کد خبر: 644215
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۰۷:۱۵:۴۴
| |

عنایت آتشی در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مرحوم مشحون برای مجوز حضور زنان در بسکتبال خیلی زحمت کشید/ توده ای ها می‌خواستند تاج را آتش بزنند!

عنایت آتشی دوست و همبازی مرحوم مشحون رئیس فقید فدراسیون بسکتبال در مورد ایشان صحبت کرد.

مرحوم مشحون برای مجوز حضور زنان در بسکتبال خیلی زحمت کشید/ توده ای ها می‌خواستند تاج را آتش بزنند!
کد خبر: 644215
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۰۷:۱۵:۴۴

خبر فوت‌ ناگهانی‌ محمود مشحون، رییس اسبق فدراسیون بسکتبال و از ملی‌پوشان و پیشکسوتان پرسابقه این رشته ورزشی جامعه ورزش را به شوک فرو برد.

به گزارش روزنامه اعتماد، مرحوم مشحون از سال ٨١ تا ٩۶ به مدت یک دهه و نیم ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت و در این مدت بسکتبال ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های آسیا مطرح کرد. او در سال ۹۶ به علت بازنشستگی ‌از کار کنار کشید و دیگر در بسکتبال ظاهر نشد. مشحون با اینکه ۸۲ سال سن داشت، اما بیماری خاصی نداشت و به همین علت هم بسیاری از دوستان او از آسمانی شدنش بهت‌زده هستند. عنایت آتشی، یکی‌ از‌ همبازیان و دوستان‌ قدیمی‌ مرحوم‌ مشحون است که در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد، در خصوص دانش و تلاش رییس اسبق بسکتبال برای این رشته ورزشی اظهارات جالبی به زبان آورد. البته با توجه به اینکه عنایت آتشی از بازیکنان سابق تاج به حساب می‌آید و اوایل انقلاب وظیفه نجات این باشگاه را از دست آنچه خودش «توده‌ای‌ها» عنوان می‌کند برعهده داشت، بحث به سمت این باشگاه و فوتبال و دربی پیش رو هم کشیده شد.

 

مرحوم مشحون برترین رییس فدراسیون تاریخ بسکتبال ایران است

‌فوت مرحوم مشحون را به شما که از دوستان نزدیک او بودید، تسلیت می‌گوییم. کی خبر‌دار شدید؟

ممنونم. یکشنبه خبردار شدم. خبری تلخ و ناگوار است که آدم از شنیدنش شوکه می‌شود، چون قرار نبود که بمیرد! رفته بود شمال و از شمال برمی‌گشت بعد حالش منقلب می‌شود و خیلی سریع، در حد یک عطسه و بعد از اینکه مقداری خون از دهان و بینی‌اش خارج می‌شود، فوت می‌کند.

‌بیماری خاصی نداشت؟

همه بیماری دارند! اما نه بیماری که در رختخواب بخوابد. در این اواخر که با او صحبت می‌کردم‌ آماده می‌شد تا برود پیش بچه‌هایش. بعد رفت شمال پیش خواهرزاده‌اش و در برگشت این اتفاق رخ می‌دهد. مرگ هیچی نمی‌شناسد، پیمانه‌گر پر شود تمام می‌شود. زندگی همین است.

‌با ایشان در تماس بودید؟

بله، ما دایم در تماس بودیم. از هم دور نبودیم و در خیلی جاها باهم بودیم، رفافت ما دیرینه بود درست که بعضی جاها همکار بودیم و از لحاظ کاری گاهی جدا شدیم، اما رفاقت ما سرجایش بود. آقای مشحون یک بازیکن ملی بود، یادم می‌آید سال ۱۳۳۵در دارالفنون آقای مسعودنیا یکی از مربیان ورزش وقت به او بسکتبال را آموخت و خیلی سریع رشد کرد. به آموزشگاه‌ها آمد بعد رفت تیم ملی و زمانی که در تیم ملی بازی می‌کرد مهره بسیار ارزنده‌ای بود.

‌شما با مرحوم مشحون همبازی هم بودید؟

بله، در تاج همبازی بودیم. در تابستان و در مسابقات قهرمانی کشور ایشان از تهران می‌آمد و من از فارس و روبه‌روی هم بازی می‌کردیم. یک انسان بسیار باادب و شایسته به لحاظ اخلاقی و رفتاری و کرداری بود. بعد از اینکه بازی را کنار گذاشت در خیلی جاهای تهران به عنوان معلم ورزش خدمت کرد و در آموزش و پرورش هم چند تا سمت در هندبال و بسکتبال داشت و بعدش هم دبیر فدراسیون هندبال شد و هم دبیر فدراسیون بسکتبال و بعد در هر دو فدراسیون هم به ریاست رسید. اینها سه برادر بودند، کمال که عضو تیم ملی بود بعد رییس فدراسیون شد بعد محمود بود. بعدی رضاست که الان در قید حیات هستند. این سه روی هم نیم قرن لباس تیم ملی را برتن‌ داشتند. محمود در تشکیلات هندبال و بسکتبال آموزش‌وپرورش خدمت زیادی کرد و بعد وارد دستگاه دولت و به ‌عنوان رییس فدراسیون بسکتبال انتخاب شد. شاه حسینی، رییس تربیت‌بدنی شد و آشنایی با مشحون داشت و یک روز از مشحون دعوت کرد و من هم‌ بودم. شورای فدراسیون تشکیل شد بعد محمود مشحون به عنوان رییس شورا انتخاب و بعد در سال ۵۸ فدراسیون بسکتبال تشکیل شد و مشحون یک دوره ریاست کرد و از دهه هشت تا نود هم رییس فدراسیون بود. در دو مقطع ۱۶ سال رییس فدراسیون بسکتبال بود.

‌در دوره دوم ریاستش همان سال‌هایی از دهه هشتاد و نود آیا او را با فشار رییس تربیت‌بدنی وقت از کار برکنار کردند؟

نه، بازنشسته ‌شد و‌ دیگر مناسب ندیدند که کاندیدا شود. البته در زمان ایشان اتفاقاتی که در بسکتبال رخ داده بی‌نظیر بود و شاید دیگر اتفاق نیفتد. ما در جوانان و امیدها و بزرگسالان قهرمان آسیا شدیم و به المپیک صعود یا به مسابقات جهانی راه پیدا کردیم. اینها افتخاراتی است که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد. او جایزه بهترین رییس فدراسیون را گرفت. حالاحالاها کسی نمی‌تواند این افتخارات را به دست بیاورد. اوج بسکتبال ما زمانی بود که قهرمان آسیا شدیم و تا سال ۹۴ جزو بهترین‌ها بودیم.

‌برای اینکه خانه‌نشین شدند، ناراحت نبودند؟

خب قانونی گذاشتند که باید بازنشسته می‌شدند در صورتی که این قانون لطمه زیادی به ورزش می‌زند. در هر رشته ورزشی آدم‌هایی که در آنجا چندین سال زحمت کشیدند صاحب تجربه هستند خب حالا باید از تجربیات اینها استفاده شود نه آنکه خانه‌نشین شوند. خب یک مجوز خوب هم در زمان مشحون گرفتیم و آن، این بود که بانوان هم با حجاب در مسابقات شرکت کنند که برای این کار خیلی زحمت کشیده شد.

‌شاید بشود این‌طور گفت که او جزو افرادی بود که بر اساس توانایی‌اش به جایگاهی که شایسته‌اش بود، رسید. درست است؟

عرض کردم شایسته‌ترین فرد در بسکتبال در آن زمان ایشان بود برای ریاست. آن زمان آقای شاه‌حسینی خودش بسکتبالیست بود و محمود مشحون را هم می‌شناخت. کار راحتی نیست که چندین سال مدیریت کنید. ایشان به عنوان چهره ماندگار بسکتبال ایران نامش می‌ماند و اگر به او بگوییم اسطوره بسکتبال هم واقعا حقش است. او شاخص‌ترین رییس تمام دوران بسکتبال بود. بسکتبال از سال ۱۳۲۴ تا حالا قدمت دارد یعنی وابسته به fiba است. رییس‌های مختلفی بسکتبال ما داشت که برترینش مشحون بود.

‌خاطره‌ای از او ‌دارید که تعریف کنید؟

خاطرات زیادی داریم که در تمام این مدت کنار هم بودیم. در دهه چهل ما هر دو در تاج بازی می‌کردیم.

‌شما به عنوان بازیکن بسکتبال مدتی در تاج بازی می‌کردید. این استقلال همان تاج است؟

نام استقلال را بعد از انقلاب من انتخاب کردم. مدیر تاج بودم و تشکیلات و اموال را حفظ کردم، سه سال در آنجا بودم. همه می‌دانند من نام استقلال را انتخاب کردم و به دولت موقت دادم و آنها تصویب کردند.

‌توده‌ای‌ها می‌خواستند تاج را به آتش بکشند

کار بزرگی انجام دادید!

کار بزرگ؟ از هر جنگی، جنگ‌تر بود. سه سال شبانه‌روز ایستادم البته خدا کمک کرد تا بتوانم این باشگاه را از چنگ خائنین نجات دهم. آنهایی که می‌خواستند آنجا را خراب کنند. بیشتر از همه توده‌ای‌ها که می‌خواستند همه‌چیز را به آتش بکشند، چرا که از گذشته با تاج مخالف بودند. مستندات زیادی دارم. تاریخچه بسکتبال تاج یا استقلال به صورت مستند هست اصلا فیلمش را ساختند.

‌به عنوان یک استقلالی، پرسپولیس را چطور تیمی می‌دانید؟

پرسپولیس و استقلال دو باشگاه ارابه‌گردان ورزش مملکت ما هستند. یعنی این دو باشگاه ورزش مملکت را رونق می‌دهند به شرط آنکه استقلال کامل داشته باشند. توان مالی داشته باشند. شما در کجای دنیا می‌توانی تیمی مثل پرسپولیس پیدا کنی ۶۰ هزار تا طرفدار به استادیوم بیاورد یا استقلال ۵۰ هزار طرفدار بیاورد. خب سرمایه این دو باشگاه طرفداران‌شان هستند. هردو از گذشته تا حالا باعث رونق فوتبال هستند و چهره‌های مثال زدنی در این تیم‌ها بودند، اما نیاز به ساختار قوی به عنوان یک باشگاه دارند.‌

‌به این دو تیم در قبل از انقلاب هم به یک شکل توجه می‌شد؟

بالاتر از پله داریم که آمد به باشگاه تاج و گفت در زمره بهترین‌های دنیاست؟ یا اوزه بیو به همین صورت. کاری که الان فوتبال عربستان می‌کند قبلا ایران انجام می‌داد. تیم‌های بزرگ می‌آمدند و از تاسیسات ما دیدن می‌کردند و‌ با باشگاه‌های ما بازی می‌کردند الان عربستان ‌این کار را انجام می‌دهد.

‌حقیقت داشت که تیمسار خسروانی در انتخاب داورها هم دخالت می‌کرد؟

اینها چیزهای شخصی است. نمی‌دانیم و نمی‌شود این را مستند گفت. این را هم‌ بگویم خسروانی تحول زیادی در ورزش کشور به وجود آورد مثل ساخت همین‌ ورزشگاه آزادی. علی عبده و خسروانی خدمت کردند به پرسپولیس و استقلال. برای هر خوبی یک بدی درست می‌کنند.

‌دربی شش تایی را تایید می‌کنید؟

صد درصد، بله.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها