کد خبر: 648338
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ۰۹:۱۵:۲۸
| |

شفر و امنیت ملی ایران!/ از کاه کوه نسازیم

متاسفانه در کشور ما برخی اصلا متوجه هزینه‌هایی که رفتارهای شان برای کشور می تراشد، نیستند.

شفر و امنیت ملی ایران!/ از کاه کوه نسازیم
کد خبر: 648338
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ۰۹:۱۵:۲۸

رسانه‌های اصولگرا و برخی چهره‌های حراستی امنیتی ورزش جوری این روزها مقابل آمدن شفر به ایران موضع گرفته‌اند که انگار طرف ابرجاسوس موساد است! همین مانده بود که یک سرمربی آلمانی بشود بحران امنیتی در ایران!

به گزارش روزنامه اعتماد، داستان از این قرار است که صنعت نفت بعد از استعفای عبدالله ویسی با وینفرد شفر آلمانی سرمربی پیشین استقلال وارد مذاکره شد و سپس گفتند دوطرف به توافق رسیدند و شفر به ایران باز خواهد گشت. همه ‌چیز کاملا عادی بود. صنعت نفت مربی می‌خواست و شفر هم با تجربه‌ای که از کار کردن در ایران داشت گزینه خوبی به نظر می‌رسید. 

با این حال ساعاتی بعد از انتشار خبر توافق، یکی از چهره‌های حراستی ورزش مصاحبه‌ای قدیمی از شفر را منتشر کرد که در آن مربی سابق استقلال از شرایط داخل ایران گله کرده بود. داستان برمی‌گشت به چند سال قبل که شفر بعد از ترک ایران در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفته بود مردم ایران اکثرا از شرایط کشور و نحوه اداره آن ناراضی هستند. 

شفر با اشاره به ماجرای حجاب در ایران و پیش کشیدن داستان سحر خدایاری معروف به دختر آبی انتقاداتی را در این زمینه مطرح کرده بود.

همین مصاحبه تبدیل شد به یک مناقشه بزرگ! خیلی از رسانه‌های اصولگرا و چهره‌های امنیتی حراستی ورزش آمدند وسط که واویلا! چرا با شفر مذاکره کردید؟ انگار که یک توطئه امنیتی شکل گرفته!

حالا اصلا شفر بیاید یا نیاید! چه اهمیتی دارد؟ او یک مربی است مثل این همه مربی دیگر. ولی چنین جوی که علیه نیامدن او شکل گرفته بسیار عجیب است. یکی از روزنامه‌های اصولگرا دیروز در گزارش خودش نوشته بود که شفر در صورت ورود به ایران باید بازداشت و محاکمه شود! روزنامه جوان نوشت: «شفر، سرمربی سابق استقلال بعد از جدایی از آبی‌پوشان پایتخت در بازگشت به زادگاهش حرف‌هایی را علیه ایران زد که کاملا برخلاف امنیت ملی کشور و در تایید جریانات برانداز و فتنه پیچیده رسانه‌ای سال قبل بر ضدایران اسلامی بود. حرف‌هایی که می‌توان به راحتی آنها را دخالت در امور داخلی کشور قلمداد کرد و حتی گوینده را پای میز محاکمه کشاند. شفر با بیان آن حرف‌ها، آب به آسیاب دشمنان قسم‌خورده مردم ایران و کشورمان ریخت و باعث شد حتی برخی ساده‌لوحان هم از حرف‌های او برداشت‌های غلط خودشان را بکنند.» این روزنامه در ادامه با تهدید مدیرعامل صنعت نفت نوشت که او باید تنبیه و توبیخ شود. «موضوع زمانی تاسفبارتر می‌شود که متوجه باشیم اگر پیش‌قراردادی امضا شده باشد در صورت لغو آن از سوی صنعت نفت، این باشگاه باید به پیرمرد بیکار آلمانی خسارت هم بدهد. اینجاست که لزوم ورود نهادهای نظارتی و امنیتی بیشتر از قبل احساس می‌شود. مدیرعامل صنعت نفت باید پاسخگوی اشتباه خود باشد. باید پاسخ دهد چگونه با کسی که علیه کشور حرف زده پای میز مذاکره نشسته و به خود اجازه داده با او قرارداد امضا کند. از اینها مهم‌تر اینکه اگر قرار باشد جریمه‌ای پرداخت شود این پول باید از جیب خود مدیرعامل صنعت نفت پرداخت شود و این‌گونه نباشد که باز هم از بیت‌المال هزینه شود.»

متاسفانه در کشور ما برخی اصلا متوجه هزینه‌هایی که رفتارهای‌شان برای کشور می‌تراشد، نیستند. ورود نهادهای حراستی و امنیتی به استخدام یک مربی که حالا چند سال پیش مصاحبه‌ای کرده آن‌هم به شکل رسانه‌ای بسیار عجیب است. از آن عجیب‌تر تهدیداتی است که به صورت کتبی و رسانه‌ای منتشر شده است. اینکه شفر باید دستگیر و محاکمه شود به این دلیل که اظهارات او علیه امنیت ملی ایران بوده! آیا واقعا امنیت ملی کشور ما با حرف‌های شفر که به قول منتقدان یک مشت چرند است تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟ 

این کشور و این فوتبال قرار است مراودات بین‌المللی داشته باشد. قرار نیست مثل اینترنت و باقی چیزها مشمول فیلتر و دیوارکشی شود. فردا روزی هر مربی خارجی یا بازیکنی که می‌خواهد به ایران بیاید با خودش فکر می‌کند آمدن همانا و تا آخر عمر تحت‌نظر این دوستان قرار گرفتن همان! آمدن به ایران مساوی است با اینکه باید تا آخر عمر مراقب اظهارات‌شان ولو در کشور خودشان باشند. آیا واقعا ما چنین چیزی می‌خواهیم؟

اینکه نمی‌خواهید یک مربی به ایران بیاید به هر دلیلی می‌تواند بسیار شیک و در فضایی آرام صورت بگیرد. کاری که بارها هم انجام شده است. این همه بازیکن و مربی در ایران کنار گذاشته شدند بدون اینکه مشخص شود دلیلش چه بوده. در مورد شفر هم می‌شد همین شکلی شرایط را مدیریت کرد نه اینکه چنین بلوایی به وجود بیاید.

در پایان باید تاکید کرد این متن در حمایت از شفر نیست، حتی در حمایت از اینکه او سرمربی صنعت نفت هم بشود، نیست. بحث سر نحوه برخورد با چالش‌هاست. بحث سر این است که هرچیز کوچکی سریع نباید تبدیل به مساله امنیتی شود. مساله سر جایگاه یک کشور است. از آن طرف واقعا نیاز است که سعه‌صدر تصمیم‌گیران و مدیران بالاتر برود. 

به هر حال خارجی‌ها که به ایران می‌آیند براساس مشاهدات خود، درست یا غلط نقطه‌نظراتی دارند. گاهی آن را رسانه‌ای می‌کنند و گاهی هم نه. اینکه ما ذره‌بین بیندازیم که چه کسی در چه تاریخی چه چیزی گفته و بعد نسبت به آن موضع بگیریم کار جالبی نیست. 

به امید اینکه صنعت نفت چه با شفر چه با مربی دیگر در ادامه روندی موفقیت‌آمیز داشته باشد. به هر حال برزیل ایران یکی از پرطرفدارترین تیم‌های لیگ است و حضورش در لیگ برتر به جذابیت‌های مسابقات می‌افزاید. ضمنا فضا نیز طوری فراهم شود که چهره‌های خارجی با روی باز به ایران بیایند نه اینکه استرس بگیرند در صورت ورود به کشور ممکن است چه مشکلاتی برای آنها پیش بیاید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها