کد خبر: 641196
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

جلال چراغپور از نخستین بازی تیم ملی در انتخابی جام جهانی می‌گوید:

قلعه‌نویی در پست نوراللهی دو سه بازیکن را مدنظر دارد/ مقابل تیم‌های سرعتی به مشکل می‌خوریم

سرمربی اسبق تیم ملی ایران می‌گوید باید تیم ملی به یک تیم‌ قدرتمند و جوان و سرعتی بخورد تا بیینیم نتیجه چی از آب در می‌آید!

قلعه‌نویی در پست نوراللهی دو سه بازیکن را مدنظر دارد/ مقابل تیم‌های سرعتی به مشکل می‌خوریم
کد خبر: 641196
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

تیم ملی‌ فوتبال کشورمان در اولین بازی‌اش در رقابت‌های مقدماتی جام‌ جهانی موفق شد با نتیجه ۴ بر صفر از سد‌ هنگ‌کنگ بگذرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، سردار آزمون ۲ بار و مهدی طارمی و رامین رضاییان هرکدام‌ یک بار دروازه حریف را باز کردند. شاگردان‌ قلعه‌نویی در دومین بازی خود در تاشکند به مصاف ازبکستان می‌روند.‌ ازبکستانی که در دیدار اول خود در زمین ترکمنستان این تیم را با نتیجه سه بر یک شکست داد و به همراه تیم ملی کشورمان مدعی اول صعود به مرحله بعدی هستند. 

جلال چراغپور سرمربی اسبق تیم ملی‌ در خصوص بازی ملی‌پوشان کشورمان در مقابل هنگ‌کنگ به خبرنگار اعتماد گفت: تیم ملی کم‌کم ‌آماده بازی‌های اصلی می‌شود و ترکیب هم‌ تغییری نداشت و با‌ همان‌ روش قدیمی، سنتی کار را پیش بردیم ‌تا این تیم برخورد کند به یک‌ تیم‌ قدرتمند و جوان و سرعتی تا ببینیم چی از آب در می‌آید!

چراغپور با اشاره به نتایج قبلی تیم ملی در مقابل تیم‌های سرعتی افزود: آن زمان که مقابل تیم‌های سرعتی، ضربه می‌خوردیم میانگین سنی ما حدود ۲۷ سال بود اما الان بعضی از بازیکنان تیم ملی ۳۳ و ۳۴ ساله هستند. تیم فعلی بازی را خوب انجام ‌می‌دهد ولی اگر حریفش اجازه بازی خوب را بدهد. اما آمدیم و حریف اجازه انجام بازی خوب را نداد یعنی مقابل ما مدرن کار کردند به عبارت دیگر سرعت و پرس و بازی سریع را دستور کار قرار دادند آن زمان تیمی که میانگین سنی بالا دارد و با تجربه است ‌شبیه ‌به ‌منتخب دنیا‌ می‌شود!

چراغپور تصریح کرد: دیدید که تیم‌‌های منتخب‌ دنیا چقدر خوش ترکیب‌ هستند و بازیکنان پیشکسوت را بازی می‌دهند و‌ مثلا ‌مقابل یک تیم‌ باشگاهی دسته یک یا دو مساوی می‌کردند.‌ اینجا ‌هم‌ یک‌ چنین شکلی‌ داریم ‌که البته ‌خدا نکند پیش بیاید. اما‌ اگر این اتفاق رخ ‌داد‌ دیگر تمام شالوده تیم ملی باید تازه شود. در واقع اگر این اتفاق رخ ‌بدهد تیمی ملی ما  باید از دروازه تا حمله‌ تغییر کند.‌

از کارشناس باتجربه فوتبال کشورمان پرسیدیم چرا تیم ‌ملی مقابل هنگ‌کنگ پس از به ثمر رساندن ۲ گل زودهنگام برای زدن گل سوم حدود ۷۰ دقیقه زمان نیاز‌ داشت؟ چراغپور گفت: ممکن ‌است کادر فنی برای سلامت نگه ‌داشتن و جلوگیری از فرسودگی بازیکنان‌ از آنها بخواهد شدت بازی را کم‌کنند‌، یعنی با پاس‌های رو به عقب سرعت بازی را پایین ‌بیاورند.‌ در این‌ سبک‌ ما خیال می‌کنیم در حال پاسکاری هستند‌ اما به این ‌پاسکاری نمی‌گویند. چون ‌به‌ هدف‌ گلزنی نیست  و‌ یک  بازی  با توپ  است.

چراغپور در واکنش به صحبت سرمربی تیم ‌ملی که گفته بود بعد از به ثمر رساندن دو ‌گل بازیکنان از روی شکم سیری بازی کردند، گفت: شکم سیری که ایشان‌ گفته ‌به زبان علمی‌اش را توضیح دادم. به نظر می‌رسد‌ خودش موافق این طور بازی کردن نبوده و خطاب به بازیکنان‌ گفته، چون ‌الان بازیکنان که برای تیم ‌ملی ‌می‌آیند یک‌ جورهایی تیم ملی برای اینها دردسر است! چون که باشگاه‌ خود را در مقطع‌ حساس رها‌ می‌کنند و جایگاه باشگاهی خود را از دست‌ می‌دهند. پس تیم ‌ملی وقتی بازی برگزار می‌کند برای بازیکنان میدانی می‌شود برای آسیب خوردن مثل‌ امید‌ابراهیمی یا پورعلی‌گنجی. بنابراین وقتی دو ‌گل می‌زنند‌ به قول آقای قلعه‌نویی از رو شکم‌ سیری بازی می‌کنند تا آسیب نبینند و‌ سالم برگردند به باشگاه‌های ‌خودشان. قلعه‌نوعی ‌منظورش این‌ بوده ‌که این تصمیم‌ بازیکنان بوده که دقایقی درگیرانه  بازی  نکنند.

جلال چراغپور

چراغپور درباره بازی بعدی تیم ملی در مقابل ازبکستان ‌و پیشرفت بعضی از کشورهای آسیایی پاسخ داد: فوتبال آسیا از سه سبک‌ مختلف تشکیل شده: یک سبک از نژاد زرد است مثل ژاپن و کره‌های جنوبی و ‌شمالی و چین و... اینها نژاد زرد یا همان ‌چشم‌بادامی‌ها هستند. با عکس‌العمل‌های سریع‌تر. مثلا گام‌های بلند و سریعی ندارند و اگر ‌هم ‌خیلی سرعتی هستند باید رکورد دوهای سرعت آسیا‌ دست ‌اینها باشد اما ‌نیست و به درد ژیمناستیک‌ می‌خورند. با این حال ژاپن و کره از فوتبال آسیا فراتر رفته‌اند ‌چون‌ به تکنولوژی ساخت بازیکن رسیدند. آنها در مدرسه فوتبالشان آن تکنولوژی را به کار می‌برند و در آنجا و از سنین ‌کم اجازه نمی‌دهند فیزیک‌های بد درون‌ آن قرار بگیرند. محصولات آنها در مدارس فوتبال زیاد است برعکس مدارس فوتبال ما که‌ همه می‌آیند و فقط کافی است پدر و مادر بچه ‌پولدار باشند و پول مدرسه فوتبال را بدهند! در ایران ‌مدارس فوتبال ‌خصوصی است و فدراسیون اشرافی به آن‌ ندارد اما در آنجا زیر نظر فدراسیون‌های‌شان برگزار می‌شود.

چراغپور ادامه داد: برسیم به سبک دوم فوتبال آسیا، که اگر بخواهیم ‌از مرکز آن‌ نام ببریم می‌شود فوتبال ایرانی‌ بعد هم ‌کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل کویت و قطر و‌ امارات و عربستان سعودی، اینها همان شاخه دوم هستند و شاخه سوم‌ باقیمانده از بلوک شرق و‌ شوروی است‌ که تیم‌های ازبکستان و تاجیکستان و قرقیزستان هستند‌ که ‌شاخه آن فوتبال اروپای شرقی روسیه و بلاروس هستند ضمن اینکه به لحاظ نژادی  هم‌ به یکدیگر  نزدیک ‌ هستند.

چراغپور در ادامه اظهار داشت: مثلا ‌هندوستان جزو هیچ‌کدام ‌این شاخه‌ها نیست و پاکستان هم ‌همین طور. ازبکستان و تاجیکستان و کشورهای این شاخه اصولی که برای رسیدن‌ به قدرت‌های‌ درجه اول است را کم‌کم پیدا می‌کنند‌ و دارند می‌آیند تا پیشرفت کنند و این برای ما ممکن است آزاردهنده باشد. آنها‌ شوت راه دور خوب می‌زنند و خیلی شلوغ‌ نمی‌کنند و فیزیک‌ خوبی دارند و سرعت لحظه‌ای آنها هم ‌بد نیست و مثلا کروات‌ها و اوکراینی‌ها هستند‌  و‌ می‌توانند در آینده ما را  اذیت  کنند.‌

چراغپور در پایان درخصوص کنار گذاشته‌شدن احمد نوراللهی به خبرنگار اعتماد گفت: به جان خودم از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم و نمی‌توانم درباره آن ‌صحبت کنم‌ اما به لحاظ شخصیتی سال‌هاست که‌ فوتبال را خیلی ثابت و قابل قبول در تیم ملی ما به اجرا می‌گذارد . او هم خوب و‌ هم مثبت بازی می‌کند ‌هم ‌ترانسفر شده و‌ در سیستم 1-3-2-4در تیم ملی ما در سمت راست مهره خیلی خوبی بود. اما ممکن است به لحاظ فنی در آن پست فرد دیگری را انتخاب کنند. می‌دانم دو، سه نفر مدنظر سرمربی تیم ملی در این پست قرار گرفته  و اگر  دلیل دیگری مثل انضباطی یا سایر مسائل باشد  از  آن بی‌خبرم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها