کد خبر: 650335
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۳ ۰۹:۱۵:۰۹
| |

مانچینی، توسعه عربستان و حذف از جام ملت‌ها!/ هدف سعودی ها چیست؟

عربستان اصلا دنبال نتیجه نبوده است. سعودی ها نمی خواستند با آوردن مانچینی صرفا فوتبال را ارتقا بدهند.

مانچینی، توسعه عربستان و حذف از جام ملت‌ها!/ هدف سعودی ها چیست؟
کد خبر: 650335
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۳ ۰۹:۱۵:۰۹

تصور اشتباهی در مورد هزینه‌های عربستان در فوتبال وجود دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، از لحظه‌ای که باخت سعودی‌ها مقابل کره در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها قطعی شد، تحلیل‌های زیادی بر مبنای این تصور اشتباه منتشر شده است. تصوری که می‌گوید: «دیدید عربستان با مانچینی به جایی نرسید؟» یا «هزینه‌های چند ده میلیون دلاری به تنهایی نمی‌تواند یک تیم را موفق کند.» یا چیزهای دیگری شبیه به اینکه همه نگاهی فوتبالی به ماجرا دارند. همه اینها نه اینکه اشتباه باشند، اما نسبتی با آنچه عربستان انتظار داشته، ندارد. 

عربستان اصلا دنبال نتیجه نبوده است. سعودی‌ها نمی‌خواستند با آوردن مانچینی صرفا فوتبال را ارتقا بدهند. حضور رونالدو و نیمار و بنزما و سایرین هم،  چنین کارکردی نداشتند. آنها از پیشرفت فوتبال حرف می‌زنند، اما چنین چیزی اولویت دهم‌شان هم نیست. فدراسیون فوتبال عربستان نه تنها دنبال نتیجه نبوده که برخلاف تصور دنبال نسل‌سازی و آینده‌نگری در حوزه فوتبال هم نیست. اصلا خیال‌تان را راحت کنم. مساله اصلا سر فوتبال نیست!

چند روز پیش ویدیویی از مسی منتشر شد که در یک کار تبلیغاتی برای عربستان ایفای نقش کرده بود. در این کلیپ مسی با توپ فوتبال دیوارهایی را فرو می‌ریزد. روی دیوارها کلیشه‌های رایج در مورد عربستان به چشم می‌خورد. اینکه آنجا کشوری صرفا کویری است، بسته است، حقوق بشر را به رسمیت نمی‌شناسد، برای زنان محدودیت ایجاد می‌کند و... مسی با شوت‌های محکم دیوارها را می‌شکند و پشت این دیوارها ما مثلا می‌بینیم که تصورمان از عربستان اشتباه بوده است.

مسی یک فوتبالیست نمادین است، اما حضورش در آن کلیپ ربطی به فوتبال ندارد. او رفته آنجا تا آن کلیشه‌ها را بشکند. همان‌طور که حضور مانچینی و رونالدو و سایرین هم همین کارکرد را دارند.  عربستان به دنبال تغییر برند کشورش است.

رهبران این کشور در حال صرف صدها میلیارد دلار هستند تا فقط و فقط باور عمومی دنیا از عربستان را تغییر دهند. ری برندینگ اصطلاح درست این اقدام است. آنها حاضرند هر کاری کنند تا وقتی اسم کشور عربستان به گوش یک غیر عرب می‌رسد، کسی یاد اعدام، نقض حقوق بشر، محدودیت زنان و یک فرهنگ بسته نیفتد. آنها هر کاری می‌کنند تا وقتی اسم سعودی و بن سلمان می‌آید، کسی نگوید خاشقجی و بگوید رونالدو! بگوید مانچینی! بگوید پیشنهاد الهلال به مسی! بگوید شهر نئوم، میزیانی جام جهانی، فرمول یک، مسابقات یواف‌سی! 

باخت عربستان با مانچینی در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها و آن حرکت جنجالی مانچو یعنی ترک کنار زمین قبل از پنالتی آخر کره هواداران عربستانی را ناراحت کرد ولی بعید است رهبران این کشور را نگران کرده باشد. آنها می‌دانند چنین جنجال‌های خبری که مدت‌ها سوژه رسانه‌ها می‌شود چقدر در رسیدن به مقصد کمک‌شان می‌کند. بگذار رسانه‌ها تا روزها و هفته‌ها از اشتباه عربستان در سرمایه‌گذاری در فوتبال بگویند. بگذار بگویند آنها بلد نیستند پول خرج کنند. بگذار بگویند مانچینی رفتار بدی داشت و از اخراج احتمالی او و غرامت سنگین احتمالی حرف بزنند. اما دیگر کسی نگوید هنوز در عربستان هفته‌ای چند اعدام اتفاق می‌افتد! 

تغییر برند یک کشور و عوض کردن ذهنیت مردم دنیا نسبت به آن چیزی نیست که یک شبه یا یک ساله اتفاق بیفتد، اما حتما به مرور ممکن است. همین حالا بخشی از این هدف به سرانجام رسیده و در سال‌های آتی با همین روند تثبیت خواهد شد.  این چیزی است که کشور ما هم به آن نیاز دارد. در سال‌های گذشته اخبار پیرامون ایران در رسانه‌های بین‌المللی اخبار مثبتی نبوده و مردم دنیا نام کشورمان را بیشتر اطراف کلماتی مثل شورای امنیت سازمان ملل و جنگ روسیه و درگیری در خاورمیانه، محدودیت‌های داخلی و چیزهایی از این دست شنیدند. شک نداشته باشید تغییر چنین ذهنیتی کار بسیار دشواری خواهد بود. 

ناگفته نماند تمام توضیحات بالا به معنای بی‌اهمیت بودن نتایج تیم ملی عربستان یا باشگاه‌های این کشور نیست. حتما هم مردم عربستان و هم سردمداران این کشور علاقه داشتند که تیم ملی کشورشان نتیجه بگیرد و تمام آن بحث‌های فوتبالی پیرامون این کشور در کنار پیروزی آنها شکل بگیرد نه شکست‌شان ولی نباید فراموش کرد که نتایج و اساسا فوتبال در درجه چندم اهمیت در این پازل قرار دارد. پازلی که با پول همه را در آن به نحوی جای داده است تا به نفع این کشور کار کنند. رونالدو، مانچینی، مسی و سایرین.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها