کد خبر: 648894
|
۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ۰۹:۱۵:۲۴
| |

آذرپیرا گمشده کشتی ایران در 97 است؟

آذرپیرا با تغییر ذهنیت در باورهای فنی و روحی خود توانست با مهار کردن دست‌های پرتوان اسنایدر اجازه خودنمایی را از او بگیرد.

آذرپیرا گمشده کشتی ایران در 97 است؟
کد خبر: 648894
|
۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ۰۹:۱۵:۲۴

ضعیف‌ترین نتیجه اوزان کشتی آزاد از 2014 تا 2023 که توسط کشتی‌گیران کشورمان در رقابت‌های المپیک و جهانی کسب شده در 97 کیلوگرم بوده است؛ تنها با ارمغان یک مدال برنز مجتبی گلیج در آوردگاه 2021 اسلو! 

به گزارش روزنامه اعتماد، طی این سال‌ها چهره‌هایی نظیر رضا یزدانی (دوبار)، عباس طحان، امیر محمدی، مجتبی گلیج (دوبار)، علی شعبانی و محمدحسین محمدیان (دوبار) در این مسابقات حضور یافتند اما نتوانستند موفقیتی به دست آورند. وضعیت پیشینه ناامید‌کننده این وزن باعث شده یک نگرانی عمیق همراه با اضطراب به وجود آید. نگرانی از اینکه شاید یک بار دیگر با اشتباه محاسباتی و برنامه‌ریزی غلط، این وزن به پرتگاه سقوط نزدیک شود.

در رقابت‌های اوپن زاگرب و نخستین رقابت رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی که برگزار شد، امیرعلی آذرپیرا (عضو تیم ملی در جهانی 2023 در 92 کیلوگرم) توانست با غلبه بر رادوسلاو باران، مایکل ماچیاول، ایساک ترامبل، ویکی و کائل اسنایدر روی سکوی قهرمانی قرار بگیرد. او سومین کشتی‌گیر ایرانی لقب گرفت که در صف‌آرایی با اسنایدر امریکایی به برتری رسید؛ نخستین‌بار طحان در رقابت‌های 2016 جام باشگاه‌های جهان به میزبانی شهر خارکف اوکراین با غلبه بر قهرمان المپیک ریو شگفتی‌ساز رقابت‌ها شد اما سرنوشت او مانند یک جرقه‌ای زودگذر به خاموشی گرایید.

سپس چهار سال بعد محمدیان در تورنمنت متئو پلیکونه ایتالیا با نتیجه ضربه فنی موفقیت را در آغوش کشید و دم مسیحایی از امید و نشاط را به سراسر ایران زمین دمید تا مقدمه‌ای باشد برای تصاحب سکوی المپیک توکیو اما او هم با شکست مقابل اودیکادزه گرجستانی وداع تلخی داشت تا آرزوهایش را برای همیشه بر باد رفته ببیند.

آذرپیرا به خوبی می‌دانست در صورت احتمال صف‌آرایی با اسنایدر ویژگی ممتاز و برگ برنده کشتی‌گیر سرزمین ینگه دنیا قدرت بدنی و پُرنفس بودن اوست. او می‌دانست اسنایدر تا ثانیه‌های پایانی جدال، حریف را تحت فشار قرار خواهد داد. همچنین اکثر طراحی هجوم‌های او برای کسب امتیاز به یک شیوه متداول انجام می‌شود که قابل پیش‌بینی است: حمله با دست راست. اسنایدر معمولا در نسخه همیشگی‌اش رقبا را از نظر تنفسی تحت فشار می‌گذارد تا به لحاظ استقامتی دچار مشکل شوند. سپس او با کاهش ارتفاع گارد رقیب به مچ پای او می‌رسد. 

اما آذرپیرا با تغییر ذهنیت در باورهای فنی و روحی خود توانست با مهار کردن دست‌های پرتوان او اجازه خودنمایی را از اسنایدر بگیرد. اتخاذ تاکتیک در زمان و ترسیم موقعیت مناسب در ارزش‌گذاری‌ها برای آذرپیرا راه‌گشا و نجات‌بخش شد تا با نتیجه 3-6 به برتری برسد.  بی‌شک هر کشتی‌گیری از کشورمان که طبق چرخه فرآیند برای رقابت‌های المپیک پاریس انتخاب می‌شود، برای دست یافتن به یکی از سکوهای سه‌گانه با توجه به مدعیان تا بن دندان مسلح مسیر بسیار سختی خواهد داشت. خواه این فرد آذرپیرا باشد یا کشتی‌گیر دیگر. هرچه هست باید طلسم ناکامی این وزن شکسته شود. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها