خسته شد. این مربوط می‌شد به کند شدن بازی توسط Magpies.

11- رومن آبراموویچ

«اگر رومن آبراموویچ در تمرینات به من کمک می‌کرد، در انتهای لیگ قرار می‌گرفتیم و اگر مجبور بودم در دنیای تجارت بزرگ او کار کنم، ورشکست می‌شدیم!» به هر حال رومن آبراموویچ هرگز خود را یک مربی تصور نکرد، اما فکر کردن به اینکه خوزه وارد تجارت شود یک فکر ترسناک است.»

10- شراب با فرگوسن

«بعد از بازی چهارشنبه در دفتر من با هم بودیم و صحبت کردیم و شراب خوردیم. این باشگاه فوتبال چلسی بود که شراب را خرید و بدیهی است که شراب آن کیفیت بالایی که «رییس» شایسته آن است، نداشت.» احترام مورینیو برای الکس فرگوسن آشکار است. او قول داد پس از یک‌بار نا امید کردن سرمربی یونایتد با یک بطری شراب استاندارد، جبران کند.

9- رشد جوانان

«بازیکنان جوان کمی شبیه خربزه هستند. فقط زمانی که خربزه را باز می‌کنید و می‌خورید، صددرصد مطمئن می‌شوید که خربزه خوب است.» اجازه ندهید هیچ کس به شما بگوید که خوزه فقط به خرید ستاره‌های شناخته شده علاقه دارد، زیرا هیچ چیز برای او لذتی بیشتر از کمک به بازیکنان جوان برای تبدیل شدن به خربزه‌های خوش طعم نداشت.

8- آنفلوآنزای پرندگان

«من بیشتر از آنفلوآنزای پرندگان می‌ترسم تا فوتبال. فوتبال در مقایسه با زندگی چیست؟» زمانی که ژوزه در چلسی از افرادی که بالاتر از او بودند احساس فشار کرد، کاری کرد که همه مدیران تحت فشار انجام می‌دهند. او با بهانه آنفلوآنزای پرندگان مرخصی گرفت. این همیشه یک تاکتیک هوشمندانه است.

7- املت

«در سوپرمارکت، شما تخم‌مرغ کلاس یک، کلاس دو، کلاس سه دارید. برخی از آنها گران‌تر از بقیه هستند و برخی املت‌های بهتری به شما می‌دهند. بنابراین وقتی تخم‌مرغ‌های کلاس یک در فروشگاه هستند و شما نمی‌توانید به آنجا بروید، مشکل دارید.» یک قیاس استثنایی، البته نسبتا طولانی، دیگر. ژوزه البته با این مثال به بحران مصدومیت در چلسی اشاره می‌کرد.

6- او جادوگر نیست

«ببین، من یک مربی هستم، من هری پاتر نیستم. او جادویی است، اما در واقعیت، جادو وجود ندارد. جادو تخیلی است و فوتبال واقعی.» پس از تساوی صفر-صفر مقابل مایورکا در اولین بازی خود در هدایت رئال‌مادرید، خوزه به سرعت تایید کرد که علی‌رغم اینکه «خاص» است، او یک جادوگر نیست.

5- فکر کردن به روزنامه‌ها

«من همیشه دوست داشتم مربی یک باشگاه بزرگ در ایتالیا باشم. کار در اینتر برای من چالش بزرگی است و من معتقدم که می‌تواند برای روزنامه‌نگاران بسیار سرگرم‌کننده باشم.» دلیل شماره یک مورینیو برای مربیگری در ایتالیا؟ سرگرم کردن خبرنگاران فوتبال ایتالیا.

4- پتوی ترمه

«مثل داشتن پتویی است که برای تخت خیلی کوچک است. پتو را بالا می‌کشید تا سینه‌تان گرم بماند ‌آن وقت پاهای‌تان بیرون می‌ماند. من نمی‌توانم پتوی بزرگ‌تر بخرم، زیرا سوپرمارکت بسته است، اما پتویی که دارم از ترمه است!» این نقل‌قول زمانی گفته شد که پنجره نقل و انتقالات بسته شده بود و تیم ژوزه مصدوم زیاد داشت.

3- تواضع

«ما در حال حاضر در صدر هستیم اما نه به خاطر قدرت مالی باشگاه. ما به دلیل سختکوشی من برای کسب جام‌های زیادی رقابت می‌کنیم.» خوزه مشتاق بود این ایده را که ثروت رومن آبراموویچ ارتباطی با موفقیت‌های چلسی در اواسط دهه 2000 داشت را رد کند.

2- جورج کلونی

«اگر فیلمی از زندگی من بسازند، فکر می‌کنم باید از جورج کلونی بخواهند که نقش من را بازی کند. او یک بازیگر خارق‌العاده است و همسرم فکر می‌کند که او می‌تواند ایده‌آل باشد.» اعتراف کنید! شما هم می‌روید و این فیلم را تماشا می‌کنید. اگر این کار را کردید، مراقب همسر خوزه باشید.

1- «خاص»

«لطفا مرا مغرور خطاب نکنید، زیرا آنچه من می‌گویم درست است، من قهرمان اروپا هستم. فکر می‌کنم فردی خاص هستم.» لقب مشهور مورینیو به زمانی برمی‌گردد که او برای اولین دوره سرمربیگری خود در استمفوردبریج به چلسی رفت. او یک کنفرانس مطبوعاتی به یاد ماندنی برگزار کرد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها