کد خبر: 645935
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۵ ۱۲:۲۵:۳۶
| |

ممکن است سوپرلیگ شکست بخورد اما درهای تغییر باز شده است

سوپرلیگ اروپا که این روزها در دادگاه برنده شده ممکن است سنت‌های هفتاد ساله فوتبال در اروپا را عوض کند.

ممکن است سوپرلیگ شکست بخورد اما درهای تغییر باز شده است
کد خبر: 645935
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۵ ۱۲:۲۵:۳۶

چند روز پیش دادگاه اعلام کرد یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری رقابت‌های سوپرلیگ شود. با این حال حتی بعد از رای دادگاه تیم‌های باشگاهی بزرگ قاره سبز برای پیوستن به این رقابت علاقه‌ای نشان ندادند. در حال حاضر تنها سه تیم رئال مادرید، بارسلونا و ناپولی ایتالیا گفته‌اند در این مسابقات شرکت می‌کنند.

نشریه گاردین در گزارشی رای دادگاه و همین طور عواقب آن را بررسی کرده و نوشته: «حتی اگر عناصری که در پیشنهادهای جدید مدیران سوپرلیگ بیشتر از پاسخ سوال ایجاد کنند، فیفا و یوفا می‌دانند که سلطه آنها در معرض تهدید است.»

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، سخت نبود متوجه شوید که چیزی رخ داده است. نه تنها رییس یوفا یک کنفرانس مطبوعاتی نادر برگزار کرد، بلکه الکساندر چفرین از دفاتر چوبی سازمانش خارج شد و به ناصر الخلیفی از پاری‌سن‌ژرمن و خاویر تباس از لالیگا پیوست. هر کدام آنجا بودند تا درباره یک حکم دادگاه صحبت کنند که پیامدهای آن، حتی برای چفرین، هنوز به‌ طور کامل هضم نشده است. این حکم همان قدر جدی است که قدرت‌ها سوپرلیگ اروپا را جدی می‌گیرند.

در آن روز، رای دادگاه اروپا در مورد پرونده‌ای که شرکت سوپر لیگ اروپا علیه یوفا مطرح کرد، برای همه جذاب بود. عنوان کلی برداشت شده از سند 71 صفحه‌ای این بود که یوفا (مانند فیفا) «از موقعیت و تسلط خود سوءاستفاده کرده» و نیاز به تغییر دارد. به عنوان تنظیم‌کننده بازی، قوانین یوفا در مورد اجازه ایجاد مسابقات جدید «شفاف، عینی، بدون تبعیض و متناسب» نبوده و «مخالف قانون رقابت» تشخیص داده شده است.

این زبانی است که احتمالا حتی قاطع‌ترین مدیران را نیز دچار مشکل می‌کند. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که این حکم به‌ طور کلی مشکل خاصی برای یوفا داشته باشد. این حکم به دنبال توقف مجوز مسابقات نبود. مشکلی نداشت که یوفا همزمان با کنترل بزرگ‌ترین رقابت خود، لیگ قهرمانان اروپا، تنظیم‌کننده فوتبال اروپا بماند.

این حکم به همان اندازه که یوفا را زیر سوال برد اولویت‌های یوفا را تأیید و استدلال کرد، طبق روال سابق و همان طور که هیات حاکمه فوتبال اروپا انجام می‌دهد هر رقابت جدیدی باید در تقویم مسابقات بین‌المللی کنونی قرار بگیرد و «بر اساس فرصت‌ها و شایستگی‌های برابر باشد.»

شرکتی که منافع سوپرلیگ و باشگاه‌های باقی‌مانده در آن (رئال مادرید و بارسلونا، و یوونتوس که البته احتمال حضورش رو به کاهش است) بیانیه خود را ارایه کرد. مدیر اجرایی A22 Sports، برند ریشارت، از این مناسبت نه تنها برای جشن گرفتن رایی که بر اساس آن اعتقاد داشت فوتبال را آزاد کرده است، استفاده کرد بلکه مدل جدیدی را برای سوپرلیگ نشان داد. جزییات کلیدی پیشنهاد اصلاح شده شامل اضافه شدن صعود و سقوط و همچنین خروج از رقابت برای 20 باشگاه مردان در هر فصل را دارد. همین طور گفته شده تماشای هر مسابقه در برنامه‌ای که در حال حاضر به نام Unify شناخته می‌شود، رایگان است.

این نوآوری‌ها سوالات بیشتری را برانگیخته است. اضافه شدن صعود و سقوط برای خنثی کردن یکی از شکایات کلیدی علیه سوپرلیگ اصلی معرفی شده است: اینکه این یک رقابت بسته بود که هر سال در آن یک گروه ثابت متشکل از 16 باشگاه با یکدیگر بازی می‌کردند.

ساختار جدید بازتر خواهد بود، اما یک تیم در سطح «ستاره» که بالاترین سطح مسابقات است می‌تواند سه سال بدون سقوط در مسابقات بماند. در عین حال، باز کردن در روی تیم‌های بیشتر به این معنی است که درآمدی که زمانی بین یک گروه کوچک تقسیم می‌شد، باید گسترده‌تر پخش شود. و این درآمد ممکن است کمتر از حد انتظار باشد. بیایید بگوییم که پیدا کردن یک کسب‌وکار سخت است. اصلا مهم نیست که یک رقابت ورزشی مطرح است که محتوای جالب توجه خود را به صورت آنلاین رایگان ارائه دهد و آن را میانبری برای میلیاردها دلار بداند.

اگر ایده‌ها قانع‌کننده به نظر نمی‌رسند، به این دلیل است که مفهوم سوپرلیگ در وهله اول هرگز آن قدر عمیق نبوده است. در مورد اهمیت دادن به هر مسابقه، در مورد بهترین‌ها که بهترین بازی را انجام می‌دهند، طنزهای زیادی وجود داشت. اما در واقع چیزی که باعث شد رقابت برای باشگاه‌های عضوش واقعا اغوا‌کننده باشد (شامل منچسترسیتی، لیورپول، منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و اسپرز) فرصتی برای کسب درآمد بیشتر بود.

این قلب پیشنهاد سوپرلیگ بود و پس از پنجشنبه، مشخص نیست که این پیشنهاد باقی بماند. وقتی از ریشارت پرسیده شد که آیا 5 میلیارد دلار (4 میلیارد پوند) پیشنهادی جی‌.پی مورگان برای حمایت از پیشنهاد اولیه سوپرلیگ هنوز روی میز است یا خیر؟ او ترجیح داد پاسخ ندهد.

منابع داخل A22 به گاردین تایید کرده‌اند که گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران بالقوه ادامه دارد. در همین حال، فیفا 18 ماه از اولین دوره مسابقات جدید پر زرق و برق خود، یعنی جام باشگاه‌های جهان با حضور 32 تیم فاصله دارد. بسیاری انتظار دارند که این برنامه سخاوتمندانه با بودجه میزبان منتخب جام جهانی 2034، عربستان سعودی، حمایت شود.

یوفا به نوبه خود دو سال را صرف آماده‌سازی برای این لحظه کرده است. این اتحادیه با اتحادیه باشگاه‌های اروپا (به رهبری خلیفی) همکاری کرده و به این سازمان کرسی‌هایی در کمیته‌های داخلی یوفا داده است. همین‌ طور سهمی در سرمایه‌گذاری مشترکی که برای افزایش درآمدهای تجاری از لیگ قهرمانان ایجاد شده است.

خلیفی در حمایت کامل از وضعیت موجود بود، موضعی که با رگبار پیام‌هایی با قالب یکسان از باشگاه‌های ECA در رسانه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌شد. یوفا با نزدیک‌تر کردن رقبای بالقوه، تعامل با کمیسیون اروپا بر سر ماهیت نقش آن، با به‌روزرسانی قوانین آن و با افزایش جوایز لیگ قهرمانان اروپا و بودجه همبستگی مرتبط با آن، بسیاری از حوزه‌هایی را که در اطراف آن قرار دارند را بسته است. 

A22 در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای آزمایش عواقب این حکم اظهارنظر نکرده است؛ زیرا یک پرونده مرتبط در سیستم حقوقی اسپانیا در حال بررسی است که احتمالا نقطه اشتعال بعدی را ارائه می‌دهد. اما ECJ کاری را انجام داده که قابل بحث نیست: روشن کرده است که فعالیت‌های رقابت‌هایی که می‌خواهند رقیب مسابقات فعلی باشند در فوتبال اروپا قانونی است. شاید سوپرلیگ رقابتی نباشد که سنت 70 ساله فوتبال را بشکند؛ اما درها را برای رقابت‌هایی که می‌تواند سنت فعلی را بشکند باز خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها