کد خبر: 650430
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ۰۵:۳۵:۱۳
| |

سرمربی پیشین تیم ملی در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مایلی کهن: با قلعه‌نویی اختلاف دارم اما برای او و تیم ملی جلوی ژاپن آرزوی موفقیت می کنم/ مشکلات عدیده مردم باعث ایجاد فاصله بین تیم ملی و طرفداران شده است

محمد مایلی کهن سرمربی پیشین تیم ملی می گوید امیدوار است امروز تیم ملی بتواند ژاپن را شکست دهد تا برای ساعاتی مردم خوشحال باشند.

مایلی کهن: با قلعه‌نویی اختلاف دارم اما برای او و تیم ملی جلوی ژاپن آرزوی موفقیت می کنم/ مشکلات عدیده مردم باعث ایجاد فاصله بین تیم ملی و طرفداران شده است
کد خبر: 650430
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ۰۵:۳۵:۱۳

تیم ملی فوتبال کشورمان در یک بازی دشوار و نفسگیر از سد سوریه گذشت تا در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن برود.

به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان قلعه‌نویی در غیاب مهدی طارمی کار سختی مقابل سامورایی‌ها خواهند داشت اما در صورت پیروزی مقابل این تیم سختکوش امید زیادی خواهیم داشت که پس از ۴۸ سال به فینال مسابقات راه پیدا کنیم. با محمد مایلی‌کهن سرمربی سابق تیم ملی کشورمان که در سال ۹۶ میلادی همراه با نسل طلایی ایران با بدشانسی از رسیدن به فینال جام ملت‌ها بازماند درخصوص شرایط این روزهای تیم ملی گفت‌وگو کردیم. مایلی‌کهن که همیشه دغدغه اجتماعی و مردم را دارد در این مصاحبه هم اظهاراتی درخصوص اوضاع اقتصادی کشور داشت و از تیم ملی گفت و البته برای تیم ملی با قلعه‌نویی در بازی مقابل ژاپن آرزوی موفقیت کرد.

 

تیم ملی به سختی از سد سوریه گذشت. چرا کارمان مقابل این تیم گره خورده بود؟

این‌طور که ما می‌بینیم و در خبرها می‌آید هر صحبتی که پیرامون تیم ملی شود به مذاق مربیان تیم ملی خوش نمی‌آید! به نوعی دوست و طرفدار تیم ملی و کشورتان نیستید. اما بازی با سوریه در نیمه اول تقریبا برتر از آنها بودیم و در نیمه دوم وضعیت‌مان رو به تحلیل رفت و بعد از اخراج طارمی کار برای‌مان سخت‌تر شد، اما خدا را شکر روی ضربات پنالتی عالی کار کردیم و بیرانوند هم خوب کار کرد و توانستیم از این مرحله صعود کنیم. بازی آسانی نبود.

مقابل سوریه اشتباهات فردی بازیکنان زیاد بود. علتش دست‌کم گرفتن حریف بود؟

با توجه به اینکه بیش از نیم قرن است که در فوتبال هستم این نیست که بازیکنان بروند درون زمین بخواهند حریف را دست‌کم بگیرند یا بازی خودشان را انجام ندهند. ما مقابل سوریه این‌طور نبوده که همیشه کار راحتی داشته باشیم حتی زمان من هم کارمان مقابل این تیم آسان نبود‌. در این بازی با اخراج طارمی کار گره خورده بود و با اخراج طارمی کار بدتر شد تا کار به ضربات پنالتی بکشد و با عملکرد عالی بچه‌ها در پنالتی به مرحله بعدی برسیم.

در کل عملکرد تیم ملی در این مسابقات یکی در میان خوب و بد پیش رفتیم. تغییرات زیاد باعث ناهماهنگی بعضی از خطوط سیستم تیم ما شد. تغییرات زیاد مقابل ژاپن ممکن است تیم ملی را دچار دردسر کند؟

آنچه مشخص است که همراهان تیم ملی خوش‌شان نمی‌آید که بگوییم در کنار نقاط قوت تیم ملی ضعفی هم داشتیم. خیلی زود به آنها برمی‌خورد و از همان‌جا هم منتقدان را به رگبار می‌بندند. باید منتظر بود تا بازی‌ها تمام شود آن وقت راحت‌تر و جامع‌تر می‌توانیم پیرامون مسابقات صحبت کنیم. من اختلاف زیادی با سرمربی تیم ملی دارم اما دلم می‌خواهد که تیم ملی کشورم موفق باشد.

قطعا شما هم دوست دارید تیم ملی کشورمان موفق شود.

بله، اما برداشت آقایان طور دیگری است. با تمام این حرف‌ها دلم می‌خواهد تیم ملی کشورم در بازی با ژاپن هم موفق شود هر چند بازی آسانی نیست.

درباره بازی با ژاپن چه نظری دارید؟

درست که در این بازی‌ها خوب ظاهر نشده و به‌رغم آنکه در مسابقات تدارکاتی بی‌نظیر کار کرده بود و مثلا به آلمان ۴ تا زده بود با این حال ژاپن همیشه ژاپن است و ما هم ایران هستیم و امیدوارم بتوانیم این تیم را ببریم و دل مردم برای ساعاتی هم که شده شاد شود و کمی از مشکلاتی که دامنگیر شده کم شود.

درخصوص درخواست تعویق بازی با ژاپن که مورد موافقت هم واقع نشد، صحبتی دارید؟

این هم از آن حرف‌هاست چون وقتی برنامه مسابقات اعلام می‌شود بر همان اساس جلو می‌روند. کمااینکه ما مقابل سوریه نزدیک به یک هفته استراحت داشتیم اما تیم‌های دیگر این‌طور نبودند. این تصمیم AFC است و تغییری ایجاد نمی‌شود.

در بین صحبت‌های‌تان به شادی مردم در صورت پیروزی بر ژاپن اشاره کردید. خیلی‌ها اعتقاد دارند نسل فعلی به لحاظ محبوبیت نسبت به نسل دوره مربیگری شما در تیم فاصله زیادی دارند. فکر می‌کنید چرا مردم با این بازیکنان زیاد ارتباط برقرار نمی‌کنند یا نتایج تیم ملی مثل سابق برای خیلی‌ها اهمیت زیادی ندارد؟

این دو دوتا چهارتای ساده است! این به علت مشکلات عدیده‌ای است که مردم دارند که من و شما می‌دانیم و فکر می‌کنم فقط مسوولان هستند که نمی‌دانند! اصلی‌ترین مشکل مردم این گرانی‌ها است و هر روز سفره مردم کوچک و کوچک‌تر می‌شود از آن طرف مردم می‌بینند به کشورهای مختلف کمک می‌شود این عوامل سبب می‌شود که ملت ناامید شوند. بارها گفتم بازهم می‌گویم دین ما گفته چراغی که به خانه خود رواست به دیگران سپردن حرام است! یا اول وجود بعدا سجود. یعنی اول وجود خودت بعد همسایه و دیگران اما حالا برعکس شده یا در مملکت خرج‌های بی‌مورد زیاد است. خب اگر پول نداریم باید در هزینه‌های جانبی رعایت کنیم. در این زمینه اگر اسکار بود به ما می‌دادند! روز و هفته و ماه نیست که چندین سمیناهار برگزار نشود! من دیگر نمی‌گویم سمینار بلکه سمیناهار است و اجلاس مختلف! از اقصا نقاط دنیا به کشور ما می‌آیند و ما میزبان آنها هستیم. برای اینها پول پرداخت نمی‌شود؟ از طرف دیگر اکثر کشورهایی که همراه ما هستند و وضع‌شان خوب نیست ما به آنها کمک می‌کنیم آن‌هم کمک‌های بسیار زیاد. آن وقت شما چطور می‌خواهید حال و روز مردم کشورت شاد باشد؟ بعد از آن همه جلسات و دعوا و صحبت تازه کمی حقوق کارگر و کارمندان را زیاد کردند. اگر خانه هم داشته باشید با 10 میلیون می‌شود زندگی کرد؟

مسلما نه!

خب من که حقوقم 10 میلیون است باید از راه خلاف زندگی کنم دیگر! پس چطور این همه هزینه می‌کنیم؟ از تکرار حرف‌هایم خسته شدم! این همه در سمینار و اجلاس هزینه می‌کنیم یا برای اعیاد مذهبی و غیرمذهبی چقدر هزینه می‌کنیم؟ الان در شهادت‌ها بیشتر از اعیاد هزینه می‌کنیم، اینها یک‌سری واقعیت است خب اینها پول نیست؟ اینها خرج مردم بشود‌‌.

از طرفی مردم هزینه‌هایی که در فوتبال عربستان می‌شود را با فوتبال کشور خودمان مقایسه می‌کنند! نظر شما در این رابطه چیست؟

ما خیال می‌کنیم عربستانی‌ها پول‌شان را دور می‌ریزند. مثلا رونالدو را 300 میلیون دلار پول دادند خب اولا عربستان الان در جهان معروف شد و در ثانی از بغل رونالدو تا الان سه هزار میلیارد درآمد داشتند. الان هم که می‌بینید روابط‌شان را با کشورهای دیگر بهتر کرده‌اند، چراکه بدون رابطه با کشورهای دیگر نمی‌توانید زندگی کنید. دنیا مرز ندارد شما کشورهای اروپایی را می‌بینید، مرزی دارند؟ چی بگویم از بس که حرف زدیم افسردگی گرفتیم!

یک سوال متفاوت تا بحث را عوض کنیم. برای قلعه‌نویی آرزوی موفقیت می‌کنید تا باعث خوشحالی او شود؟

یقین بدانید باعث خوشحالی او نمی‌شود! اما وقتی می‌گویم برای تیم ملی آرزوی موفقیت و پیروزی دارم و این شامل همه می‌شود‌.

علیرضا فغانی با اخراج یک بازیکن عراقی مورد حمله بسیاری قرار گرفت. در این باره هم صحبتی می‌کنید؟

شکی در این نیست که فغانی بهترین داور تاریخ فوتبال ما است. البته عزیزانی بودند که قبلا در جام جهانی سوت زدند، خدا رحمت کند آقا جعفر نامدار را‌‌. عنوان شده آقای فغانی اشتباه نکرده اصلا‌ گیریم که اشتباه کرده بعد از این همه سال داور نمی‌تواند اشتباه کند؟ درست که برای حریف گران تمام شد اما نحوه شادی و مدت شادی آن بازیکن زیاد و به نوعی توهین‌آمیز بوده که این را نمی‌دانم و طبعا عراقی‌ها خوشحال نیستند.

صحبت پایانی؟

برای شما و همکاران و همچنین همه ملت ایران و حتی دنیا آرزوی سلامتی دارم‌. آرزو می‌کنم این جنگ و دعواها و بزن و بکش‌ها تمام شود و در دنیا آرامش باشد و هیچ کسی دچار غم و مشکل نباشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها