کد خبر: 640930
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۰:۵۰:۵۷
| |

تحلیل مربی سابق رده های پایه ایران از تقابل یوزها و سه شیر/ ایران می تواند جزو چهار تیم پایانی جام جهانی باشد

مربی اسبق تیم های رده پایه ایران می گوید بازیکنان تیم ملی دیگر باید به این خودباوری رسیده باشند که می توانند هر تیمی را شکست دهند.

تحلیل مربی سابق رده های پایه ایران از تقابل یوزها و سه شیر/ ایران می تواند جزو چهار تیم پایانی جام جهانی باشد
کد خبر: 640930
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۰:۵۰:۵۷

 تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ ساله‌های کشورمان در دومین بازی خود در رقابت‌های جام جهانی با بدشانسی و در دقایق آخر بازی را واگذار کرد تا نتواند پس از شگفتی‌آفرینی در بازی اول به روال فوق‌العاده خود ادامه دهد.

به گزارش روزنامه اعتماد، با این حال شاگردان حسین عبدی هنوز یکی از شانس‌های مسلم صعود از این گروه هستند. اردلان آشتیانی، بازیکن اسبق پرسپولیس و یکی از مربیان سابق رده‌های پایه تیم ملی که سابقه کار کردن با بعضی از این بازیکنان تیم ملی را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» ابراز امیدواری کرد که تیم ملی نوجوانان بتواند جزو ۴ تیم پایانی جام جهانی باشد.

 

بازی با انگلیس چطور بود؟

بسیار خوب بازی کردیم و پس از آنکه گل زدیم حریف که سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارد فشار آورد و گل مساوی را به ثمر رساند، اما درحالی که بازی می‌رفت با نتیجه ‌مساوی تمام شود متاسفانه گل خوردیم و بازی را باختیم. با این حال، نشان دادیم بازیکنان ما دست‌کمی از بازیکنان اروپایی و حتی آرژانتینی و برزیلی ندارند. اگر یک مساوی از حریف می‌گرفتیم در رحمت به سوی فوتبال ما باز می‌شد. در هر صورت بچه‌های ما می‌توانند به لیگ‌های معتبر اروپایی بروند و در بهترین تیم‌ها بازی کنند و خودی نشان دهند و به این شکل ارز وارد کشور می‌شود. این تیم اگر به صورت گلخانه‌ای از آن محافظت شود و تا رده‌های امید بالا بیاید، می‌تواند در سطح آسیا کاری که سال‌هاست امیدها نتوانستند انجام دهند، انجام دهد.

اردلان آشتیانی

بعضی از این بازیکنان شاگردهای شما بودند. درست است؟

تا حدودی با یکسری از این بچه‌ها کار کردم، در سالی که با کمک وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال استعدادیابی انجام می‌دادیم بسیاری از اینها کشف شدند؛ مثل درویش عالی و کسری طاهری و رزاق نیا و آرشا شکوری از بازیکنانی بودند که در زیر ۱۳ سال بین هزاران استعداد فیلتر شدند. البته نمی‌گوییم بازیکن ما هستند چون ما که اینها را نزاییدیم و مادرشان نیستیم‌! اما قطعا بدانید اینها از بچه‌های خوش استعداد کشور هستند مطمئنا اگر اینها را به خوبی آموزش بدهند بهتر خواهند بود. ما اگرچه به لحاظ زیرساخت و نرم‌افزار از ژاپن و کره کمتر هستیم، اما به لحاظ نیروی انسانی ۵ برابر آنهاییم. البته الان حلقه آموزش در کشور ما خوب اجرا نمی‌شود و هرقدر این نوجوانان به خوبی آموزش ببینند قابلیت بیشتری خواهند‌ داشت. الان مثلا رئال بازیکن ۱۹ ساله دارد یا بارسا، لامال را دارد که در ۱۵ سالگی در لالیگا بازی کرده چرا نباید برای بچه‌های ما این شرایط باشد؟ بچه‌های ما ‌هم هوش بالایی دارند و هم فیزیک آنها به اروپایی‌ها می‌خورد. در بخش مربی هم وضعیت بهتر شده و مربیان ما خدا را شکر بهتر شدند.

آرشا شکوری در این دو بازی خیلی خوب کار کرد البته غیر از گل دوم ‌مقابل انگلیس نظر شما درباره او‌ چیست؟

در این سن مسائل روحی و روانی بسیار مهم است. او واقعا خوب کار کرده، چون پدرش فوتبالیست بوده و‌ عموی او گلر بوده. شاهد هستم از کودکی عمویش او را می‌آورد و با او کار می‌کرد. وقتی از ۴، ۵ سالگی به بچه آموزش فوتبال می‌دهند از طرف اولیا خیلی تاثیر دارد. در دنیا به این سبک می‌گویند بی‌بی فوتبال یعنی فوتبالی که در سنین کم پدر و ‌مادر با بچه بازی می‌کنند. این فرق دارد با فوتبال آکادمی که یکسری‌ها تازه از ۸، ۹ سالگی یادشان می‌آید بچه خود را به مدرسه فوتبال بفرستند. فوتبالی که پدر و مادر با بچه کار می‌کند باعث رشد بچه می‌شود. در کشورهایی که جمعیت‌شان ۵، ۶ میلیون نفر است مثل هلند یا بلژیک بی‌بی فوتبال با بچه‌های‌شان انجام می‌دهند تا برسند به فوتبال آکادمی. مثلا گابی در ۷ سالگی با بتیس قرارداد حرفه‌ای می‌بندد. یعنی پدر و مادرش پول می‌گیرند اما ما می‌گوییم در ۷ سالگی فوتبال برای بچه زود است! برای آرشا ‌خوشحالم که از سن کم کارش را شروع کرد.

با حسین عبدی سابقه همکاری نداشتید؟

نه، اما خبر دارم او برای بچه‌ها اردو می‌گذاشت و در مرکز ملی که می‌رفتم با چشم می‌دیدم‌ که او چقدر زحمت می‌کشید و حالا مزد زحماتش را می‌گیرد.

فکر می‌کنید تا چه مرحله‌ای می‌توانیم پیش برویم؟

جلوی دوتا غول دنیا عالی بودیم و اگر بچه‌ها هنوز به ‌خودباوری نرسیده باشند که می‌توانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند دیگر به درد نمی‌خورد! من فکر می‌کنم می‌توانند جزو ۴ تیم برتر مسابقات باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها