کد خبر: 641101
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ۰۱:۴۵:۳۲
| |

قوی ترین زن فوتبال: الکس فرگوسن با مشت روی میز زد!

سوپرایجنت فوتبال درباره تبعیض جنسی، چشم‌انداز فروش ارلینگ هالند و اینکه پل پوگبا چه وضعی دارد، صحبت کرد.

قوی ترین زن فوتبال: الکس فرگوسن با مشت روی میز زد!
کد خبر: 641101
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ۰۱:۴۵:۳۲

رافائلا پیمنتا اغلب به عنوان قدرتمندترین زن فوتبال توصیف می‌شود، زیرا کار او به عنوان یک ایجنت، با فهرستی از بازیکنان که در راس آن ارلینگ هالند به چشم می‌خورد، تاثیر بزرگی در دنیای تحت سلطه مردان گذاشته است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردین، برای بیش از 20 سال، پیمنتا یک رابطه کاری سودآور با مینو رایولا برقرار کرد. او به عنوان یک فرد آکادمیک و وکیل سابق، از برزیل، یک نیروی محجوب بود. زنی که برخی از بزرگ‌ترین قراردادهای فوتبال جهان را بست. در حالی که رایولا به عنوان یک سوپرایجنت پر سر و صدا توجه را به خود جلب کرد.

از زمان مرگ رایولا در سال گذشته، پیمنتا نقش عمومی‌تری را به عنوان ریاست آژانس خود در موناکو برعهده گرفت. با این حال، همان‌طور که پیمنتا با آرامش هنگام ناهار توضیح می‌دهد، در تمام دهه‌های حضورش در فوتبال مردان تنها با دو زن دیگر در موقعیت‌های قدرت روبه‌رو شده است: «من با مارینا گرانوفسکایا [مدیر سابق چلسی که در دوران رومن آبراموویچ بر نقل و انتقالات باشگاه نظارت داشت] کار کردم و یک‌بار کارن بردی را در وستهام ملاقات کردم. خودشه.»

پیمنتا با عصبانیت لبخند می‌زند. «آن سال‌ها پیش بود که یک زن کتابی می‌نوشت و از نام مرد به عنوان نویسنده استفاده می‌کرد، چراکه در غیر این صورت کتاب او منتشر نمی‌شد. بسیاری از زنان در اختراعات علمی مهم شرکت داشتند و هرگز اعتباری به دست نیاوردند. برای اینکه خود را به عنوان یک زن به گوش دیگران برسانید، باید همیشه خود را بسیار بیشتر از مردان ثابت کنید. اگر عصبانی می‌شوید، یک عوضی هستید. اگر واکنش نشان می‌دهید، بیش از حد واکنش نشان می‌دهید، زیرا یک زن احساساتی هستید. اگر می‌خواهید یک رهبر باشید، بیش از حد جاه‌طلب، سرد و سخت هستید. برای یک پسر خوب است که این‌گونه باشد. ما در صنعتی هستیم که برابری وجود ندارد. ببینید در جام جهانی زنان چه گذشت. واقعا اون چه کوفتی بود؟»

فوتبال فوق‌العاده اسپانیا با بوسه‌ای که لوئیس روبیالس، رییس فدراسیون فوتبال آنها بر جنی هرموسو تحمیل کرد، تحت تاثیر قرار گرفت. هرموسو در نهایت شکایتی کیفری به اتهام آزار جنسی علیه روبیالس ارایه کرد. سه هفته طول کشید تا او استعفا دهد.

«چطور کسی می‌تواند توقع داشته باشد که جنی با آن کنار بیاید؟» پیمنتا می‌پرسد: «چگونه کسی می‌تواند از او حمایت کند؟ کل سیستم برای محکوم کردن آن متحد نیست. من به زبان‌های زیادی صحبت می‌کنم، بنابراین از سراسر جهان مطالب زیادی می‌خوانم و دیدم افرادی هستند که هنوز فکر می‌کنند: به این دختر نگاه کنید که بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. فقط یک بوسه کوچک بود. اصلا خودش می‌خواست.»

پیمنتا با نیت پولادین به بالا نگاه می‌کند. «کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما فوتبال یک سلاح است. این سلاحی برای تغییر است.»

پیمنتا یک مدرس حقوق بود و قبل از اینکه برای دولت برزیل در زمینه قوانین ضد تراست کار کند، تجارت فوتبال را در برنامه درسی خود برای جذب دانشجویان در سائوپائولو قرار داد. او در حال نوشتن دکترای خود در حقوق بین‌الملل بود که با رایولا آشنا شد. او برای درک قوانین برزیل در مورد نقل و انتقالات کمک می‌خواست.

پیمنتا می‌گوید: «مینو جلوی من است، مثل دودکش سیگار می‌کشد و یک ساعت قرمز بزرگ دارد. هر چیزی که در مورد قانون به او گفتم او یک پاسخی دارد. بعد از یک ساعت گفتم: ببین، اگر این‌قدر از قوانین برزیل می‌دانی، هر کاری می‌خواهی بکن. خداحافظ.» من خیلی عصبانی بودم، مجبور شدم بروم.

پیمنتا آن‌قدر رایولا را تحت تاثیر قرار داده بود که حتی بدون شماره یا شبکه‌های اجتماعی او، چند ماه بعد را پس از نقل مکان به برازیلیا به گشتن دنبال او گذراند. او پشیمان بود و پیمنتا به یاد می‌آورد که رایولا می‌گوید: «تو تنها کسی هستی که من ملاقات کردم و می‌دانستم چه می‌کنی. اگر در برزیل کاری انجام دهم، فقط با تو خواهد بود.» گفتم: «خوب است، مینو رایولا، اما من نمی‌خواهم با تو کاری انجام دهم.»

رایولا مصمم بود و به پیمنتا کمک کرد تا بفهمد که فوتبال به او اجازه می‌دهد روی دو حوزه‌ تمرکز کند؛ حقوق و روانشناسی. او در مذاکرات به قدری ماهر و سخت بود که خیلی زود پیمنتا را متقاعد کرد کنار او در اروپا کار کند. رایولا بعدا گفت: «باشگاه‌ها فکر می‌کنند وقتی من اتاق را ترک می‌کنم و رافائلا کار را به دست می‌گیرد، مشکلات آنها تمام شده است. پنج دقیقه بعد می‌گویند: لطفا برگرد. او غیرممکن است!»

پیمنتا معتقد است: «ما کارهای تکمیلی انجام دادیم. من و مینو همیشه تیمی کار می‌کردیم، نقش‌های متفاوت، پیشینه‌های متفاوت. در دنیای یک مرد، من یک خارجی، یک زن و یک برزیلی هستم که کمکی نمی‌کند. ما در ایتالیا کارهای زیادی انجام دادیم، جایی که همه تصور می‌کنند زنان برزیلی فقط برای خدمات جنسی می‌آیند!»

«مینو هم عجیب بود. او نابغه بود، اما مینو هرگز کت و شلوار نمی‌پوشید و اهل اخلاق و تشریفات نبود. ما قبلا چالش‌های زیادی داشتیم ولی ما فقط به انجام کار اهمیت می‌دادیم.»

پیمنتا در حال کار روی انتقال هالند از بوروسیا دورتموند به منچسترسیتی بود که رایولا در آوریل 2022 درگذشت. او غمگین بود اما چند ماه بعد این انتقال را تکمیل کرد. پیمنتا به یاد می‌آورد: «خیلی احساسی بود، چون می‌خواستم مینو آنجا باشد. در اولین بازی ارلینگ من گریه کردم.»

او از نزدیک با هالند و پدرش آلف اینگه کار می‌کند. «من دوست دارم با هالندها برخورد کنم، زیرا آنها انتظار حرفه‌ای بودن دارند و به وضوح ارتباط برقرار می‌کنند. فرقی نمی‌کند مرد باشید یا زن. آنها به شما گوش می‌دهند.»

پیمنتا در توصیف شخصیت هالند می‌گوید: «او شگفت‌انگیز است. او بسیار آگاه است که چه کسی است و چه چیزی را نمایندگی می‌کند. او متوهم نیست. من هرگز آن تغییرات منفی را که شهرت و ثروت به ارمغان می‌آورد در او ندیدم. او فقط 23 سال دارد، اما بسیار بالغ، عمیق و آرام است و او عاشق خوردن است.»

پیمنتا می‌خندد، اما تاکید می‌کند که هالند می‌تواند اولین بازیکن میلیارد پوندی فوتبال شود. «من نمی‌گویم که مبلغ انتقال به این مقدار برسد. منظورم کل بسته‌ای است که در طول حرفه خود تولید می‌کنید. امروز می‌توانید تا 35 سالگی بازی کنید. با بازیکنی مثل ارلینگ به یک میلیارد می‌رسد.»

«در صنعت بازی هم می‌شود درآمد داشت. در متاورس، شاید یک ارلینگ هالند دیجیتال را به قیمت 2000 تا 100 میلیون یورو در هند، چین، برزیل، مکزیک بفروشم. شاید به جایی برسیم که یک بازی فوتبال را با عینک تجربه کنم که همان احساساتی را ایجاد می‌کند که انگار آنجا هستم. بنابراین شاید ما تجربه بازی فوتبال را نه تنها به پخش‌کنندگان، بلکه به افرادی که هرگز نمی‌توانند بلیت برنابئو یا اتحاد را پیدا کنند، بفروشیم.»

«هزینه‌های نقل و انتقالات نیز همچنان بالا می‌رود. وقتی پل پوگبا به منچستریونایتد [از یوونتوس در سال 2016] بازگردانده شد، به مینو گفتم: «باید رقم قرارداد بیل به اضافه یک یورو را به دست آوریم. مینو گفت: چرا؟ و من گفتم: پس شکست می‌خوریم. رکورد جهانی دست جاناتان بود. بارنت ایجنتی برای انتقال گرت بیل از اسپرز به رئال مادرید با مبلغ 100 میلیون یورو مذاکره کرد.»

یونایتد در‌نهایت 110 میلیون یورو پرداخت کرد. پیمنتا ملاقات با سر الکس فرگوسن در اولین حضور پوگبا در یونایتد را به یاد می‌آورد. او می‌گوید: «من نمی‌توانم آن را یک جلسه بنامم. من به آن می‌گویم تصادف قطار. بد شروع شد، بد تمام شد. سر الکس وارد شد و آن‌قدر عصبانی بود که به میز زد و چای همه جا ریخت. او کاملا قرمز بود. مینو کاملا عصبانی بود. این یک فاجعه بود.»

پیمنتا قبل از اینکه متفکر شود، می‌خندد و به پوگبا فکر می‌کند که فعلا با محرومیت دوپینگ مواجه است.

«ما در حال کار روی [تجدیدنظر] هستیم، اما به عنوان یک وکیل، اولین کسی هستم که معتقدم اگر چیزی نیاز به بحث در سطح حقوقی دارد، باید در آنجا باقی بماند. اما من همیشه امید دارم.»

پوگبا او را مادر دوم خود می‌نامد و پیمنتا می‌گوید: «من همیشه در کنار پل خواهم بود. او بخشی از زندگی من است و از رفتاری که با من کرد و همیشه به ما احترام می‌گذاشت، سپاسگزارم. او یک فرد بزرگ است که بسیار تکامل یافته است، زیرا من او را در کودکی ملاقات کردم. او اکنون پدر است و سه فرزند دارد. بنابراین او خیلی تغییر کرده و بیشتر رشد خواهد کرد. چیزی که در مورد پل دوست دارم، این است که هر وقت اتفاق منفی می‌افتد، تمام تلاشش را می‌کند تا درسی از آن بیابد.»

آیا در مورد پوگبا سوءتفاهم شده است؟ «مردم اغلب به خاطر کوتاه کردن مو، کسی را قضاوت می‌کنند. اما پل خیلی وقت‌ها به مدل موی خود فکر نمی‌کند. او فقط زمانی به این موضوع فکر کرد که آرایشگرش گفت: بلند برو، بامزه شو. پل می‌گوید: هر چه پیش‌ آید خوش آید! وقتی پل در اینستاگرام مدل موهایش را عوض می‌کرد از زمان خود جلوتر بود. حالا همه این کار را می‌کنند. اگر به لاتزیو بروید، آنها یک آرایشگاه فوق‌العاده زیبا در زمین تمرین دارند. آخرین باری که اعضای تیم ملی برزیل با هم بودند، آرایشگری یکی از فعالیت‌های‌شان بود.»

در همین حال پیمنتا درگیر نبرد وسیع‌تری است. او معتقد است که فیفا قصد دارد ایجنت‌ها را تضعیف کند. پیمنتا می‌گوید که فوتبالیست‌ها بازی‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهند که به ضرر آنهاست، درحالی که فیفا مقررات بیشتری را علیه ایجنت‌ها اجرا می‌کند.

«آنها ما را به عنوان دردسر می‌بینند، زیرا ما کسانی هستیم که انتقاد می‌کنیم که بازی‌ها زیاد است، ساعت‌های رفت و آمد زیاد است، برای تیم ملی، از این باشگاه با فلان رقابت.... من فکر می‌کنم دستور کار تضعیف ایجنت‌هاست تا بازیکنان نیز ضعیف‌تر شوند.»

«وقتی مینو تعلیق شد، به محض اینکه به دادگاه رفتیم، محرومیت او لغو شد. اما یک نفر با صدای قوی در حمایت از مینو توییت کرد. این شخص به من می‌گوید که تماسی دریافت کرده است که می‌گوید: تو می‌خواهی در فوتبال کار کنی؟ پس توییت را حذف کن! من او را باور دارم. اکنون همتای من [فیفا] در یک پرونده قضایی دارای امکانات مالی بی‌نهایت است. امکانات ما بی‌نهایت نیست. بنابراین ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که عدالت برقرار شود. اما تا زمانی که زنده‌ایم، می‌جنگیم.»

منبع: گاردین

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها