کد خبر: 651008
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۱۲:۱۸:۴۹
| |

بختیاری زاده در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در نیمه دوم بازی مقابل ژاپن بغض فوتبال ایران ترکید/ مردمی که به لحاظ اقتصادی مشکلات فراوانی دارند به شادی قهرمانی کشورمان نیاز دارند

سیاوش بختیاری زاده می گوید که شانس ایران مقابل قطر بسیار بیشتر است.

در نیمه دوم بازی مقابل ژاپن بغض فوتبال ایران ترکید/ مردمی که به لحاظ اقتصادی مشکلات فراوانی دارند به شادی قهرمانی کشورمان نیاز دارند
کد خبر: 651008
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۱۲:۱۸:۴۹

تیم ملی فوتبال کشورمان برای شکسته شدن طلسم ۴۸ ساله نیاز به برتری مقابل قطر دارد به این امید که بتواند به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان قلعه‌نویی‌ که در مرحله قبل با یک ‌نمایش چشم‌نواز ژاپنی‌ها را شکست ‌داده بودند‌، فوتبال‌دوستان را امیدوار کردند و حالا هم روی کاغذ شانس بیشتری نسبت به عنابی‌پوشان دارند. اما درخشش بازیکنان‌ جنوبی تیم ملی در این دوره از مسابقات دلیلی شد با سیاوش بختیاری‌زاده یکی از‌ پیشکسوتان خوشنام آن منطقه‌ تماس بگیریم. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی «اعتماد» با این مربی را می‌خوانید.

 

ابتدا نظر خود را از پیروزی مقابل ژاپن بگویید؟

دیدم و مثل همه ایرانی‌ها لذت بردم . بازی با ژاپن اوج فوتبال ما بود و توان بچه‌های ما بسیار بالاست. شاید به مردم ما در بازی با سوریه شوک وارد شد که چرا تیم ملی در سطح کلاسیکی که همه انتظار دارند، بازی نمی‌کند، اما به یک‌باره مقابل ژاپن بغض فوتبال ما ترکید. در نیمه دوم تیم ملی یک نمایش فوق آسیایی داشت و به آنچه حقش بود هم رسید و بحق به مرحله نیمه نهایی رسیدیم.

در بازی مقابل هنگ‌کنگ و سوریه دور از انتظار ظاهر شدیم، علتش چی بود؟

اعتقاد شخصی من این است که بازی‌های مرحله گروهی و بازی مقابل سوریه بازی‌های تدارکاتی بود که خیلی جلوتر از بازی‌های جام ملت‌ها باید برگزار می‌شد، اما متاسفانه به دلایل سیاسی و مشکلاتی که برای کشورمان به وجود می‌آورند، نشد. در سایر رشته‌ها همین‌طور است و ورزشکاران ما هیچ‌ وقت با آمادگی کامل در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت نمی‌کنند، اما از بس ماشاءالله قوی هستند که بازی‌های مقدماتی مسابقات برای‌شان بازی‌های تدارکاتی می‌شود. ما پس از بازی‌های تدارکاتی که همان مقدماتی و بازی با سوریه بود به مصاف ژاپن رفتیم که اوج تکامل فکری و تاکتیکی و تکنیکی تیم ملی ما بود به خصوص در نیمه دوم مثل پرنده‌ای که از قفس آزاد شود، تیم ملی ما آزاد شد و توانست فوتبال بازی کند. رها شدن تیم فوتبال ما رهایی بغض گلوی طرفداران فوتبال ما بود که بسیاری در جای جای وطن بی‌اختیار اشک شوق ریختند که جوان‌های‌شان آنقدر زیبا بازی کردند و به جرات بگویم قوی‌ترین تیم چند سال اخیر آسیا را پس از سال‌ها شکست دادیم.

شما اهل جنوب کشور هستید و در این منطقه سال‌ها مربیگری کردید، نظرتان درباره عملکرد بازیکنان جنوبی تیم ملی مثل محبی و طارمی و قایدی چیست؟

سال‌های سال تیم ملی ما روی کاکل بازیکنان جنوبی می‌چرخید، از اولین جام جهانی در سال ۱۹۷۸ تا جام جهانی ۲۰۰۶ نسل حسین کعبی و بداوی و مبعلی. از زمانی که پای بچه‌های جنوب از تیم ملی قطع شد و نتوانستیم بازیکن جنوبی به تیم ملی تزریق کنیم، مشکلات زیادی برای تیم ملی به وجود آمد. چرا تیم ملی در زمان حضور بازیکنان جنوبی موفق بود، بحث جداگانه است، اما همین تیم ملی فعلی، وقتی تیم‌های دیگر با تجهیزات و تاکتیک‌هایی که مربیان بزرگ‌ خارجی در آنجا طراحی و تیم ملی ما را قفل می‌کنند، تکنیک فردی بچه‌های جنوب است که می‌تواند گره‌گشا باشد. در باشگاه‌ها همین‌طور است. در تیم ملی ما هم قایدی و طارمی و محبی درست است که بچه‌های بوشهر هستند، اما جنوبی به حساب می‌آیند و آن تکنیک ناب بچه‌های این منطقه را مادرزاد به ارث بردند و به تیم ملی تزریق کردند! اگر بچه‌های خوزستان، بچه‌های جنوب تعدادشان بحق و شایسته بیشتر شود، می‌توانیم مقابل بسیاری از تیم‌های تاکتیکی دنیا به لحاظ تکنیکی برتری خودمان را اثبات کنیم. می‌خواهم برگردم ‌به گذشته نه چندان دور و بازی ایران مقابل الجزایر که یکی از بهترین بازی‌های تاریخ‌ ما بود. مجید ‌نامجومطلق جنوبی نیست، اما تکنیک ناب او باعث شد همه فکر کنند‌ که او اهل جنوب است! در آن بازی، هر بازیکنی از تیم ما صاحب توپ می‌شد به مجید که سن کمی داشت، انتقال می‌داد و تکنیک ناب مجید الجزایری‌ها را مغلوب کرد. حیف که زود مصدوم و از فوتبال ملی ما دور شد.

برسیم به بازی با قطر. شانس ما مقابل این تیم برای پیروزی بیشتر است؟

الان پیش من حاج حسین کعبی نشسته است و همین صحبت را با او می‌کردیم که روی کاغذ شانس تیم ‌ما خیلی بیشتر است، اما روی کاغذ مقابل سوریه هم شانس زیادی داشتیم همچنین مقابل هنگ‌کنگ یا ژاپن مقابل عراق و ویتنام هم شانس بالایی داشت، اما در زمین فوتبال ممکن‌ است اتفاقات عجیبی رخ دهد و همین اتفاقات است که فوتبال را جذاب می‌کند. فوتبال در تمام کشورها متحول شده و سرمایه‌های زیادی کردند . قطر هم‌ یک تیم چندملیتی است که از سال‌های قبل سرمایه‌گذاری زیادی کردند و میزبان جام جهانی هم بوده است و مطمئن باشید با این امکانات میزبان بازی‌های مهم زیادی هم خواهد بود و از طرفی نگاه مهربانانه فیفا و afc برای دادن این میزبانی‌ها به این کشور می‌تواند کار تیم ملی ما را سخت کند، اما همان‌طور که مردم در رسانه‌ها می‌گفتند ایران بباز نیست! شعار قشنگی هم داریم «تا پای جان برای ایران». بچه‌های ما ایستادگی می‌کنند و مطمئن باشید بچه‌های ایران در تمام رشته‌های ورزشی با تمام وجود و با تمام احساس‌شان و با رعایت مسائل فنی هم قطر را شکست می‌دهند که کره جنوبی را که به نظر من سخت‌ترین رقیب ماست در فینال شکست دهیم.

هنوز بازی اردن و کره شروع نشده از فینالیست شدن کره جنوبی می‌گویید؟ فردا هم که این مصاحبه چاپ شود تکلیف فینالیست مشخص شده!

ان‌شاءالله کره، اردن را شکست می‌دهد و بعد از بازی تماس می‌گیرید و ادامه مصاحبه را بگیرید! البته خیلی بهتر است اردن فینالیست شود هم به دلیل اینکه مسلمان هستند و هم در غرب آسیا حضور دارند، اما قهرمانی زمانی لذت دارد که در فینال، کره را دو بر صفر شکست دهید!

صحبت خاصی مانده؟

تشکر می‌کنم از تمام اصحاب رسانه و هشتاد میلیون ایرانی که پشت بچه‌های تیم ملی ماندند و ان‌شاءالله در این روزهای سخت که مردم از نظر اقتصادی و معیشتی مشکلات فراوانی دارند، بچه‌ها همت کنند و با دست پر به کشور برگردند. مردم ما برای شادی کردن به این قهرمانی نیاز دارند.

راستی سرمربی تیم ملی انتقادات را قبول ندارد. شما فکر می‌کنید انتقادات از تیم ملی مغرضانه بود؟

با قلعه‌نویی هم همبازی بودیم و هم از یک نسل مربیگری کردیم و ان‌شاءالله که تیم ملی با او قهرمان شود تا بگوییم نسل ما موفقیت داشته، اما اگر امروز تیم ملی مقابل ژاپن فراتر از فوتبال آسیا بازی می‌کند باید بپذیرند که در این بازی خوب انتقادات نقش داشته است و اگر انتقادات بحق نبود، نمی‌رفتند به دنبال ترمیم اشتباهات. نه قلعه‌نویی، بلکه تمام مربیان باید گوش خودشان را به انتقادات باز کنند و امیر بپذیرد که این انتقادات از سر کینه‌ نیست و همه تیم ملی را دوست دارند. همه نقاط ضعف را ‌می‌بینند و می‌گویند و مربیان ما باید با جان و دل بپذیرند تا مثل نیمه دوم بازی با ژاپن فوتبالی با کلاس جهانی به نمایش بگذارند تا همه ما لذت ببریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها