کد خبر: 651545
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۱۳:۱۹
| |

گل قطر آفساید بود؟ طارمی و بیرانوند کم‌کاری کردند؟

از روزی که ایران مقابل قطر شکست خورد، عده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی تئوری های توهم توطئه خود را به شکلی کادوپیچ شده به خورد مخاطب فارسی زبان داده‌اند.

گل قطر آفساید بود؟ طارمی و بیرانوند کم‌کاری کردند؟
کد خبر: 651545
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۲:۱۳:۱۹

تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها باخت. باختی که اعصاب همه ما را به هم ریخت و حسرتی بزرگ به جا گذاشت. مخصوصا وقتی به این فکر می‌کنیم که در نزدیک‌ترین حالت ممکن با قهرمانی قرار داشتیم و آن را از دست دادیم. 

به گزارش روزنامه اعتماد، ناراحتی ما نقدهای تندی به دنبال داشته و ادامه خواهد داشت، اما این عصبانیت، هیجان‌زدگی و دلخوری نباید باعث شود که عده‌ای بتوانند عقل و منطق‌مان را بازیچه کنند.

از روزی که ایران مقابل قطر شکست خورد، عده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی تئوری‌های توهم توطئه خود را به شکلی کادوپیچ شده به خورد مخاطب فارسی‌زبان داده‌اند. در ابتدا با توجه به حجم حماقتی که پشت این محتواها وجود داشت، به نظر می‌رسید کسی توجه نخواهد کرد ولی به زودی فهمیدیم که ‌ای دل غافل! نه تنها مورد توجه قرار گرفتند که در حال بازنشر هستند و تحلیل‌هایی را به دنبال داشته‌اند!

اولین مورد بحث گل معز علی بود. یک فرد عرب زبان که می‌گفتند خبرنگار کجاست، ویدیویی منتشر کرد و مدعی شد کمک داور ویدیویی دستکاری شده بود تا گل آفساید بازیکن قطری به اشتباه صحیح اعلام شود! کل فضای رسانه‌ای و مجازی پر شد از اینکه قطری‌ها VAR را دستکاری کردند که بتوانند صعود کنند. برخی هم این را گذاشتند کنار سبقه قطری‌ها در اقدامات مشکوک مالی برای گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 و نتیجه گرفتند سر تیم ایران بریده شد! هر قدر گفتیم چنین چیزی از اساس محال است، هر قدر نوشتیم دستکاری VAR اتهام بسیار بزرگی است که نه فقط یک داور که کل یک کنفدراسیون را مخاطب قرار می‌دهد به خرج کسی نرفت. بالاخره چند نفر مجبور شدند با فرمول‌های ریاضی و استفاده از نقطه پرسپکتیو و اینها به متوهمان و ساده‌لوحان بقبولانند که VAR دستکاری نشده بود و گل معز علی به درستی به ثمر رسید. 

بعد از داستان کم‌کاری عمدی مهدی طارمی و بیرانوند مطرح شد. عده‌ای از خدا بی‌خبر صحنه‌هایی از شل دویدن طارمی و گل سوم قطر و عکس‌العمل ناقص بیرانوند را گذاشتند کنار هم که ببینید این دو ستاره اصلی تیم چطور کم‌کاری کردند! نوشتند این دو نفر پول گرفته بودند! برخی کاربران هم که بنا به دلایلی دل خوشی از این ستاره‌ها نداشتند، جو دادند که بله! ایران به کم‌کاری طارمی و بیرانوند باخت. ادعایی احمقانه که حتی ارزش پاسخ هم نداشت، اما به اندازه‌ای وایرال شد که مجبور شویم اینجا به چالش بکشانیمش. 

برخی هم پا را از ایران فراتر گذاشتند و بعد از اتفاقات بازی قطر با اردن در فینال که میزبان با سه پنالتی برنده شد، نوشتند از همان ابتدا مشخص بود که قرار است قطر قهرمان شود! اینها اظهارات و اکت‌های بازیکنان اردنی شاکی از داوری فینال را وایرال کردند که ببینید! همه می‌گویند قطر برای این قهرمانی پول خرج کرده وگرنه چطور ممکن است در فینال سه تا پنالتی اعلام شود؟! بدون توجه به اینکه کارشناسان داوری صحت پنالتی‌هایی که داور چینی گرفته بود را تایید کردند. بدون توجه به این نکته که اعلام پنالتی برای داور سهمیه ندارد! یعنی این‌طور نیست که اگر داور دو تا پنالتی گرفت دیگر پنالتی نگیرد! داور موظف است هر بار خطایی در محوطه جریمه رخ داد نقطه پنالتی را نشان دهد. از یک تا هزار بار! 

بیایید از این تئوری‌های توطئه عبور کنیم. قطر قهرمان شد، چون بازی‌هایش را برد. ما نشدیم، چون باختیم. اردن هم نشد، چون باخت! خودمان را با اراجیفی مثل پول‌پاشی قطری‌ها یا دستکاری VAR سر کار نگذاریم. از آن مهم‌تر با این حرف‌ها اجازه ندهیم دست‌اندرکاران تیم ملی از مدیران تا مربیان و بازیکنان از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها