کد خبر: 649770
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۵:۱۰
| |

برای یوگی، مردی که به طرز ویژه‌ای معمولی بود!

سرمربی لیورپول که در پایان سال قرمزها را ترک می کند تبدیل به نمادی در بندر لیورپول شده است.

برای یوگی، مردی که به طرز ویژه‌ای معمولی بود!
کد خبر: 649770
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۵:۱۰

در روزهای گذشته فوتبال اروپا بیش از هر چیزی تحت تاثیر تصمیم یوگی کلوب قرار گرفت. او در یک مصاحبه با صراحت و با همان لحن همیشگی‌اش گفت خسته شده و نیاز به استراحت دارد و در انتهای فصل لیورپول را ترک خواهد کرد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، نشریه گاردین در گزارشی به این تصمیم سرمربی قرمزهای آنفیلد پرداخته و نوشته است او فردی فراتر از یک مربی برای تیم لیورپول، شهر و در مجموع ورزش فوتبال بود. او کسی بود که ارزش‌های انسانی‌ را پاس داشت.  گاردین نوشت: نسبت به یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول که روز جمعه اعلام کرد در پایان فصل لیگ برتر را ترک خواهد کرد، ادای احترام زیادی صورت گرفته است. 

هواداران او را ستایش کرده‌اند، رقبا به موفقیت‌های او اعتراف کرده‌اند و لیگ برتر کلیپ‌هایی از اولین حضورهای او را به صورت آنلاین منتشر کرده است، اما هیچ اقدامی در این زمینه به اندازه ادای احترامی که به احتمال زیاد از سخنان مارگارت آسپینال، مبارز هیلزبورو صورت گرفت فراتر نخواهد رفت.  او گفت که کلوپ نه تنها یک مدیر بزرگ است، بلکه یک انسان بزرگ، یک شخصیت بزرگ و یک انسان‌دوست بزرگ است. آسپینال در شبی صحبت می‌کرد که کلوپ در سال 2022 نشان آزادی شهر لیورپول را دریافت کرد. کلوپ در آن زمان گفت که از این مناسبت غرق در شادی شده بود. 

او گفت: «ما برای همیشه اینجا زندگی نخواهیم کرد، زیرا در یک لحظه به آلمان برمی‌گردیم، اما [کلید شهر] را می‌گیریم، از آن مراقبت می‌کنیم، آن را به هر کجا که برویم خواهیم برد، چون این بسیار خاص است.»

کلوپ طی مصاحبه‌ای با باشگاه برای اعلام جدایی‌اش، خبری که به ‌طور غیرقابل انکاری دنیای خسته‌کننده فوتبال را تکان داد، دوباره گفت که کسب نماد آزادی لیورپول «یکی از خاص‌ترین لحظات تمام زندگی من است.»  همان‌طور که این مربی 56 ساله به هواداران گفت که «انرژی‌اش تمام می‌شود» و نمی‌تواند «بارها و بارها و بارها و بارها» این کار را انجام دهد، واضح بود که یک چهره منحصر به فرد از بازی انگلیس خارج خواهد شد.

به‌رغم اینکه کلوپ در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود را «آقای معمولی» توصیف کرد، یک شوخی که با استایل‌های وحشتناک «خاص» ژوزه مورینیو رویارویی می‌کند، اما در طول هشت سال و نیم حضورش در مرسی ساید ثابت کرده است که چیزی جز این نیست. 

او در سال 2019 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و در سال بعد قهرمان لیگ برتر شد و در مجموع هفت جام بزرگ را به دست آورد.  او باشگاهی را احیا کرد که مدت‌ها از جایگاه خود در اوج فوتبال انگلیس سقوط کرده بود. او در زمان نگارش این مقاله، بالاترین درصد برد را در بین هر مربی لیورپول دارد؛ بیشتر از بیل شنکلی، باب پیزلی یا سر کنی دالگلیش، اما دلیل تصمیم او برای ترک لیورپول بسیاری از مردم را شوکه کرده است. این تصمیمی فراتر از فوتبال است.

در دورانی که لیگ برتر به یکی از محبوب‌ترین محصولات سرگرمی در جهان تبدیل شده است و زمانی که به ‌طور معمول بهترین استعدادها را هم در زمین و هم در زمین مربی به رخ می‌کشد، کلوپ برجسته شده است.  این آلمانی با 6 فوت 3 اینچ و شانه‌های پهن، رفتاری شبیه خرس قهوه‌ای دارد. شاید دندان‌های او که عالی و درخشان هستند نتیجه کار گران‌قیمت یک دندانپزشک مشهور باشد که لبخند بازیکنانش را نیز اصلاح کرد.

اما در کنار این همچنین رفتار پرشور او بغل خط طولی زمین و جشن‌ها (هماهنگی مشت‌ها با تشویق پایان کاپ) وجود دارد. اما درنهایت ویژگی‌هایی که آسپینال مشاهده کرد، ویژگی‌هایی هستند که کلوپ را متفاوت نشان می‌دهند.  او فقط یک مربی خارق‌العاده نبود، بلکه مردی دلسوز بود که ارزش‌های نجابت انسانی را درک و بیان می‌کرد.

در سال 2017، دو سال پس از ورودش به آنفیلد و قبل از اینکه بتواند ایده‌آل‌های خود را به ‌طور کامل در زمین بازی پیاده کند، کلوپ در پیام کریسمس برای هواداران لیورپول نوشت. او تصدیق کرد که باشگاه «دوست دارد بردهای بیشتری» داشته باشد، اما استدلال کرد که «در فوتبال، مانند زندگی، می‌توانید انتخاب کنید که شاد باشید و از لحظات عالی با هم لذت ببرید.» این یک پیام مشخص کلوپ بود، زندگی کردن و بازی شدید و با لبخند. دو پاراگراف بعد در همان متن این آلمانی نیاز روزافزون مردم مستمند به بانک‌های مواد غذایی در شهر را محکوم کرده بود.  او گفت: «این مورد در کشوری که دارای ثروت و منابعی مانند این کشور است، فراتر از باور است.»

کلوپ در ادامه در مورد موضوعات مختلفی صحبت و اغلب موضعی برخلاف تصورات آن زمان اتخاذ کرد. کلوپ در مصاحبه با گاردین از اطلاعات نادرست که مشخصه کمپین برگزیت بود، انتقاد کرد و خواستار برگزاری همه‌پرسی دوم شد.  او گفت: «بیایید دوباره درباره آن فکر کنیم و دوباره با اطلاعات درست رای دهیم. در سال 2020، کلوپ در حمایت خود از پشتیبانی فوتبال از جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» اقداماتی را انجام داد. 

او که تعصب نژادی را «به‌ طور باور نکردنی احمقانه» می‌خواند، گفت: «برای من واقعا سخت بود حتی کمی درک کنم که چگونه می‌تواند این‌طور باشد. اما این‌طور است و بنابراین ما باید بایستیم یا باید زانو بزنیم، هرکاری که باید انجام دهیم، انجام خواهیم داد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها